اجتماعی و فرهنگی

نحوه استفاده شهرداری‌ها از پلیس‌یارها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی یدی همدانی درخصوص مصوبات یکصد و پانزدهمین جلسه‌ی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: پس از برگزاری شش جلسه کارشناسی در کمیته فنی شورای عالی و هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری‌های کلان شهرهای کشور اصلاح آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۱۵) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در شورای عالی به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به هیات وزیران ارسال شد.

وی استفاده از پلیس‌یار توسط شهرداری‌ها را یکی از مواد آیین‌نامه اصلاح شده خواند و افزود: بر طبق تبصره ماده (۶) این آیین‌نامه شهرداری می‌تواند پس از هماهنگی و اخذ موافقت پلیس راهنمایی و رانندگی، جهت گزارش تخلف رانندگی که شرایط توقف در فضاهای پارک‌های حاشیه‌ای مدیریت شده را رعایت نکرده‌اند، از افراد مورد وثوق دارای حداقل مدارک کارشناسی که در دوره آموزشی لازم شرکت کرده‌اند با عنوان پلیس‌یار استفاده کند.

وی تاکید کرد: نحوه فعالیت این افراد بر اساس شیوه‌نامه‌ای خواهد بود که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ظرف مدت سه ماه از تصویب آیین‌نامه جدید تهیه و ابلاغ خواهد شد. در حقیقت دیگر نیاز نیست خود پلیس حتما برای ثبت تخلف پارک حاشیه‌ای حضور داشته باشد و این افراد با لباس مشخص ضمن استقرار در معابر شهر تخلفات را ثبت و ضبط می‌کنند که از این طریق نظام جدید در مدیریت پارک حاشیه‌ای در کشور صورت می‌گیرد. ضمنا ساماندهی پلیس‌یارها نیز توسط شهرداری‌ها انجام می‌گیرد.

همدانی درخصوص پرداخت هزینه توقف در پارک حاشیه‌ای نیز گفت: به تدریج وظیفه افراد پارک‌بان راهنمایی مردم و هموار کردن پرداخت الکترونیک برای شهروندان است، پارکبان‌ها به هیچ وجه اجازه دریافت پول از مردم را نخواهند داشت و تمامی پرداخت‌های مالی به صورت الکترونیک و از طریق ساماندهی الکترونیکی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: مباحث فنی این آیین‌نامه به گونه‌ای اصلاح شد که امکان استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای مدیریت پارک حاشیه‌ای فراهم شود و دست شهرداری‌ها در استفاده از شیوه‌های مناسب در این موضوع باز باشد.

وی با اشاره به تغییر استانداردهای مربوط به پارک حاشیه‌ای از جمله ابعاد محل پارک حاشیه‌ای گفت: این محل‌ها باید با خط کشی استاندارد با ابعاد حداقل ۲۴۰ سانتی‌متر عرض و ۵۵۰ سانتی‌متر طول و نصب تابلو مشخص شوند که تا پیش از این ابعاد محل توقف حداقل ۲۵۰ سانتی‌متر در ۴۰۰ سانتی‌متر بود؛ همچنین مقرر شد در خیابان‌هایی که طرح پارک حاشیه‌ای به اجرا گذاشته شده به ازای هر ۵۰ فضای پارک، یک فضای پارک برای خودروهای معلولان و جانبازان که پلاک ویژه معلولان و جانبازان دارند در نظر گرفته می‌شود.

همدانی تصویب مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد را یکی دیگر از مصوبات یکصد و پانزدهمین جلسه شورای عالی ترافیک خواند و افزود: برای سال ۱۴۰۵ در شهر مشهد چهار خط ریلی و چهار خط اتوبوس انبوه‌بر به صورت BRT پیش‌بینی شده و همچنین اتصال خط ریلی شهر گلبهار به خط شماره ۳ مترو مشهد به تصویب رسید تا امکان ارتباط شهر مشهد و شهر گلبهار از این طریق فراهم شود.

وی ادامه داد: طرح ایجاد محدوده برای اعمال سیاست‌های محیط زیستی و جلوگیری از ورود خودروهایی که آلوده کننده هوا هستند به محدوده مرکزی تحت عنوان (LEZ) به تصویب رسید؛ در حقیقت شهر مشهد بعد از تهران، دومین شهری است که چنین طرحی مطالعات آن به تصویب رسیده است.

وی همچنین تصویب معابر پرترافیک شهر رشت را سومین مصوبه یکصد و پانزدهمین جلسه شورای عالی ترافیک خواند و ادامه داد: شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت در ۲۶ خیابان مهم این شهر در حال اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای به وسیله‌ی سیستم ایست سنج (پارکومتر) هستند و معابر پرترافیک این شهر نیز در این جلسه به تصویب رسید.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر لزوم اعمال طرح محدوده محیط زیستی به جای طرح زوج و فرد گفت: به دنبال حذف طرح زوج و فرد هستیم. امیدواریم با اعمال طرح محدوده محیط زیستی خودروها بر اساس آلایندگی که دارند از ورودشان به محدوده مرکزی جلوگیری شود و نه بر اساس پلاک خودرو، قطعا این یک تغییر سیاست بسیار مهم است که در حال حاضر در دو شهر تهران و مشهد پیگیری می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا