سیاسی

ظریف از سفرش به چند کشور اروپایی در هفته جاری خبر داد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با همتای قبرسی خود درباره مذاکرات هفته جاری، گفت: چهارشنبه هفته جاری با جان کری در ژنو گفت‌وگو می‌کنم. در این گفت‌وگو که یک روزه است همه موضوعات درباره مساله هسته‌ای مطرح است و هدف از این مذاکرات این است که ببینیم می‌شود مذاکرات را تسریع کنیم و به جلو حرکت دهیم.

وی گفت: مذاکرات ما با آمریکا در مورد مساله هسته‌ای است و در یک چارچوب ویژه و کاملا استثنایی است و همین‌گونه نیز باقی مانده است. ما در حوزه‌های دیگر با آمریکا مذاکره‌ای نداریم و باید دید تا چه اندازه این مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل مفید است. ما میزان مفید بودن این مذاکرات را همواره بررسی می‌کنیم.

ظریف ادامه داد: حضورم در ژنو فقط برای مذاکره با وزیر خارجه آمریکاست اما اینکه چقدر در اروپا باشم بستگی به سایر برنامه‌هایم در سفر به اروپا دارد که بعد از مذاکرات ژنو است.

 

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه قبرس چه زمانی که عضو فعال جنبش غیرمتعهد بود و چه امروز که عضو فعال اتحادیه اروپاست همواره با ایران روابطی مثبت و مطلوب داشته است.

ظریف گفت: ما در مذاکرات روز شنبه درباره تقویت روابط در حوزه‌های مختلف و روش‌های جدید همکاری بین بخش خصوصی و اجرای موافقتنامه‌های قبلی و همکاری در زمینه باستان‌شناسی، علمی و فنی بحث کردیم. همچنین درباره امنیت و مبارزه با افراط و تروریسم به ویژه در خاورمیانه از جمله سوریه و عراق و سواحل مدیترانه صحبت کردیم.

وی گفت: گسترش تروریسم به مدیترانه از جمله لبنان می‌تواند نقش منفی در ثبات و امنیت منطقه ایجاد کند و سعی کردیم در این دیدار در این رابطه به دنبال راه‌حلی باشیم و گفت‌وگوی خوبی نیز در این باره صورت گرفت.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تحولات اخیر از جمله حوادث پاریس، اظهار کرد: این تحولات نشان داد که چه میزان ضرورت دارد ائتلاف جهانی در مبارزه با افراط و تفریط همان‌طور که رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفتند شکل گیرد. اقدامات در پاریس را ما هم سریعا محکوم کردیم و معتقدیم که این اقدامات با اسلام و اسلام‌خواهی ارتباطی ندارد و اثری جز آسیب زدن به وجهه اسلام و مسلمانان در دنیا نداشته و ندارد بنابراین مقابله با این حرکت‌ها مستلزم پاسخی همه‌جانبه، مشترک و با اجماع جهانی است و باید برخوردهای دوگانه با بحث تروریسم متوقف شود.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای هفته‌نامه اشپیگل مبنی بر اینکه ایران در سوریه برای ساخت یک مرکز غنی‌سازی به همراه مهندسان کره شمالی همکاری می‌کند، گفت: ادعای این مجله یکی از تلاش‌هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین‌الملل و نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است. آنها سعی دارند با این اخبار به هراس‌افکنی در سطح بین‌الملل نسبت به ایران بپردازند. برخی محافل هستند که زندگی‌شان در خشونت و وحشت ادامه می‌یابد اما برخی اوقات این اقدامات جنبه مضحک به خود می‌گیرد.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما همواره گفته‌ایم موافق سلاح هسته‌ای نیستیم و باید تمامی سلاح‌های هسته‌ای در دنیا برچیده شود و در این رابطه فتوای مقام معظم رهبری نیز وجود دارد.

ظریف با اشاره به سفر معاون وزیر خارجه روسیه به تهران در هفته جاری، گفت: بنده در تهران با آقای ریابکوف ملاقاتی خواهم داشت که درباره مذاکرات هسته‌ای است و ما توقع داریم دوستان روسی نقش مثبتی را در این زمینه ایفا کنند. من همچنین چند هفته گذشته با معاون وزیر خارجه چین ملاقات داشتم و مذاکرات خوبی بود و در آینده نزدیک نیز با وزیر خارجه چین ملاقات خواهم کرد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: گفت‌وگوهای ما با سایر اعضای ۱+۵ که با آنها روابط سیاسی داریم به طور گسترده و منسجم چه در تهران و چه در پایتخت‌های آنها انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا