سیاسی

صالحی: آمادگی داریم یک کنوانسیون ایمنی منطقه‌ای ایجاد کنیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران امضای این یادداشت تفاهم را ناظر بر همکاری و هم‌افزایی میان دو سازمان در امور مربوط به محیط زیست از منظر مسایل منابع پرتوی و تاسیسات هسته‌ای خواند و تمامی فعالیت‌های هسته‌ای داخل و اطراف کشور را شامل این تفاهم‌نامه دانست.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یادداشت تفاهم یازده بند دارد و بند سوم آن به ده قسمت تقسیم شده و زمینه‌های همکاری در آنها ذکر شده است، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد مسایل محیط زیستی نظیر خاک، آب و هوا را از نظر مسایل پرتوی پایش کند.

وی افزود: این امر برای ما در چارچوب قانون حفاظت در برابر اشعه الزام‌آور است تا ملت عزیز را در برابر فعالیت‌های پرتوی مصون بداریم و آگاهی‌های لازم را در شرایطی که ضرورت دارد به اطلاع مردم برسانیم.

صالحی ادامه داد: از طرف دیگر محیط زیست نیز در رابطه با عمومیات محیط زیست مسئولیت دارد تا در جاهایی که به‌طور اختصاصی به سازمان دیگری مربوط می‌شود، تبادل نظر و همکاری داشته باشد و مکمل یکدیگر باشند.

 

صالحی ادامه داد: در منطقه و خلیج فارس سازمان محیط زیست آبی تحت عنوان راپمی را داریم که مربوط به خلیج فارس است و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در آن عضو هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک عضو فعال در این سازمان حضور دارد.

 

صالحی ابراز امیدواری کرد پایش رادیواکولوژی در ارتباط با سایر همسایگان کشور برقرار باشد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی است که تعداد قابل توجهی همسایه دارد و این نعمت الهی است.

 

رییس سازمان انرژی اتمی ابراز علاقه کرد که با کمک سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت امور خارجه با کشورهای اطراف وارد گفت‌وگو شویم تا در سرحدات کشور پایش رادیواکولوژی داشته باشیم و بتوانیم تبادل اطلاعات کنیم تا برای روز مبادا اگر حادثه‌ای رخ دهد بتوانیم آثار سوء آن را تا حد ممکن به حداقل برسانیم.

 

صالحی اضافه کرد: ملت عزیز ما عنایت دارند کشورهای همسایه بخصوص در حوزه خلیج‌فارس وارد عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای شده‌اند و برای مثال امارات در حال ساخت ۴ نیروگاه اتمی است و کشورهای دیگری هم برای ساخت نیروگاه اتمی اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

صالحی با تاکید بر اینکه ما چند بار آمادگی کشورمان را اعلام کرده‌ایم، گفت: این‌بار هم در حضور خانم دکتر ابتکار اعلام می‌کنیم آمادگی داریم یک کنوانسیون ایمنی منطقه‌ای ایجاد کنیم که ناظر بر فعالیت‌های نیروگاهی کشورهای اطراف باشد به‌گونه‌ای که این فعالیت‌ها در چارچوب یک کنوانسیون منطقه‌ای ایمنی تحت نظارت و کنترل دائمی باشد.

صالحی افزود: البته در دنیا و مناطق مختلف کنوانسیون‌ها و معاهداتی از این قبیل هست و در حال اجراست و ما نیز آمادگی داریم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در مجموع سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست از امروز به بعد بیش از گذشته توجه خود را به گسترش و تعمیق پایش و نظارت بر فعالیت‌های پرتوی کشور خواهند داشت تا با دقت، عمق و وسعت بیشتر نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری نشان دهیم و خدمات نظارتی‌مان را گسترش دهیم. صالحی ادامه داد: ما کشور بزرگی داریم و همسایگان زیادی داریم و ضرورتاً هم‌افزایی دو سازمان را می‌طلبد تا کارمان را بهتر پیش ببریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز از توجه سازمان انرژی اتمی به مسایل محیط زیست تقدیر کرد.

 

در بخش دیگر مراسم امضای یادداشت تفاهم، خانم ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای تدوین تفاهم‌نامه چندین ماه کار کارشناسی بین دو سازمان صورت گرفت، از اینکه امضای تفاهم‌نامه در آستانه دهه مبارک فجر و روز ۱۲ بهمن صورت می‌گیرد ابراز مسرت کرد.

 

ابتکار اظهار داشت: این تفاهم‌نامه در زمینه پایبندی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور به موازین محیط زیست پیام روشنی دارد و آن اینکه قرار است بین دو دستگاه تخصصی برای ارتقاء سطح حفاظت و ایمنی در مقابل پرتوها هم‌افزایی صورت بگیرد.

وی افزود: این هم‌افزایی در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و اجرایی اتفاق خواهد افتاد و ما یقیناً در زمینه‌های مختلف مربوط به پایش و نظارت بر وضعیت پرتوها بیش از گذشته همکاری خواهیم داشت و این موضوع حائز اهمیت زیادی است.

 

ابتکار افزود: سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه سازوکارها و تشکیلات خوبی دارد و وظایف خودش را به خوبی انجام می‌دهد.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از توجه سازمان انرژی اتمی به مسایل محیط زیست تقدیر کرد و گفت: این رویکرد بسیار مهم است زیرا ما در زمینه توسعه فناوری هسته‌ای یک راهبرد ملی داریم و این فناوری برای ما چه در بعد تولید انرژی و چه در ابعاد دیگر تحقیقاتی، درمانی و پزشکی مهم هستند و در همه این زمینه‌ها در خصوص عدم آلودگی آب، خاک و هوا باید حفاظت کافی اجرا کنیم. دکتر ابتکار افزود: استانداردهای خیلی جدی و سختگیرانه و کنترل‌ها و پایش‌ها باید اتفاق بیفتد تا این فعالیت‌ها در کشور ما با ایمنی کافی و رعایت استانداردها صورت گیرد و بتوانیم پیشرفت‌های خوبی را با اطمینان خاطر از آثار و عوارض زیست‌محیطی آن داشته باشیم.

 

ابتکار افزود: این تفاهم‌نامه کمیته مشترکی را پیش‌بینی کرده است که نمایندگانی از دو دستگاه مسئولیت آن را برعهده خواهند داشت. مسئولیت این کمیته پیشبرد اهداف تعیین شده در تفاهم‌نامه است. خانم ابتکار ادامه داد: ما سعی خواهیم کرد در همه این زمینه‌ها کار مشترک را شروع کنیم کما اینکه از قبل هم همکاری‌ها و زمینه‌های مشترکی برای همکاری داشتیم. تاکنون بررسی‌های مشترکی در بعد همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته که برای ما بسیار مهم بوده است.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد این تفاهم‌نامه باعث شود این زمینه‌های همکاری جدی‌تر، دقیق‌تر و تخصصی‌تر پیش برود و کارگروه مشترک بتواند بزودی یک برنامه اجرایی را تدوین کند و این برنامه اجرایی ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را پیش‌بینی کند و در همه این زمینه‌ها بتوانیم مشخصاً هدف‌گذاری‌های عملی و اجرایی داشته باشیم و در مراحل آتی خدمت مردم عزیز و شریفمان نسبت به پیشرفت تفاهم‌نامه و اقدامات مشترک گزارش عملکرد داشته باشیم و دستاوردهای این همکاری مشترک را که برای پیشبرد فعالیت‌های صلح‌آمیز و بهبود وضعیت محیط زیست کشورمان هم‌افزایی خوبی خواهد داشت، به تناوب گزارش دهیم.

 

ابتکار گفت: تا سال دیگر اگر خدا عمری و توفیقی داد، در همین روز بهمن جمع بشویم و گزارشی از اقدامات مشترک همکارانمان را به رسانه‌ها ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا