اجتماعی و فرهنگی

به خاطر افشاگری زمین‌خواران تهدید به قتل شدم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سیداحمد نبوی امروز در نشست خبری خود و در ادامه دعوت از مردم و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به چالش زیست محیطی گفت: من با بداخلاقی‌های سیاسی و دعواهای سیاسی در خصوص بنزین پتروشیمی و وارداتی کاری ندارم و وارد این مسائل نمی‌شوم چرا که به نظر من مباحث مهمتری در حوزه محیط زیست وجود دارد به طوری که در ۲۲ جلسه تخلفات اداری ۱۴۰ پرونده رسیدگی شد، ۸۰ پرونده تبرئه و حدود ۶۰ پرونده از این میان محکوم شد.

مشاور و مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان محیط زیست در ادامه بیان داشت: در استان تهران حدود ۴ تا ۵ میلیون لاستیک فرسوده وجود دارد که حدود ۱۰ درصد برای بازیافت می‌رود و بخشی به منظور به دست آوردن سیم‌های داخل لاستیک‌های فرسوده سوزانده می‌شوند.

وی با تأکید بر ضرورت همراهی مردم برای پیشبرد پروژه‌های شناسایی تخلفات زیست محیطی گفت: در این مورد کارت‌هایی را آماده خواهیم کرد و کدهایی برای افراد در نظر می‌گیریم. پیام این دسته از افراد که دارای کد هستند به تحقیق نیاز ندارد و فورا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست رسیدگی می‌شود.

وی در ادامه از پایش شبانه در تمام کلانشهرها خبر داد و گفت: برای پایش با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم اما کارمندان سازمان محیط زیست از خانم‌ و آقا گرفته قبول کرده‌اند بدون حق اضافه‌کاری در این پایش حضور یابند.

* برخورد با دریاخواری پدیده کیش

نبوی در توضیح مسئله دریاخواری نیز بیان داشت: درباره این موضوع با پدیده کیش برخورد کردیم که در حال استحصال زمین از دریا و در حال پیشروی بود.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد طی سالیان گذشته اعتراضی به کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس در خصوص پیشروی در آب دریا داشتیم اما متأسفانه هم اکنون ایران نیز در حال انجام این تخلف است و در شمال کشور به اسم ساخت بنادر و مناطق تفریحی در ساحل این پدیده در حال رخ دادن است و در این باره آماری از کل کشور به دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی داده‌ایم.

به گفته نبوی در منطقه کلاه‌قاضی ۳۷۶۰ هکتار منطقه حفاظت شده بوده که هم اکنون ۳۳۱۴ هکتار از آن جزو مناطق حفاظت شده است؛ سؤال اینجاست تکلیف ۲۶۰ هزار هکتار که حق تمام مردم ایران بوده چه می‌شود؟

وی با اشاره به همکاری مناسب دستگاه قضا با سازمان محیط زیست برای رسیدگی به تخلفات زیست محیطی بیان داشت: مدیریت پسماندهای ویژه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و این مدیریت در شهر نیز بر عهده شهرداری‌هاست؛ این در حالی است که مراکز درمانی پسماند خطرناک تولید می‌کنند.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این زمینه از وزیر محبوب بهداشت که البته در بسیاری از امور خود موفق بوده گله داریم چرا که وی در ۲ حوزه مشکل دارد که شامل بهداشت صنوف و بهداشت محیط زیست می‌شود.

*آیا مراکز درمانی از ساندویج فروشی کم اهمیت تر است؟

وی بیان داشت: سؤال اینجاست چرا زمانی که دیوار یک ساندویچ فروشی کاشی نیست فوراً آنجا تعطیل می‌شود اما آیا این مسئله و حساسیت‌ها نیز در خصوص بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم صدق می‌کند. اینجا وزارت بهداشت باید در کنار محیط زیست باشد و اعلام می‌کنیم که آمادگی این را داریم با بازرسی وزارت بهداشت کنار هم پایش‌ها را انجام دهیم.

نبوی با بیان اینکه قاچاق حیات وحش مسئله جدی است، گفت: در این باره غیربومی‌ها می‌توانند هزاران مشکل را ایجاد کنند. چندی پیش لنجی کشف شد که از مسیر چابهار به سمت کشورهای عربی حرکت می‌کرد و ۱۴۰ رأس شاهین ویژه و ۲۴۰ رأس هوبره حمل می‌کرد و قیمت آن ۱۵۰ میلیارد تومان تخمین زده شد. این لنج کشف و ضبط شد و حیات وحش در ۴ نقطه از کشور رهاسازی شدند.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از اینکه تیم‌هایی از کشورهای عربی برای شکار یک رأس هوبره به کرمان و سیرجان می‌آین، اضافه کرد: در این باره با ستاد مبارزه با کالا و ارز از ۳ ماه پیش مذاکراتی را صورت داده‌ایم.

وی همچنین از پایین بودن جرایم زیست‌محیطی انتقاد کرد و بیان داشت: جرایم زیست محیطی در خصوص صید و شکار حیات وحش و تخلفات بسیار پایین است. زمانی که یک رأس هوبره ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد چرا فقط ۲ میلیون تومان جریمه برای آن در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وی هر اتفاق و پدیده‌ای که در حوزه صنعت و توسعه رخ می‌دهد به تشخیص سازمان محیط زیست نیاز به ارزیابی زیست محیطی و طی مراحل دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حدود ۷ تا ۸ استان کشور ما پدیده زمین‌خواری رواج دارد،گفت: بدون شک مطرح کردن این بحث‌ها تبعاتی را برای من به دنبال خواهد داشت به طوری که در بحث زمین‌خواری بیش از ۱۰ بار تهدید سنگین شده‌ام حتی در این باره یک بار نیز تهدید به قتل شده‌ام البته در این میان یک چک نیز به عنوان رشوه به من داده شد که آن را به قوه قضاییه تحویل دادم البته آن فرد هنوز محاکمه نشده است.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: البته متذکر می‌شوم برای تمام کسانی که به عنوان همیار محیط زیست با ما همکاری خواهند کرد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد چرا که اطلاعات آنها نزد محیط زیست باقی می‌ماند.

نبوی درباره آشوراده به بنده مسئولیتی واگذار نشده و مأموریتی برای بررسی این امر ندارم اما نظر شخصی من در خصوص آشوراده این است که ۷ تا ۱۰ درصد از این منطقه را در کنار انجام ارزیابی‌های زیست محیطی به صورت کنترل شده مورد استفاده قرار دهیم و ۹۳ درصد باقی مانده دست نخورده باقی بماند؛ این در حالی است که متأسفانه صد درصد این منطقه قابل هجمه شده است.

وی بیان داشت: در استان لرستان هر از گاهی یک تانکر سوخت چپ می‌کند و به رودخانه‌ها سرازیر می‌شود که تلفات زیادی دارد. طی بررسی‌هایی که انجام دادم مشخص شد منطقه‌ای که تانکرهای سوخت چپ می‌کنند اوج خستگی رانندگان است. آنها قبل از مرز استراحت کرده‌اند اما بعد از آن مدام در حال رانندگی بوده‌اند و همین مسئله موجب خواب‌آلودگی و واژگونی تانکرهای سوخت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا