اجتماعی و فرهنگی

برنامه واردات ۸۰۰ میلیون دلار تجهیزات پزشکی به کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت با حضور در جمع نمایندگان شرکتهای ژاپنی، در سمینار "تجارت پزشکی ایران و ژاپن" در محل سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) سخنرانی کرد.

هاشمی در سخنان خود در جمع نمایندگان بیش از ۱۰۰ شرکت حاضر در این سمینار، با اشاره به اولویت موضوع سلامت در برنامه های دولت یازدهم، گفت: بر اساس قولی که ریاست جمهوری به مردم داده بود ۹میلیون نفر از مردم که فاقد بیمه بودند در حال حاضر بیمه شده‌اند و امروز تمام مردم ایران از بیمه برخوردارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نیاز ۴ میلیارد دلاری ایران به دارو در سال، افزود: بخش زیادی از نیاز از داخل تامین شده، اما بخشی از آن نیز از خارج از کشور تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت همچنین برای تجهیز ۵۷۰ بیمارستانهای خود، برنامه ورود ۸۰۰ میلیون دلار تجهیزات پزشکی دارد. البته شرط اصلی این واردت انتقال تکنولوژی است.

با توجه به رشد بالای علمی ایران، زمینه برای این انتقال فراهم است. هاشمی با اشاره کاهش سهم ژاپن از بازار ایران در سالهای اخیر، اظهار داشت: ما تصور می کنیم احتیاط بیش از اندازه شرکتهای ژاپنی عامل این کاهش سهم بوده، در حالی که شرکتهای غربی جایگزین شرکت های ژاپنی در بازار ایران شده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پس از امضای توافق ژنو، بخشی از دارایی ایران در کشور ژاپن با همکاری وزارت امور خارجه ایران و وزارت صنعت و تجارت ژاپن(متی) جهت خریدهای بشر دوستانه آزاد شده است.

وی افزود: در قالب این مکانیسم ۳ بانک بزرگ ژاپن فعال هستند و تاکنون مبلغ زیادی جهت خرید به شرکتهای طرف قرار داد با ایران پرداخت شده است که البته اکثر این شرکت های غیر ژاپنی هستند و ما فکر می کنیم شرکت های ژاپنی می توانند از ظرفیت برای تجارت با ایران استفاده کنند.

در این همایش رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و مصطفی قانعی، رئیس انستیتو پاستور ایران هم سخنانی به تشریح بازار دارو و تجهیزات پزشکی ایران و همچنین ضوابط ورود شرکتهای خارجی به این بازار برای شرکت کنندگان پرداختند.

در ابتدای این همایش، آقای هیرویوکی ایشیگه، رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن، با تشریح همکاری های تجاری ایران و ژاپن، استقبال کشورش از حضور شرکتهای ژاپنی در بازار ایران را اعلام کرد. 

هاشمی روز یکشنبه جهت ملاقات با همتای ژاپنی خود و امضای یادداشت تفاهم همکاری حوزه سلامت بین دو کشور وارد ژاپن شد و سه شنبه شب توکیو را به مقصد تهران ترک کرد.

در این سفر علاوه بر مقامات وزارت بهداشت، نمایندگانی از بخش خصوصی ایران نیز وزیر بهداشت کشورمان را همراهی می کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا