اجتماعی و فرهنگی

۶۰ درصد دانش‌آموزان معتاد، «شیشه» مصرف می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا جزینی در جلسه این شورا با اعلام این خبر گفت: گفت: ۲۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان معتاد به مصرف مواد مخدر هستند که از این تعداد سالانه ۲۰۰ هزار نفر بر اثر سوء مصرف جان خود را از دست می دهند. ۶۰ درصد معتادان دنیا حشیش و ماری جوانا مصرف می‌کنند و ۶۰ میلیون نفر نیز در جهان مصرف کننده هرویین هستند.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور اظهار کرد: یک درصد دانش آموزان کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که ۶۰ درصد این تعداد شیشه مصرف می کنند.

 

جزینی تعداد معتادان شناسایی شده کشور را یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام و تاکید کرد: تغییر نگرش در مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی بسیار نگران کننده و فاجعه آمیز است.

 

وی از انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت ورزش و جوانان به منظور اجرای طرح های پیشگیری از شیوع این بلای خانمانسوز بویژه در میان نسل جوان و نوجوان خبر داد و گفت: ۱۰۰ روستا در چهار استان کشور به منظور توسعه ورزش روستایی مشخص شده و با هماهنگی این ستاد زمینه توسعه فعالیت های ورزشی در این مکان ها فراهم می شود.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد اظهار کرد: شش هزار مرکز درمان معتادان در سراسر کشور وجود دارد که ۹۳ درصد این تعداد توسط بخش خصوصی اداره می شوند.

 

جزینی تاکید کرد: استفاده از سرنگ مشترک از مهمترین دلایل شیوع معتادان به بیماری های هپاتیت و ایدز بود که خوشبختانه با اجرای برنامه های پیشگیرانه درصد استفاده معتادان از سرنگ مشترک از ۶۷ به ۴۵ درصد کاهش یافته است.

 

وی یادآور شد: ۲۰ درصد افرادیکه در محیط‌های صنعتی مشغول بکار هستند به انواع مواد مخدر اعتیاد داشته که باید مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این مراکز مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد گفت: وجود یک هزار و ۴۰۰ مرکز درمان معتادان غیر مجاز از نگرانی‌های ستاد بود که خوشبختانه تا به اکنون ۸۸ درصد این مراکز ساماندهی شدند.

 

جزینی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای آگاه سازی مردم از مخاطرات مصرف مواد مخدر و همچنین بکارگیری توان نهاد مقدس بسیج از برنامه‌های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور است.

 

وی همچنین با اشاره با وجود ۲ هزار و ۸۹ سازمان مردم نهاد (سمن) در سراسر کشور گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد رشد یافته اند که باید از توان و ظرفیت این سمن ها برای مقابله با بلای خانمانسوز مصرف مواد مخدر بهره برد.

 

 

 

حدود ۱۲ هزار نفر در ایلام معتاد و مصرف‌کننده مواد مخدر هستند

 

 

همچنین پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این جلسه گفت: در برخی از روستاهای استان ایلام نه تنها معتادی وجود ندارد بلکه کشیدن سیگار نیز از قبح زیادی برخوردار است که باید این روستاها در کشور معرفی و مورد تشویق قرار گیرند.

 

وی گفت: ایلام با وجود همجواری با سه استانی که از نظر شیوع مواد مخدر در وضعیت مناسبی قرار ندارند، شرایط نگران‌کننده‌ای ندارد که ناشی از پیش زمینه‌های فرهنگی و دینی مردم منطقه و برنامه‌های اجرا شده برای پیشگیری از وقوع این پدیده نابهنجار اجتماعی است.

 

وی گفت: معتاد ولگرد و خیابانی در استان ایلام وجود ندارد و تعداد معدودی که قبلا وجود داشت توسط نیروی انتظامی جمع آوری شده‌اند.

 

افشار در خصوص شمار افراد معتاد و وابسته به مواد مخدر افزود: حدود ۱۲ هزار نفر در ایلام معتاد و مصرف کننده مواد مخدر هستند.

 

وی این موضوع که همه این افراد زیر پوشش برنامه‌های درمانی قرار دارند ناهمخوان با واقعیت ذکر کرد و گفت: پنج هزار و ۲۰۰ نفر بر اساس ارزیابی‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان ایلام تاکنون زیر پوشش برنامه‌های درمانی قرار گرفته‌اند.

 

افشار ادامه داد: ۲۶ مرکز درمان معتادان در استان ایلام وجود دارد که ۲۰ مورد توسط بخش خصوصی و شش مورد نیز توسط دستگاه های دولتی اداره می شوند.

 

وی تعداد معتادان تزریقی استان ایلام را ۸۵ نفر عنوان کرد که به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های هپاتیت و ایذر باید تحت کنترل قرار گرفته و بطور ویژه رصد شوند.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد با تاکید بر لزوم ساماندهی مراکز درمان غیر مجاز خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون سه مرکز درمان غیر مجاز در استان ایلام تعطیل شده‌اند.

 

افشار در پایان از تمرکز ۸۰ درصد مراکز درمان معتادان ایلام در مرکز استان خبر داد و گفت: مراکز ترک اعتیاد در چهار شهرستان تاکنون راه‌اندازی نشده که باید هرچه سریع تر نسبت به ایجاد این مراکز اقدام شود.

 

 

 

ورزش رابطه مستقیمی با کاهش مصرف مواد مخدر دارد

 

محمدرضا مروارید، استاندار استان نیز در جلسه این شورا گفت: معتقدم گسترش نشاط و شادابی در استان بهترین ‏و اصلی‌ترین راه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر است. در این حوزه پیگیری‌ها و فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است ولی ‏اصلی‌ترین مشکل استان برای مبارزه با مواد مخدر بالا بودن آمار بیکاری و پایین بودن خدمات رفاهی و تفریحی و ایجاد ‏نشاط در جامعه است که با توجه به کم بودن جمعیت توجیه اقتصادی برای فعالیت بخش خصوصی وجود ندارد.

 

به گفته وی فعالیت در حوزه ورزش و ایجاد محیط‌های تفریحی رابطه مستقیمی با کاهش مصرف مواد مخدر دارد.

 

 

۷۰ درصد مصرف‌کنندگان ‏مواد مخدر در ایلام در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ ساله قرار دارند

 

 

ناصر خوشخبر فرماندار ایلام نیز در این جلسه اختصاص اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های پیشگیری و کاهش اعتیاد به مواد ‏مخدر در این شهرستان را ضروری عنوان کرد‎ و گفت: ۷۰ درصد مصرف‌کنندگان ‏مواد مخدر در این استان گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند‎.‎

 

وی همچنین نسبت به کاهش سن اعتیاد در ایلام هشدار داد و گفت: مصون‌سازی استان از مواد ‏مخدر نیازمند تجهیز امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است‎.

 

خوشخبر در ادامه عمده مواد مخدر مصرفی در استان را به ترتیب تریاک، هروئین و شیشه عنوان کرد و گفت: ‏هرچند بیشترین مواد مخدر کشف شده در ایلام مربوط به مصرف یا عرضه مواد مخدر سنتی است ‏اما باید روند مصرف مواد مخدر صنعتی نیز مهار و کنترل شود‎.‎

 

فرماندار ایلام گفت: بر اساس بررسی های انجام گرفته بیشتر افراد در این استان مواد مخدر را در ‏محافل دوستانه و یا از واسطه ها و دلالان تهیه کرده و کمتر به صورت مستقیم از فروشندگان ‏خریداری می‌کنند.

 

 

نرخ اعتیاد در ایلام۱.۷درصد است

 

 

رضا صادقیان‎ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این جلسه گفت: ایلام از ‏حیث شیوع مصرف مواد مخدر این استان در ردیف بیست و سوم استان های کشور قرار دارد‎. ‎

 

‏‎وی نرخ اعتیاد در این استان را ۱.۷ درصد عنوان کرد و گفت‎ :‎با توجه به شرایط منطقه ‏ای و وضعیت استان‌های همجوار از حیث رواج مصرف مواد مخدر، شرایط استان ایلام از حیث شیوع ‏مواد مخدر مناسبتر برآورد میشود .

 

صادقیان افزود: به منظور مقابله با پدیده شوم اعتیاد و کاهش هرچه بیشتر این نرخ این شورا در قالب پنج ‏کمیته برنامه‌های مختلفی در استان اجرا کرده است‎.

 

علی دلپیشه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این جلسه از فعالیت ۳۸ مرکز درمان ترک اعتیاد در این ‏استان خبر داد و گفت: در ۹ماهه امسال پنج هزار و ۱۷۲نفر در این مراکز تحت درمان قرار گرفته‌‏اند‎. این آمار در مدت مشابه سال قبل سه هزار و ۴۵۶ نفر بوده است‎.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا