شورای شهر

نور کم معابر دلیل بسیاری از حوادث شبانه تهران است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهندس محمد حقّانی با بیان این که نور، اصلی‌ترین وسیله برای دیدن و مهم‌ترین عامل برای دیده شدن محسوب می‌شود، افزود: بشر اغلب اطلاعات خود را در مورد جهان اطراف از طریق حس بینایی دریافت می‌کند که نور حامل و ناقل آن است و دیدن و دیده شدن، عاملی است که به نور و روشنایی معنا و مفهوم ویژه‌ای می‌بخشد.

 
بسیاری از حوادث عمد و غیر عمد در ساعات شب رقم می‌خورد
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که پایتخت کشورمان چشم‌اندازهای نورپردازی شده چشم‌نوازی دارد که شب هنگام در گوشه و کنار آن جلوه‌گری ‌می‌کند، اظهار کرد: با این وجود، از نظر تردد سواره‌ها در معابری غیر از بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی به ویژه از منظر حرکت پیاده‌ها، شهر کم نور و به عبارت بهتر، شهر تاریکی است.
 
حقّانی با بیان این که این تاریکی وقتی بیشتر خود را نمایان می‌سازد که در نقش یک عابر پیاده قصد داشته باشیم در ساعات شب با پای پیاده حتی در مسیری کوتاه از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کنیم، تصریح کرد: آن زمان تازه در می‌یابیم که گویی پیادگان هنگامی که هوا تاریک می‌شود، حق عبور و مرور پیاده در شهر را ندارند و همین مختصر روشنایی نیز مختص سوارگان و منحصر به آرامش و ایمنی آن‌هایی است که بر مرکب خویش در سواره‌رو‌ها در حال حرکت هستند.
 
وی با تأکید بر این که بسیاری از حوادث عمد و غیر عمد تهران در ساعات شب رقم می‌خورد، اضافه کرد: بسیاری از مجرمان، سکوت شب را برای فعل مجرمانه خود انتخاب می‌کنند و وقتی تاریکی به این سکوت افزوده می‌شود، محیط مستعدتری را برای وقوع جرم فراهم می‌آورد.
 
معابر شهری نیازمند نهضت روشنایی است
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که بسیاری از سوانح غیر عمد همچون تصادفات رانندگی در تاریکی هوا رخ می‌دهند، اظهار کرد: پوشش عموماً تیره عابران پیاده، دست به دست معابر خاموش شهر می‌دهند و حوادث ناگواری را برای رهگذران رقم می‌زنند.
 
حقّانی با بیان این که بالغ بر ۶۰ درصد تلفات ترافیکی پایتخت در تاریکی شب و بین ساعات ۲۲ تا ۶ صبح اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از افرادی که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند عابران پیاده هستند، ضمن این که معمولاً حوادث مرگبار ترافیکی در ساعات پایانی شب اتفاق می‌افتد و در بخشی از این سوانح، عامل نور کم تأثیر قابل ملاحظه‌ای در احتمال افزایش تعداد و شدت تصادفات دارد.
 
وی در پایان با تأکید بر این که امیدواریم «سال جهانی نور»، فرصت مغتنمی برای آغاز نهضت روشنایی در معابر شهری تهران به ویژه معابر پیاده باشد، خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده تا دستگاه‌هایی که نخستین مأموریت و مهم‌ترین مسئولیت آن‌ها، ارائه خدمات عمومی و حراست و حفاظت از آرامش و ایمنی شهروندان است، در این زمینه اهتمام و جدیت بیشتری از خود نشان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا