اجتماعی و فرهنگی

گران قیمتی‌دارو به معنای اثربخشی آن نیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلایندکتر رسول دیناروند در برنامه کافه سوال، گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده، پورتال سازمان غذا و دارو یا همان سامانه رهگیری دارو است. این سامانه برای شناسایی تقلب و کنترل قاچاق در تمام حوزه‌های غذا و دارو کاربرد جدی خواهد داشت و در سال ۹۴ اجرایی می شود.

 

وی در ادامه توضیح داد: این طرح در سال ۹۳ با اتمام زیرساختهای لازم آن، نهایی می‌شود و تاکنون تعداد ۲۰ کد جدید برای دارو نصب شده و تا پایان سال به ۳۰۰ قلم می‌رسد.

 

دیناروند معضل قاچاق را یکی از آسیبهای جدی در حوزه غذا و دارو ذکر کرد و گفت: مسئله قاچاق در این حوزه صرف نظر از ضررهای اقتصادی، آسیبهای جدی به سلامت مردم وارد می کند بنابراین ضرورت دارد که دستگاه‌های ذیربط در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند.

 

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه، برای سلامت مردم یک جامعه اقدامات و امکانات بسیاری مورد نیاز است، گفت: شرایط امروز قابل قیاس با ۳۰ سال گذشته نیست بطور مثال در اوایل انقلاب پزشک به اندازه کافی در کشور نداشتیم اما در حال حاضر تعداد ۵۰ هزار نفر پزشک متخصص داریم و جامعه پزشکی شامل پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان حدود ۱۸۰ هزار نفر است که این آمارها نسبت به اوایل انقلاب ۱۰ برابر شده اند.

 

به گفته دکتر دیناروند، در اوایل انقلاب تنها یک‌هزار داروخانه در کشور وجود داشت که این تعداد به ۱۲ هزار داروخانه رسیده که باید به این آمار داروخانه های فعال در ۸۰۰بیمارستان، ۲۰۰۰ مرکز بهداشتی و حدود ۱۸ هزار خانه بهداشت را هم اضافه کنیم.

 

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: دارو ابزار درمان است که بخشی از این داروها ابزار تشخیص و پیشگیری از ابتلا به بیماری را دارند مثل واکسن که در واقع نقش این دسته از داروها بسیار پررنگ تر است.

 

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر تمامی خطوط تولید دارو در کشور وجود دارد، افزود: هیچ کشوری وجود ندارد که همه داروهای مصرفی اش را خودش تولید کند حتی مطرح ترین کشورهایی که در حوزه دارویی حرف اول را می زنند مثل کشور سوییس، واردات دارو در این کشور ۲۰ میلیارد دلار و صادرات آن ۴۰ میلیارد دلار است.

 

دکتر دیناروند افزود: در کشور ما نیز از ۱۵ سال قبل، ۹۵ درصد داروی مصرفی تولید داخل بوده و ما نمی توانیم بازار دارو را کاملا در اختیار واردات قرار دهیم.

 

دکتر دیناروند با اشاره به اینکه، علیرغم توصیه برخی پزشکان به مصرف داروی خارجی و استقبال مردم از این دست داروها، ۹۵ درصد داروهای مصرفی ایرانی است، گفت: مردم باید اطمینان داشته باشند که اگر داروی تولید داخل کیفیت و اثربخشی لازم را نداشته باشند اجازه ورود به بازار مصرفی را نمی دهیم.حتی برخی داروها باید علاوه بر کنترل کیفیت و آزمایشگاهی، مراحل مطالعه بالینی را در طول مدت شش ماه تا یک سال طی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: گاهی یک داروی مشخص توسط چند کارخانه تولید می شود که ممکن برخی از آنها به بسته بندی و ظاهر آن توجه بیشتری کنند و یا قیمت گران تری عرضه کنند که این نباید ملاک انتخاب مردم باشد چراکه الزاما هر داروی گرانتری، اثربخش تر نیست اما متاسفانه مطالعات و بررسی‌ها نشان داده که در انتخاب دارو، تبلیغات نقش دارد.

 

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها در حوزه دارویی کشور اذعان کرد: ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه، دارو مشمول تحریم ها نیست، فریب کاری است چراکه بحران دارویی در سال ۹۱ و ابتدای سال ۹۲ ناشی از تحریم ها، مشکلات ارزی و افزایش هزینه‌ها بود.

 

دکتر دیناروند خاطرنشان کرد: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، بر کاهش هزینه‌های پرداختی از سوی مردم به زیر ۳۰ درصد تاکید شده است در حالیکه در طول مدت ۱۰ سال گذشته( به جز امسال) هزینه‌ها ۶۰ درصد بود و ۱۰ درصد از این هزینه ها فلاکت‌بار و کمرشکن بود که با اجرای طرح تحول سلامت توسط دولت یازدهم، این هزینه‌ها بسیار کاهش پیدا کرده و در حال حاضر به شش درصد رسیده است.

 

وی در پایان افزود: طرح تحول سلامت علیرغم سختی‌های بودجه و فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها مورد حمایت مقام معظم رهبری، مردم، دولت و مجلس بوده و امیدواریم این سیر صعودی حمایتها ادامه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا