شورای شهر

ضرورت استفاده از کانال مشترک تاسیسات شهری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین ارائه گزارش مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران نخستین دستور جلسه ای بود که اعضای شورای شهر تهران پس از استماع این گزارش به بیان دیدگاههای خود در این خصوص پرداختند. 


اسماعیل دوستی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری موضوعات مرتبط برقی در شهر، گفت: بحث حفاری یکی از مباحث طولانی است که اگر همکاری بین بخشی در خصوص آن انجام نشود مشکلات فراوانی را برای شهر ایجاد می کند.

وی بر لزوم استفاده از تاسیسات مشترک شهری تاکید کرد و گفت: باید برنامه ریزی انجام گیرد تا بتوان برق فشار قوی را به مانند تونل مشترک ایجاد شده در اتوبان صدر به زیر زمین انتقال داد.

محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران در قالب پیشنهادی گفت: انتظار موجود از شبکه توزیع برق این است که مسئولین آن با همکاری معاونت شهرسازی بر اساس طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران، طرح جامع انتقال شبکه برق از طریق تونل های تاسیسات مشترک شهری را تهیه کند.

وی در خصوص ضرورت اجرایی شدن این طرح تصریح کرد: بر اساس تحقیقات علمی احتمال ابتلا به سرطان خون در کودکانی که در محدوده جریانات برق فشار قوی قرار دارند در حدود ۵.۸ برابر کودکانی است که در سایر نقاط حضور دارند ،ضمن اینکه مشکلات زیستی دیگری که سلامت انسانها را تهدید می کند نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: از آنجا که اجازه ساخت و ساز در حریم این خطوط انتقال برق داده نمی شود، در این محدوده فضای بازی ایجاد می شود که رفته رفته تبدیل به محل بازی کودکان می شود که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

محمد مهدی تندگویان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تاکید بر وحدت رویه میان دستگاهها که در گزارش عنوان شده بود ،گفت: انتقال تیرهای برق داخل معابر و در ورودی پارکینگ ها، یکی از مشکلات مبتلابه شهروندان است که گاهی روند آن به کندی انجام می شود.

وی تاکید کرد: باید وحدت رویه در این موضوع اتفاق بیافتد تا یک سازنده بداند که در چه مدت و با چه رویه ای می تواند این کار را انجام دهد.

اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ضرر نبود برق پر هزینه تر از وجود آن است، گفت: نا امنی معابر ارتباط مستقیم با تاریکی معابر دارد و برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی باید به این موضوع توجه شود.

وی در ادامه بر ضرورت تعریف مشوق برای ساخت و سازها بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به وجود تونل تاسیسات مشترک شهری اشاره کرد و گفت: بحث تونل های تاسیسات مشترک شهری موضوعی است که در حدود ۱۰ سال است که بر زمین مانده و مسئولین مرتبط دولتی و شهری باید برای تحقق آن همکاری لازم را داشته باشند.

شاکری با بیان اینکه پست برق در کنار معابر ساختمان ها ایجاد نا امنی می کند بر لزوم توجه به این موضوع تاکید کرد.

رضا تقی پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه حد اکثر ارتفاع مجاز برای پست های برق ۳۶ متر است گفت: این در حالی است که پست های موجود ۴۲ متری هستند و باید مورد اصلاح قرار گیرند ضمن اینکه اخذ مجوز برای ایجاد آنها ضروری است.

وی همچنین نسبت به سپردن دکل ها به اپراتورها انتقاد کرد و ادامه داد: عبور کابل های شبکه فیبر نوری از محل برق فشار قوی کار صحیحی نیست و باید توجه جدی به آن شود.

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین برق در ۱۵ روز زمان اوج مصرف در سالجاری گفت: به طور حتم این زمان اوج مصرف در سالهای آتی افزایش می یابد و باید اقدامات لازم برای مدیریت این زمان هرچه سریعتر انجام شود.

وی همچنین به موضوع فرسودگی در تجهیزات مرتبط با شبکه انتقال برق اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدامات خوبی برای نوسازی این تجهیزات انجام شده است و مدیریت شهری همکاری خوبی در این خصوص داشته باشد که باید این همکاری افزایش یابد.

عباس جدیدی، معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با مناسب ارزیابی کردن جمع آوری دکل های برق نسبت به توقف آن انتقاد کرد و خواستار از سر گیری این کار شد.

وی با بیان اینکه باید حرکت به سمت استفاده از سوخت های غیر فصیلی و انرژی های پاک باشد ،اظهار داشت: این موضوع وظیفه شرکت برق را چندین برابر می کند که ضرورت دارد دولت توجه ویژه ای را به آن داشته باشد و از طرفی با خصوصی سازی موضوعات مرتبط با برق باید توجه شود که شرکت های خصوصی از توانمندیهای لازم برخوردار باشد.

وی همچنین بر ضرورت نگاه پایدار به موضوعات شهری اظهار داشت: باید برای استفاده از تاسیسات مشترک شهری کارگروهی تشکیل شده و حتی در طرح تفصیلی به عنوان یک اولویت به آن نگریسته شود.

پرویز سروری، رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع مساجد گفت: برای برق رسانی به مساجد که با کمک های مردمی ایجاد می شود باید تدابیری اندیشیده شود تا فشار زیادی از بابت تامین هزینه های برق به مردم وارد نشود.

وی بر ضرورت جایگزینی استفاده از انرژی برق به جای انرژی گاز اظهار داشت: یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت شهروندان انجام این جایگزینی است و انتظار می رود وزارت نیرو به عنوان متولی در این کار پیش قدم بوده و برق منطقه ای تهران با حجم ۲۵ درصدی تولیدی برق در کشور می تواند پیش قراول این موضوع باشد.

مرتضی طلائی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تفاهم نامه شورایاری ها با شرکت برق،گفت: شورایاری ها ظرفیتی خوبی است که آماده خدمت به مردم هستند.
وی اظهار داشت: شرکت برق می تواند با برقراری ارتباط با این شوراها که در محلات حضور دارند موضوعات فرهنگی و آموزشی خود را دنبال کند و شورایاری ها نیز آمادگی همکاری با شرکت برق را دارند.

طلایی اظهار داشت: می توان با تعریف سازوکاری ارتباط مستقیم با شورایاری ها برقرار کرد و با به رسمیت شناختن آنها از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که شورایاران به آن تاکید دارند موضوع روشنایی معابر است که تحقیقات نیز نشان می دهد که با کاهش روشنایی معابر زمینه بزهکاری افزایش می یابد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از وجود کابل های هوایی انتقال برق گفت: این کابل ها حتی بر روی اتوبان ها دیده می شود که منظر شهری جالبی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از خواست های مردم انتقال شبکه برق فشار قوی به زیرزمین است که می توان اقدام شرکت برق در انتقال شبکه برق محدوده مصلی تا شیخ بهایی را در سایر نقاط شهر به انجام رساند.

چمران تصریح کرد: راه حلی که می تواند این مشکل را به صورت ریشه ای حل کند استفاده از کانال مشترک تاسیسات شهری است.

وی افزود: با وجود چنین کانالی، دیگر شرکت برق نیازمند دریافت مجوز حفاری برای تعویض کابلهای مندرس انتقال برق نخواهد بود.

وی اظهار داشت: در اولین گام می توان شهرداری را ملزم به ایجاد چنین کانال هایی در مسیر بزرگراههای در حال ساخت کرد تا همه ملزم به استفاده از آن شوند.

رییس شورای شهر تهران به وجود کمیته ای برای صدور مجوز حفاری و سایر اقدامات مرتبط با شرکت برق اشاره کرد و گفت: این کمیته بارها تشکیل شده و مصوبه هاو مجوزهایی را نیز داشته است و می تواند در صورت لزوم جلسات دیگر را نیز تشکیل دهد.

وی ایجاد نقشه زیرسطحی را پیشنهادی صحیح دانست و گفت: معاونت شهرسازی می تواند اطلاعات لازم در خصوص تاسیسات شهری را جمع آوری کرده و نقشه آن را تهیه کند.

چمران اظهار داشت: هم اکنون اطلاعات در خصوص برخی از تاسیسات وجود ندارد و در زمان اجرای پروژه ها موجب بروز خسارت هایی می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون این اطلاعات در رصدخانه تهران جمع آوری و پیاده سازی شده است.
چمران همچنین بر ضرورت روشنایی معابر به ویژه در نقاط جرم خیز و بحران زا تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا