اجتماعی و فرهنگی

افزوده شدن ۱۰میلیون نفر به برنامه پزشک خانواده

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر علی اکبر سیاری در مورد چگونگی ادامه برنامه پزشک خانواده در سال ۹۴ گفت: در پزشک خانواده اولویت اول ما روستا بود که در این جهت برای ۲۳ میلیون روستایی و همچنین در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، حدود هشت اقدام مهم را در قالب این برنامه انجام دادیم.

 

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها در آینده نیز ادامه می‌یابند، اظهار کرد:‌ امسال برای ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر‌ها و پنج میلیون نفر در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر برنامه پزشک خانواده را اجرایی کرده و خدمات ما تا خرداد ماه به دست آنها می‌رسد. این خدمات شامل مراقبت‌های اولیه، مراقبت مادر، کودک و سالمندان است.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت از افزایش شمار پزشکان خانواده خبر داد و گفت: امسال ۱۷۰۰ پزشک به پزشکان خانواده اضافه شد و تعداد آنها از ۴۶۰۰ هزار نفر به نزدیک به ۶۰۰۰ نفر رسیده است و این کار در سال آینده نیز استمرار خواهد داشت.

 

 

۱۰ میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش برنامه پزشک خانواده افزوده می‌شود

 

 

به گفته وی در سال ۹۴ نیز ۱۰ میلیون نفر از چند شهر دیگر به برنامه پزشک خانواده افزوده می‌شود، و وزارت بهداشت در حال فراهم کردن زیر ساخت‌های آن است. به این صورت که یک کارشناس مراقب سلامت برای هر سه تا چهار هزار نفر، همچنین برای هر مرکز سلامت که حدود ۳۰ هزار نفر را پوشش می‌شود دو پزشک در نظر گرفته تا بعد که این تعداد را گسترش دهد.

 

سیاری با بیان اینکه تماس اول مردم در روستاها با بهورز و در شهر‌ها با کارشناس مراقب سلامت است، ادامه داد: در شهرها این کارشناس مردم را معاینه کرده و برای آنها پرونده تشکیل می‌دهد. بعد از معاینه مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل افراد سالم، افراد دارای ریسک فاکتور و افراد بیمار هستند.

 

به گفته معاون وزیر بهداشت، در صورتی که فرد سالم باشد به وی آموزش‌های لازم داده می‌شود که سلامتی خود را حفظ کند، اما اگر دارای ریسک فاکتور و یا بیمار باشند به پزشک مرکز سلامت ارجاع داده می‌شوند. پزشک نیز معاینات لازم را انجام داده و خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

 

معاون وزیر بهداشت از همکاری با شهرداری جهت گسترش برنامه پزشک خانواده در کلانشهرها خبر داد و گفت: این برنامه‌ها را نیز در آینده اجرا خواهیم کرد.

 

 

بهره برداری تمام خانه‌های بهداشت تا خرداد ماه

 

 

سیاری در ادامه در مورد اقدامات وزارت بهداشت در خصوص ساخت خانه‌های بهداشت، اظهار کرد: طبق قولی که داده بودیم ۲۰۰۰ خانه بهداشت ساختیم که تعداد ۱۰۰۰ خانه به بهره برداری رسید و ۱۰۰۰ خانه دیگر نیز تا خرداد ماه به بهره برداری می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا