اجتماعی و فرهنگی

آماده‌باش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در ایام نوروز

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سرهنگ حمیدرضا خیلدار در مورد تاکید مقام معظم رهبری در جرم‌انگاری تخریب محیط زیست اظهار کرد: این سخن ایشان یک اقتداری به محیط زیست داده‌اند که همه دستگاه‌ها را برای جلوگیری از تخریب محیط زیست همسو کردند و یادآوری کردند که نباید به بهانه‌هایی مانند توسعه، از محیط زیست استفاده ابزاری داشته باشند.

 

وی ادامه داد: همه نهادها در اجرای ماموریت‌های دستگاه‌های دولتی برای توسعه، محیط زیست را تخریب می‌کردند که با فرمان مقام معظم رهبری، حفاظت از محیط زیست را سرلوحه کار خود قرار خواهند داد. به طور مثال رهبری تاکید داشتند که زمان احداث راه حتما ملاحظات زیست محیطی رعایت شود؛ چرا که در غیر این صورت اقدام آن‌ها جرم تلقی می‌شود.

 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: زمانی محیط زیست را محیط ایست می‌دانستند؛ چرا که در اجرای ماموریت‌ها می‌تواند قاطعانه برخورد کند و از تخریب محیط زیست جلوگیری کند.

 

آماده‌باش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست

 

وی درباره حفاظت از محیط زیست در ایام نوروزنیز عنوان کرد: از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین نیروهای یگان حفاظت محیط زیست آماده‌باش هستند و هماهنگی و همکاری بین پرسنل نیروی انتظامی و یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها نیز صورت گرفته است تا در اجرای ماموریت‌ها در ایام پرکار در نوروز به یگان حفاظت کمک کنند.

 

خیلدار با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات زمینه برای بروز زمین‌خواری و کوه‌خواری نیز وجود دارد گفت: بسیاری از افراد در این روزها اقدام به کاشت درخت و یا دیوارکشی در زمین‌هایی بیرون از املاک خود می‌کنند؛ اما با نظارت و پایشی که یگان حفاظت محیط زیست خواهد داشت، در مناطقی که تحت حفاظت است از طریق نیروی انتظامی تعامل با دهیاری‌ها و استفاده از اطلاعات مردمی، جلوی این قبیل تخلفات گرفته شود.

 

پایش کارگاه‌های چوب‌بری در ایام نوروز

 

 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از پایش کارگاه‌های چوب‌بری در این ایام خبر داد و گفت: پلیس پیشگیری ناجا، یگان‌های حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها کارگاه‌های چوب‌بری را رصد می‌کنند تا چوب‌های قاچاق به این کارگاه‌ها وارد نشود.

 

خیلدار با اشاره به اینکه روز ۱۳ فروردین ماه روز انس با طبیعت است، ادامه داد: برای این روز دستورالعملی برای آگاه‌سازی مردم در خصوص حفظ محیط یست و جلوگیری از حریق انجام می‌شود و در این خصوص نیروی انتظامی، مرزبانی، دریابانی و پلیس پیشگیری را برای همکاری با مدیران کل و یگان حفاظت محیط زیست مامور کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه سال آینده حفاظت با شیوه‌های نوین در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، گفت: ما نیازمندی‌ها را برای این کار اعلام کردیم که با توجه به اینکه تامین اعتبار منوط به نظر مجلس بوده است، در سال آینده احتمال این وجود دارد که بتوانیم با استفاده از تجهیزاتی مانند سنسور حرارتی و یا پهپادها (هواپیمای بدون سرنشین) از مناطق حفاظت شده محافظت کنیم.

 

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع از سوی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: اجرا و خرید تجهیزاتی مانند پهپادها بر عهده وزارت دفاع است و استفاده از هواپیمای بدون سرنشین در دستور کار سازمان برای سال آینده قرار دارد، چرا که با استفاده از این فناوری می‌توانیم کنترل از راه دور داشته باشیم.

 

خیلدار در ادامه افزود: ما از هر یک از استان‌ها تقاضا کرده‌ایم تا طرح‌های حفاظتی مربوط به استان خود را به‌روزرسانی کنند؛ اما این موضوع به هزینه‌ها و بودجه‌های ملی و استانی بازمی‌گردد و بسیاری از آن‌ها در توان سازمان حفاظت محیط زیست نیست و باید بودجه‌ای از سوی استانداران اختصاص پیدا کند.

 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پایان تصریح کرد: در سال ۹۱ مطالعاتی درخصوص با شیوه‌ها و فناوری‌های نوین در پارک ملی بمو انجام شد و ۲ میلیارد تومان بنا بر سطح قیمت‌ها در آن زمان هزینه پایش هوشمند این پارک ملی تخمین زده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا