آقای مسئول کدام بحران را مدیریت کردید؟!

خوشبختانه زمین لرزه ۲/۵ ریشتری تهران که البته جزء زلزله های با قدرت مخرب به حساب نمی آید، هیچ گونه تلفات جانی و خسارات مالی نداشت.

تنها در ساعات اولیه مردم ملتهب و نگران از به وقوع پیوستن زلزله بزرگتر بودند و البته مسئولین محترم نیز با فوریت جلسات ستاد بحران را برگزار کردند و از آن روز تاکنون هر که گوشه مسئولیتی داشته، مثنوی هفتاد منی آماده نموده برای" ارائه گزارش عملکرد مدیریت بحران در زلزله تهران"!

اما مسئله مهم اینجاست که "حقیقتاً و خوشبختانه بحرانی که مسئولان آن را مدیریت نمودند اصلاً بوجود نیامد"!
–  نه ساختمانی ریخته شد
–  نه پلی شکسته شد
–  نه خیابانی نشست کرد و ترک برداشت
–  نه بیمارستانی به علت زلزله از سرویس خارج شد
–  نه امکانات زیر ساختی و زیر بنائی همچون آب و برق و گاز و تلفن دچار خسارت و آسیب شد
و نه کسی مجروح و زیر آوار ماند بنابراین " ما پیروز میدانی شدیم که اصولاً حریفی در آن نبود"

جا دارد به جای تلاش برای ارائه گزارش های رنگارنگ عملکرد در مواجه با زلزله تهران، کمی واقع بینانه به موضوع مدیریت بحران و ایمنی در شهر بیندیشیم. آیا اگر این زلزله فقط یک پل را در تهران می شکست چند روز زمان می برد که آن پل که ترمیم شود یا آوار برداری.

–  پیش بینی کارشناسان وقوع آتش سوزی پس از زلزله است حتی اگر این پیش بینی را کنار بگذاریم بد نیست مسئولین اعلام کنند پس از حادثه پلاسکو چند فروند هلی کوپتر آب پاش به تجهیزات سازمان آتش نشانی اضافه شد؟

–  سری به بیمارستان های شهر بزنیم که بنابر گزارشات مسئولین، حداقل نیمی از انها نیاز به بازسازی دارند. با فرض اینکه تمام بیمارستان ها قادر به پاسخگویی پس از زلزله باشند چند تخت خالی داریم که بشود برای بعد از بحران روی آن حساب کرد؟

مسئولان محترم اگر می خواهند مانوری در این زمینه انجام دهند در حالت کاملاً عادی و غیر بحرانی بررسی کنند. اکه گر به صورت همزمان مثلاً ۲۰۰۰ نفر به علت بیماری ساده ای مثلاً اسهال نیاز تزریق سرم پیدا کنند آیا تهران قادر به پاسخگویی هست؟

–  و هزاران مسئله ریز و درشت دیگر که یک شهر در حین بحران و پس از آن به آن دچار است.

تلاش های مسئولین را ارج می نهیم که از عکس های ارسالیشان درست در نیمه شب پس از زلزله مشخص بود همه بیدار و نگرانند خواهشمندیم به این سوال حداقل در جلسات خصوصی و محرمانه خود پاسخ دهند.

"حقیقتاً چقدر برای بحران آماده ایم"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا