شورای شهر

گزارش جلسه یکصدوچهلمین جلسه شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رحمت‌الله حافظی در جریان یکصد و چهلمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه سیاکو آزاد شد، اظهارداشت: این منطقه که در گذشته محلی برای تخلیه زباله‌های بیمارستانی و نخاله‌های ساختمانی بود و روزانه هزار کامیون نخاله در آنجا تخلیه می‌شد چندی پیش با حمایت و همکاری شهردار منطقه ۱۵ آزاد شد.

وی تصریح کرد: منطقه اشاره شده به زودی به عنوان تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل خواهد شد.

حافظی در ادامه با اشاره به حمایت اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری از طرح دو فوریتی صیانت از باغات به هم پیوسته و باغات کن، گفت: این کار در راستای منویات مقام معظم رهبری و تحقق آن صورت گرفته است.

حافظی ادامه داد: در حال حاضر قطعه زمینی در بخشی از باغات کن در خیابان قهرمانی جنوبی به مساحت ۲۵۰۰ متر به پلاک ثبتی شماره ۳۹۹ شناسایی شده است که در اختیار تعاونی مسکن شهرداری منطقه ۱۸ قرار گرفته است و متاسفانه با استفاده از گازوئیل و نفت اقدام به خشکاندن درختان این منطقه و حتی ریشه‌کن کردن درختان کرده‌اند.

حافظی در ادامه با اشاره به اتفاقات صورت گرفته در جلسه اخیر شورای شهر تهران (یکصد و سی‌ونهمین جلسه شورا) و در خصوص تصویب اصلاحیه لایحه بودجه ۹۳ شهرداری تهران گفت: اتفاقات در این جلسه رخ داده است که بنده درخواست می‌کنم برای شفاف شدن جلسه اشاره شده، جلسه‌ای را با شهردار تهران و اصحاب رسانه برگزار کنند.

 

مصوبه برج باغ‌ها تیشه به ریشه باغات زد

محمد حقانی در تذکرات پیش از دستور یکصد و چهلمین جلسه شورای علنی شهر تهران اظهار داشت:‌ مصوبه شورای شهر مبنی بر برج باغ‌های تهران با یک حسن نظر و نیت تصویب شد ولی اجرای این مصوبه تیشه به ریشه باغات تهران زد.

وی ادامه داد: طرحی را در شورای اسلامی شهر تهران در حال تصویب است تا مصوبه برج باغ‌ها را در سال ۹۴متوقف کنیم.

حقانی افزود: باید از صدور هر گونه پروانه برای باغات شهر تهران جلوگیری شود و جایگاه واقعی کمیسیون ماده ۷ که در شهرداری تهران است به شورای شهر برگردد و این کمیسیون در شورا تشکیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای تمامی باغات تهران باید شناسنامه تهیه شود و در سایت شورای شهر در معرض دید همگان قرار بگیرد تا مردم نظاره کنند تا نتیجه بگیرند که چه کسی از حریم محیط شهر حمایت می‌کند.

وی گفت: شهردار تهران پهنه‌ها و کاربری‌های سبز را آزاد کند و تبدیل به عرصه‌ها عمومی برای مردم شود.

حقانی ادامه داد: شهرداری منطقه ۱۸ بخشی از باغ شقایق را به حوزه علمیه واگذار کرده است که به استناد فرمایشات مقام معظم رهبری باید این اقدام متوقف شود و آنجا تبدیل به باغ یا بوستانی برای مردم شود.

 

قناعتی: از تعریض اتوبان بسیج ۱۵ سال می‌گذرد

حکیمی‌پور در تذکرات پیش از دستور یکصد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: باغ دامپزشکی در منطقه ۱۱ وجود دارد که به دلیل کمبود فضای سبز این منطقه باید در دستور کار شهرداری قرار بگیرد تا تبدیل به بوستان شود.

وی ضمن تبریک سالگرد ملی شدن صنعت نفت، اظهار داشت: در تهران خیابان‌های مختلفی با نام‌های ماندگار جهانی از جمله گاندی و مترو ماندلا داریم ولی هیچ نقطه‌ای از تهران به نام دکتر مصدق نامگذاری نشده است.

وی افزود: علیرغم تمام گرایش‌های سیاسی مصدق کسی بود که کمر استعمار را شکست و صنعت نفت را ملی کرد لذا نیاز است نقطه‌ای از تهران را به نام مصدق نامگذاری کنیم.

در ادامه این جلسه ابوالفضل قناعتی عضو دیگر شورای شهر تهران در تذکرات پیش از دستور، اظهار داشت: حدود ۱۵ سال است که مقرر شده اتوبان بسیج تعریض شود تاکنون یکسری از خانه‌ها و مغازه‌ها در مسیر تملک شده و یکسری دیگر هنوز در تملک شهرداری قرار نگرفته است و به دلیل این تعلل هر روز شاهد ترافیک‌های سنگین از شرق به غرب تهران هستیم که باید هر چه سریعتر نسبت به این مورد تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: حل این معضل می‌تواند بخشی از ترافیک آن منطقه را برطرف کند.

 

گله دوستی از رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا
 

اسماعیل دوستی در تذکرات پیش از دستور یکصد و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: سال ۹۳ سالی سخت برای دولت و شهرداری از نظر اعتباری بود که هنوز خیلی از وزارتخانه‌ها و نهادها حقوق پرسنل خود را پرداخت نکردند و جای تقدیر از شهرداری دارد که نسبت به موقع پرداخت حقوق پرسنل اقدام کرده است.

دوستی بیان داشت: از رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب نسبت به انتخابات شورایاری‌ها گله دارند چرا که در خصوص انتخابات کم‌لطفی کردند.

وی درباره افزایش فضای سبز شهر تهران اظهار داشت: کمربند سبز شمالی تهران باید گسترش یابد و از شمال‌شرق تهران تا وردآورد در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: اراضی شمال تهران نباید به سایر نهادها از جمله بنیاد مستضعفان و نیروهای مسلح واگذار شود و در اختیار مردم به عنوان تفرجگاه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: خبرنگارانی که امروز در صحن شورای شهر حضور دارند ایثار کردند.

 

تأکید اعضای شورای عالی شهرسازی بر اجرای طرح دو فوریتی صیانت از باغات کن
 

مهدی چمران در آغاز یکصد و چهلمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به مناسبت‌های گذشته و پیش رو در هفته جاری اظهارداشت: ۲۶ اسفندماه سالگرد درگذشت حاج سید احمد خمینی فرزند برومند امام و یار نزدیک ایشان است.

وی تصریح کرد: سید احمد خمینی هیچگاه نمی‌توانست لحظه‌ای خود را از امام دور ببیند و حساسیت قابل ستایشی به امام داشت.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن بیست و نهم اسفند روز ملی شدن صنعت نفت در کشور گفت: ایین روز بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود و می‌توان نهضت ملی شدن صنعت نفت را از جهاتی بزرگتر از نهضت مشروعیت دانست.

چمران در ادامه با اشاره به طرح دو فوریت حفظ و صیانت از باغات کن در هفته‌های اخیر دو فوریت آن به تصویب اعضای شورا رسیده است، گفت: در جلسه‌ای که روز گذشته با حضور اعضای شورای عالی شهرداری و معماری برگزار شد، اعضای از اقدام اخیر شورای شهر جهت تصویب طرح اشاره شده قدردانی کردند.

وی تصریح کرد: تصویب طرح دو فوریتی حفاظت و صیانت از باغات به هم پیوسته و گنجاندن این بخش به عنوان پهنه G در طرح تفضیلی گام مهمی از سوی شورای شهر محسوب می‌شود و انشاالله در سال آینده با تامین اعتبارات لازم اقدامات قابل توجهی در این بخش صورت بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران در پایان از شهردار منطقه ۵ درخواست کرد: با هماهنگی و برگزاری جلسات مشکل پیش‌آمده اعضای تعاونی مسکن شهرداری منطقه ۷ و ساخت و ساز آنها در بخشی از باغات کن و حساسیت شورا زمینی را به جای زمین در اختیار تعاونی مسکن به آنها بدهد.

 

تاکنون ۸۰۰ شکایت در خصوص انتخابات شورایاری‌ها ثبت شده است
 

 محمد سالاری در یکصد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: پس از برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌های شهر تهران تاکنون ۸۰۰ شکایت ثبت شده و داوطلبین تا ساعت ۱۵ امروز مهلت دارند نسبت به ثبت شکایات خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: بیشترین شکایات مبنی بر این بود که افراد در محلات دیگری رأی داده‌اند و مسئله حق تقدم توسط فرمانداری حذف شده بود و ما نمی‌توانستیم در این خصوص اقدامی انجام دهیم، اما موضوعات خاص در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به اینکه حرف و حدیث در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها زیاد است ولی مستندات کم، گفت: افرادی که تقاضای بازنگری در آرا را داشتند، این اتفاق انجام می‌شود و آرای نفرات ۱۰ تا ۱۵ که با یک رأی پیشی گرفتند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها  بیان داشت: کمیته حقوقی خاصی تشکیل دادیم که تک‌تک موارد مربوط به انتخابات شورایاری‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

 

هیچ کس نمی‌تواند برچسب سیاسی به انتخابات شورایاری‌ها بزند

 

 مرتضی طلایی در یکصد و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از هیأت‌های اجرایی منطقه‌ای و محلی و نهادهای مسئول در برگزاری چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ۱۷۸۶ صندوق اخذ رأی در ۲۲ منطقه شهر تهران در روز انتخابات شورایاری‌ها فعال بودند.

وی ادامه داد: برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در حالی پشت سر گذاشته شد که با کاهش ۲۰ محله نسبت به دوره قبل مواجه بود.

طلایی سن رأی‌دهندگان در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها را با کاهش سه سال به ۱۵ سال عنوان کرد و افزود: در این انتخابات با حضور ۱۴ درصدی بانوان در کاندیداتوری شورایاری‌ها مواجه بودیم و ورود این گروه از شهروندان نیز بیانگر افزایش ۲ درصد حضور زنان در انتخابات بوده است.

رئیس هیأت اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با اشاره به مدرک تحصیلی کاندیداهای شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: اکثراً داوطلبان دارای مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و حوزوی بوده‌اند که نسبت به دو دوره قبل شاهد رشد تحصیلکردگان بوده‌ایم و افرادی که دیپلم و زیر دیپلم داشتند حضورشان در انتخابات کاهش یافته بود.

طلایی افزود: به جهت سنی نیز افرادی که بین ۲۵ تا ۴۰ سال و ۴۱ تا ۵۵ سال داشتند بیشترین حضور را در انتخابات شورایاری‌ها داشتند که بیانگر گرایش مردم به سمت معتمدین میانسال است.

وی افزود: در گروه سنی ۵۶ تا ۷۰ سال نیز با کاهش داوطلبین نسبت به دوره گذشته مواجه بودیم.

وی درباره حضور ایثارگران و جانبازان نیز اظهار داشت: ۳۳۸ نفر ایثارگر، ۸۵ نفر شاهد و ۱۱ نفر نیز آزاده در انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها شرکت کردند.

رئیس هیأت اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با بیان اینکه در این انتخابات ۲۵۰۰ نفر به عنوان شورایاری‌های محل ۲۲ منطقه شهر تهران انتخاب شده‌اند، گفت: کمیته مشترک بازرسی و نظارت، اجرا و ناظر عالی متشکل از ۵ نفر جهت نظارت بر انتخابات تشکیل شد که این کمیته پنج نفره مسئولیت داشته است که گزارش‌های لازم را در سه سطح ناظرین، بازرسی، داوطلبان و شهروندان ارائه دهد.

طلایی افزود: در رابطه با اشکالات مرتبط با بعضی از محلات، با قاطعیت مورد بررسی قرار گرفته است و گزارشاتی که قابل رسیدگی و احراز حق بوده‌اند، به صورت صحیح و روشن به آن رسیدگی شده است.

وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند حتی یک درصد برچسب سیاسی به انتخابات شورایاری‌ها بزند و آن را مرتبط با دسته‌ای خاص بداند. شیرینی این انتخابات با حاشیه‌ها نباید تلخ شود.

وی خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر اطمینان داشته باشند هیأت نظارت و اجرای مصمم است که مابقی مراحل انتخابات را با دقت و شفافیت در اتاقی شیشه‌ای مورد بررسی قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا