شورای شهر

انتقاد شجاع پوریان از فساد مالی در شهرداری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین ولی‌الله شجاع‌پوریان صبح امروز در نطق پیش از دستور خود بیان اینکه مبارزه با پدیده ویرانگر فساد نباید تحت‌الشعاع تقسیم‌بندی‌های جناحی، فرصت رشد یا فراموشی پیدا کند، گفت: مجموعه بزرگ شهرداری تهران با اعتبارات گسترده هزاران میلیاردی که به تنهایی افزون بر چندین وزارتخانه گردش مالی دارد و به رغم خدمات فراوانی که در سال‌های اخیر ارائه کرده، مثل سایر دستگاه‌ها از فساد مالی بالایی رنج می‌برند.

وی ادامه داد: نحوه واگذاری برخی پروژه‌های عمرانی و زیرمجموعه‌های درآمدزا مثل سالن‌های ورزشی و … به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بدون رعایت تشریفات قانونی و با قیمت‌های بسیار نازل و فقدان شفافیت کامل در مورد درآمدها و هزینه‌ها از جمله مواردیست که عملکرد مالی شهرداری تهران را در افکار عمومی با پرسش‌های زیادی مواجه کرده است و از همین جهت پیشنهاد می‌شود کارگروه ویژه‌ای برای بررسی این ابهامات در شورای شهر تهران تشکیل شود.

شجاع‌پوریان با بیان اینکه برای کشف و مبارزه با پدیده شوم فساد باید کمیته مبارزه با فساد در کلانشهر تهران با محوریت شورای شهر تشکیل شود، گفت: این کمیته می‌تواند با فراخوان کلیه شهروندان تهرانی و از طریق اسناد و مدارک فساد مجموعه‌ها را بررسی کند. همچنین بررسی مجوزهای ساخت و ساز، تغییر کاربری و… می‌تواند بخشی از عملکرد این کمیته باشد.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران افزود: بررسی گزارش‌های حسابرسی و صورت‌های مالی سازمان‌های مختلف شهرداری حکایت از وجود ابهامات و اشکالات متعدد دارد و اگر شورا و شهرداری در پی رفع نگرانی رهبری و مبارزه با فساد هستند، باید به دنبال تعریف و استقرار سیستمی کارآمدتر در حوزه حسابرسی باشند و پیشنهاد می‌شود، دیوان محاسبات شهری تشکیل شود.

وی با بیان اینکه فقدان خزانه‌داری کل، زمینه‌ساز گسترش فساد مالی است، گفت: مناطق ۲۲ گانه و سازمان‌های دیگر شهرداری بعضا با سلیقه‌های متفاوت به کسب درآمد و هزینه‌کرد آن می‌پردازند که می‌توان برای جلوگیری از بروز سوءاستفاده‌های احتمالی خزانه‌داری کل در شهرداری تهران ایجاد شود تا به توزیع عادلانه اعتبارات در مناطق مختلف کمک شود.

شجاع‌پوریان با بیان اینکه مکاتبات اعضای شورای شهر و شهرداری باید در چارچوب قوانین باشد، گفت: همچنین در صورت اعطای مزایا و امتیازات خاص از قبیل استخدام و واگذاری پروژه‌ها، سازمان‌های درآمدزا و… به هر یک از اعضای شورای شهر و یا وابستگان آنها باید موارد بررسی شود.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه پیش از انقلاب قانونی موسوم "به از کجا آوردی" وجود داشت و متاسفانه به هر دلیلی اجرا نشده است، گفت: پیشنهاد می‌شود، اعضای شورای شهر داوطلبانه لیست اموال و دارایی‌های خود را قبل و بعد دوره نمایندگی خود ارائه کنند و همچنین امکان دسترسی رسانه‌ها به اسناد و مدارک شهرداری فراهم شود.

همچنین فلاحی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز در واکنش به سخنان شجاع‌پوریان گفت: شورا به سه طریق تصویب بودجه، تصویب تفریق بودجه و تعیین حسابدار و حسابرس بر درآمد شهرداری نظارت می‌کند. پیشنهاد می‌شود قبل از بیان برخی نکات که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، این مباحث در شهرداری تهران مطرح و در صورت عدم جواب‌دهی آن را رسانه‌ای کنید.

وی با بیان اینکه من نمی‌خواهم بگویم که شما تشویش اذهان عمومی کرده‌اید، گفت: اما بیان این سخنان در حضور خبرنگاران چه معنایی دارد و پیشنهاد می‌شود که پیش از اعلام این مباحث، از طریق مکاتبه، موارد با ما در میان گذاشته می‌شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا