شورای شهر

گزارش جلسه یکصدوبیست و دوم شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در یکصد و بیست و دومین جلسه شورا به ذکر رویداد های مهم دهه ی سوم دی ماه پرداخت و گفتک روز شنبه ۲۰ دی ماه مصادف با شهادت بزرگمرد تاریخ ایران امیر کبیر بود که جا دارد  یاد و نام و خاطره وی را گرامی بداریم.

چمران ادامه داد: امیر کبیر فردی بود که آغاز تحولات کشور از زمان وی آغاز شد ولی به واسطه توطئه های داخلی و بیگانه و نیز بی عرضگی دربار شاهان، به شهادت رسید.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: دارالفنون یکی از یادگارهای امیر کبیر است ،ولی نکته جالب این است که همزمان با ساخت این مجموعه در ایران ،چنین اقدامی در ژاپن هم صورت گرفت ولی تفاوت از کجا تا به کجا است.

چمران همچنین به تاریخ شکل گیری شورای انقلاب ،اشاره کرد و افزود: روز ۲۲ دی ماه تاریخ تشکیل شورای انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی است.

وی تصریح کرد: شورای انقلاب قبل از پیروزی انقلاب به فرمان امام و با انتخاب اعضایی که خود امام از پاریس انتخاب کردند تشکیل شد. از نکات بارز این شورا عضویت آقای شیبانی در این شورا بود که امروز شورای شهر نیز از برکات وجودشان بهره مند است.

چمران در پایان خاطر نشان کرد: ۲۵ دی ماه نیز سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم است که متاسفانه در این منطقه بیمار شدند و در همان جا فوت کردند و امروز این منطقه یکی از نقاطی است که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در سال به آن رجوع می کنند.

 

مسجد جامعی:میراث امیر کبیر را دریابیم

 

احمد مسجد جامعی در یکصد و بیست دومین جلسه شورا با اشاره به مسجد و مدرسه امیر کبیر به عنوان میراث این وزیر لایق گفت: بد نیست در سالرزو شهادت امیر کبیر اشاره ای به مدرسه آشیخ عبدالحسین و مسجد ترکها در بازار کنیم که  امیر کبیر از ثلث مال خود آنها را ساخت.

وی ادامه داد: علت تغییر نام این مسجد و مدرسه و اینکه به نام خود امیر کبیر باقی نماند هم عناد میرزا آغا خان نوری با امیر کبیر بود که بعد از شهادت وی به صدارت رسید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این دو مکان از نظر معماری دارای اهمیت است در حالی که امروزه به شدت در معرض آسیب می باشد.

وی در پیشنهادی گفت: من از کمیسیون های شهر سازی و معماری، کمیسیون عمران و به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه می خواهم نسبت به  بازسازی این دو مکان اقدامات ویژه ای انجام شود و اعتبارات خوبی هم تخصیص داده شود. ما امروز اعتبارات زیادی به ساخت مساجد اختصاص می دهیم و چه بهتر که چنین مسجدی که یادگار شخص شخیص امیر کبیر است را بازسازی کنیم.

در ادامه جلسه رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری نیز در تذکری به شهرداری تهران ،گفت: طبق آیین نامه فعالیت شرکت هایی که اساسنامه آنها به تصویب شورا نرسیده است غیر قانونی می باشد. 

وی افزود: در حال حاضر شرکت ارتباطات مشترک شهر شروع به فعالیت کرده بدون آنکه دارای اساسنامه مصوب شورا باشد.

 

 

دوستی:انتخابات شورایاری ها در سالروز شوراها برگزار شود

 

اسماعیل دوستی در یکصد و بیست و دومین جلسه شورا با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۸ گفت: در ابتدا مراتب قدردانی خود از زحمات  شهردار این منطقه را اعلام می کنم. در وهله بعد توجه اعضا را به این نکته جلب می کنم که امروز شهروندان منطقه ۱۸ به واسطه فعالیت معادن شن و ماسه، دچار مشکلات و مصایبی شدند که تنها موجب سود جویی عده ای خاص شده است.

وی ادامه داد: امروزه اهالی این منطقه علاوه بر آلودگی هوا با گرد و خاک ناشی از فعالیت این معادن نیز دست به گریبان هستند حال آنکه شن و ماسه این معادن به دلیل وجود خاک در آن برای بتن سازی هم مناسب نیست.

دوستی با ذکر پیشنهادی به اعضای شورا گفت: بهتر است از سوی شورا مهلتی داده شود تا نسبت به تعطیلی این معادن اقدام شود.

وی همچنین افزود: ما در منطقه ۱۸ و ۱۹ دو ورزشگاه امام رضا (ع) و شهید کاظمی را داریم که متاسفانه از زمان ساخت آن هیچ استفاده ای از آنها نشده است.

دوستی اضافه کرد: من از پیست اسبدوانی و چوگان نوروز آباد در منطقه ۱۸ نیز بازدید کردم بنابراین پیشنهاد می کنم شهرداری تهران در اقدامی مشترک با دولت این دو ورزشگاه را به دولت و وزارت ورزش بدهد و به جای آن پیست اسبدوانی نوروز آباد را  با حفظ کاربری پیست و چوگان بگیرد چرا که این منطقه با وسعت ۸۰ هکتاری که دارد ظرفیت خوبی برای ایجاد فضای سبز است.

عضو کمیسیون عمران همچنین پیشنهاد داد: انتخابات شورایاری ها به جای اینکه در بهمن ماه یا اسفند ماه که ماه جشن انقلاب و نیز آمادگی مردم برای عید نوروز است در سالروز شورا ها در نهم اردیبهشت ماه برگزار شود که هم دارای مناسبت است و هم سنخیت خوبی برای برگزاری این انتخابات دارد.

 

با تائید مصوبه شورا بر وظیفه نظارتی خود تاکید کردند

نخستین دستور جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی اعتراض فرمانداری به موضوع لایحه «مجوز تأسیس شرکت بهره برداری نمایشگاه های بین المللی تهران (سهامی خاص)» بود که جوابیه آن به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح اعتراض فرمانداری گفت: اعتراض فرمانداری مبنی بر این بود که در این خصوص مصوبه ای وجود داشته است و در نتیجه برای موضوع بهره برداری نیازی به مصوبه دیگر نیست.

وی ادامه داد: مصوبه استناد شده توسط فرمانداری مشتمل بر موضوع انجام مطالعات و اجرای پروژه نمایشگاه بین المللی جدید شهر تهران است این درحالی است که مصوبه شورای شهر درخصوص موضوع تعیین بهره برداری از نمایشگاه است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: تعیین بهره برداری و سیاست گذاری درخصوص آن و ابلاغ به شهرداری از جمله اختیارات شورای اسلامی شهر تهران است.

رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در این خصوص گفت: مصوبه پیشین شورای شهر تهران این بوده است که بهره برداری توسط بخش خصوصی انجام گیرد و اکنون با وجود زیر ساخت ها این اقدام قابل اجرا است.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در تشریح مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص تأکید کرد: در مصوبه مقرر شده بود که واگذاری انجام شود اما نه تمام موضوعات؛ در این مصوبه قرار شده بود که نمایشگاه ایجاد و هر زمان که توانایی اداره را پیدا کرد به بخش خصوصی واگذار شود.

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید به اینکه ایجاد شرکت بهره بردار تضادی با بهره برداری توسط بخش خصوصی ندارد، گفت: این شرکت با هدف سیاستگذاری های لازم برای موضوع بهره برداری ایجاد می شود ضمن اینکه بدون شک بهره برداری توسط بخش خصوصی انجام می شود.

انصاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوع برگزاری نمایشگاه های امری حاکمیتی است و قابل واگذری به بخش خصوصی نیست، گفت: آنچه قابل واگذاری به بخش خصوصی است موضوعات خدماتی این نمایشگاه است.

پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در پایان این دستور جلسه به تشریح نظر این کمیسیون مبنی بر جوابیه نسبت به برخی موضوعات مطرح شده در اعتراض فرمانداری پرداخت که با رأی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

اعتراض فرمانداری تهران درخصوص تعیین نمایندگان ناظر شورای اسلامی شهر تهران به منظور نظارت بر فعالیت و عملکرد مؤسسه همشهری که دومین دستور جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بود که مورد بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت و در نهایت مصوبه ابتدایی مورد تاکید و تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این اعتراض گفت: براساس ضوابط موجود نظارت بر روزنامه همشهری از وظایف ذاتی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است.

وی ادامه داد: این نظارت به موضوعات محتوایی منتشر شده توسط روزنامه نیست بلکه نظارت بر موضوع برنامه کلی و بودجه این روزنامه است و باید گزارش آن ارائه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: موضوع نظارت بر موسسه همشهری جزو نظارت های خاص کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است و برهمین اساس ۳ نفر ناظر از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی انتخاب شدند و فعالیت آنها آغاز شده است. و به زودی جمع بندی این نظارت در مدت زمان گذشته ارائه می شود.

احمد دنیا مالی،  عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صحبت های مطرح شده در خصوص این مصوبه در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: آنچه فرماندار تأکید کرده است این است که ناظر در قانون مشخص شده و نیاز به تعیین ناظر جدید نیست.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد که موضوع نظارت به طور کلی تغییر کند؛ اعتراض فرمانداری وارد است، اظهار داشت: نظارت بر مجموعه شهرداری از وظایف شورای شهر است و می تواند شکل نظارت را تعیین کند و این مصوبه نیز به این موضوع دلالت دارد و باید از مصوبه شورا دفاع شود.

مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به نظر من اعتراض فرمانداری درست است، گفت: تک تک اعضا، کمیته ها و کمیسیون های شورای شهر قابلیت نظارت را دارند و از وظایف آنها به شمار می­رود.

وی ادامه داد: با این دیدگاه این موضوع نیاز به مصوبه نداشته و در محدوده وظایف و اختیارات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر است.

اسماعیل دوستی در بررسی این مصوبه با تاکید به موضوع نظارت توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی قید شده در مصوبه گفت: موضوع دیگر این است که براساس قانون، شورای شهر وظیفه نظارت به تمامی گردش‌های مالی شهرداری ها را دارد که این اعتراض مغایر با این ۲ موضوع است.

احمد حکیمی­پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص تاکید کرد: در این مصوبه شورای شهر می خواهد ساز و کار نظارتی را تعیین کند و خود شورای شهر باید درخصوص آن تصمیم گیری کند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت به هیچ عنوان مخل کار کردن نیست، گفت: تعیین موضوع وارده در مصوبه از وظایف شورا است و با توجه به وظیفه ذاتی نظارت شورای شهر به شهرداری این مصوبه مغایر با قانون نیست.

پرویز سروری نیز در این خصوص اظهار داشت: اگر موضوع نظارت از وظایف شورا است بنابراین چنین موضوعی نیاز به مصوبه ندارد و با توجه به وجود اهرم های نظارتی کامل در شورای شهر باید اجازه بدهیم که نظارت در مسیر خودش انجام شود.

در پایان این دستور جلسه ، اعضای شورا بر مصوبه خو د تاکید کردند و مصوبه شورای شهر مورد رأی گیری قرار گرفت و به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

 

اصلاحیه اخذ عوارض فضای سبز 

یک فوریت طرح "اصلاحیه اخذ عوارض و گسترش فضای سبز شهر تهران مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره ذیل آن " به عنوان دستور جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری  در توضیح دلایل یک فوریت این طرح گفت: با توجه به لزوم حفظ درختان در شهر تهران و با توجه به لزوم بازدارندگی جریمه درختان خشک و قطع شده ،مصوبه اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران مشمتل بر ماده واحده و تبصره های ذیل آن در سال ۸۵ مصوب گردید. این مصوبه تا سال ۹۳ مورد بازنگری قرار نگرفته است و این موضوع باعث شده تا مصوبه کارایی خود را از دست دهد و روند از بین بردن درختان و فضای سبز شهر تهران شتاب گیرد. لذا لزوم بازنگری و اصلاح مصوبه سال ۸۵ ضروری می نماید.

بعد از توضیحات  سالاری اکثریت اعضا به یک فوریت این طرح رای موافق دادند.

یک فوریت طرح " الزام شهرداری تهران به اعمال سیاست های لازم جهت اصلاح پد های هلیکوپتر نجات برای ساختمان های بلند مرتبه در حال ساخت " دیگر موضوعی بود که در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت.

محمد سالاری این بار نیز در توضیح دلایل یک فوریت این طرح گفت: گسترش ساختمان های بلند مرتبه در سطح شهر تهران و اهمیت امداد رسانی سریعتر و بهتر در طبقات فوقانی آنها ، عدم امکان امداد رسانی آتش نشانی به طبقات فوقانی ساختمان های بلند مرتبه ، ناکار آمدی پد های هلیکوپتر اجرا شده در ساختمان های بلند مرتبه به دلیل ابلاغ دستورالعمل نامتناسب با ابعاد و اندازه هلیکوپتر های امداد و نجات از سوی شهرداری تهران ،امکان اصلاح پد های هلیکوپتر غیر استاندارد در حال ساخت در سطح شهر تهران و همچنین ممانعت مراجع امنیتی از ایجاد پدهای مورد نظر از جمله دلایلی است که اصلاح سیاست های ایجاد پد های هلیکوپتر امداد و نجات را ضروری می نماید.

بعد از توضیحات رییس کمیسیون شهر سازی و معماری اعضا به یک فوریت این طرح نیز رای موافق دادند.

یک فوریت طرح " الزام شهرداری تهران جهت تبدیل خانه لرزاده (خانه هنرمندان ۲) به خانه معمار" نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که در دستور بررسی قرار گرفت.

 

سالاری در توضیحات دلایل یک فوریت این طرح گفت: با توجه به جایگاه معماری  این بنا و نیز جایگاه سازنده آن پیشنهاد ما این است که همین مجموعه با عنوان خانه معمار ثبت شود.

احمد مسجد جامعی نیز گفت: لرزاده تقریبا تمام میراث هنری ایران تا قرن ۱۴ را حفظ کرده است همچنانکه وی شخصی بسیار ملتزم و مقید به آیین شریعت و پایدار به سنت معماری ایران بوده است.

وی ادامه داد: لرزاده حساسیت ویژه ای نیز نسبت به ساخت قبله داشته و قبله های مساجد را به صورت دقیق تنظیم می کرده است.

مسجد جامعی اضافه کرد: لرزاده حتی در خانه خود ساعت آفتابی کار گذاشته بنابراین احترام و شانیت وی اقتضاء می کند در جهت ساماندهی جریان معماری این بنا را به نام معمار تغییر نام دهیم.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: لرزاده ذاتا معمار بود و من بارها وی را دعوت کردم تا در دانشکده معماری به صورت غیر رسمی تدریس کنند و وی به همراه آقای پیر نیا این کار را انجام می دادند.

چمران ادامه داد: آقای لرزاده بسیار دقیق و توانمند بود و مساجد ارزشمند تهران را او ساخته است لذا اگر این بنا را به نام خانه معمار یا معمار لرزاده نام گذاری کنیم مناسب خواهد بود.

به پیشنهاد مهدی چمران اکثریت اعضا با قید تغییر نام خانه هنرمندان ۲ به خانه معمار لرزاده به یک فوریت این طرح رای موافق دادند.

 

راستگو : ظرفیت واگذاری امور مدیریت شهری به سمن ها وجود دارد

الهه راستگو به عنوان رییس ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد در یکصد و بیست و دومین جلسه شورا  گزارش عملکرد ۸ ماهه این ستاد را ارائه کرد.

راستگو در جریان ارائه این گزارش گفت: همانطور که رهبر عظیم الشان انقلاب فرمودند "هم در اقتصاد و هم در فرهنگ کار بدون حضور مردم پیش نخواهد رفت و مردم  باید با اراده و عزم راسخ ملی در این عرصه ها نقش آفرینی کنند". از اینرو اهمیت وجود سازمان های مردم نهاد آشکار می شود.

وی در ادامه افزود: طرح شکل گیری ستاد سمن ها در سال ۸۷ به تصویب رسید و  دبیر خانه این ستاد فعالیت خود را از اسفند ماه سال ۹۲ آغاز کرد که به طور رسمی از ابتدای سال جاری  بوده است.  

راستگو در ادامه به اهداف راه اندازی ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: برخی اهداف راه اندازی ستاد را می توان حمایت از تشکیل سازمان های مردم نهاد ، حمایت و پشتیبانی از فعالیت های سازمان ها و ایجاد بانک اطلاعات و مطالعات امکان سنجی از واگذاری امور مرتبط  مدیریت شهری به سمن ها  بر شمرد که ستاد سمن ها در این زمینه نقش تسهیل گری ایفا می کند.

رییس ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد تصریح کرد: از اینرو می توان گفت جهت گیری کلی ستاد یک تسهیل گری و  تحقق واقعی مشارکت سمن ها در مدیریت شهری است. همچنین  فرهنگ سازی و آموزش در رابطه با فرهنگ کار داوطلبانه که اساس کار سمن ها است و تولی گری به جای تصدی گری و نیز  فعال سازی ظرفیت های محلی برای نقش آفرینی سمن ها در سیاست های محله محوری مدیریت شهری از جمله جهت گیری های کلی و اصلی این ستاد است.

راستگو خاطر نشان کرد: در این راستا مدیریت شهری می تواند در حوزه های مختلف شهری فعالیت هایش را به سمن ها واگذار کند که در جهت تسهیل امور شهری ، کوچک سازی و چابک سازی امور بسیار سازنده خواهد بود.

وی با اشاره به خلاصه ای از اقدامات انجام شده در ۸ ماه گذشته ،گفت:  اقدامات زیر بنایی و آموزشی و پژوهشی و تعامل  با سازمان های موجود ، ایجاد بانک اطلاعاتی ، بازسازی و تجهیز ساختمان ستاد ، بازنگری در ساختار اداری و آیین نامه مالی و انتخاب ۲۲ نفر معین از سازمان های مردم نهاد در مناطق ۲۲ گانه از جمله اقدامات این ستاد بوده است.

راستگو با اشاره به کار گروه های ستاد سمن ها بیان کرد: در ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد ۱۵ کار گروه وجود دارد که می توان از جمله به خانواده، جوانان ، زنان و سالمندان، کار گروه محیط زیست، فرهنگ ، هنر و رسانه ، سلامت و کار آفرینی نیز اشاره کرد. لذا در خواست من از شما عزیزان این است با توجه به تخصص ها و گرایش هایی که دارید در این کار گروه های حضور فعالی داشته باشید تا کمکی برای مدیریت شهری و مردم باشیم.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: همانطور که اشاره شد حمایت از سازمان های مردم نهاد به عنوان یک اصل در این ستاد پذیرفته شده و به زودی نام این ستاد به ستاد حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد تغییر پیدا می کند لذا اگر شما مسئولیتی را به کسی واگذار کردید که امیدوار هستم با بزرگواری شما آنجا را پیش ببریم ،می طلبد که اعضای شورا نیز در این کار گروه های تخصصی حضور پیدا کنند و حمایت خود را از سازمان های مردم نهاد بیش از پیش افزایش دهند.

راستگو همچنین در این گزارش صورت های مالی ، بودجه های مصوب ستاد ، هزینه های دریافتی و صورت وضعیت پرداختی ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد را ارائه داد و آنرا در جهت شفاف سازی مالی این ستاد بیان کرد.

وی همچنین اعلام کرد: در شهر تهران نزدیک به ۸۵۱ سمن وجود دارد که در تهیه بانک اطلاعاتی این ستاد گنجانده شده، این در حالی است که گروه های دیگر نظیر هیت های مذهبی و نیز فعالین اجتماعی در قالب سمن ها جای گرفته و در بانک اطلاعاتی سازمان موجود می باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا