اجتماعی و فرهنگی

شهرداری‌ها با آموزش همگانی، آگاهی‌های حقوقی شهروندان را افزایش دهند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری همچنین در نشست با شهرداران کلان‌شهرها ضمن تاکید بر ضرورت پیشگیری برای کاهش شکایات و مراجعات مردم به نهادهای قضایی اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر در دیوان عدالت اداری مرتب شاهد افزایش ورودی‌ها هستیم. ما باید بتوانیم این روند را معکوس کنیم و بر اساس بررسی‌های ما و سیاست‌های قوه قضائیه، تنها راه برای کم ‌کردن شکایات مردم، انجام اقدامات پیشگیرانه است.

 

وی افزود: یکی از اقدامات پیشگیرانه این است که بتوانیم با آموزش به مدیران دستگاه‌های اجرایی و شهروندان و انتقال تجربیات میدانی خود به آنها، آگاهی آنان را نسبت به مسایل و مشکلاتی که با آن مواجهند، ارتقاء دهیم.

 

رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: همچنین در مواردی که بابت موضوعی خاص، شکایات فراوانی از یک دستگاه به دیوان عدالت اداری سرازیر می‌شود، می‌توانیم با طرح موضوع در نشست با مسئولان آن دستگاه به آنها کمک کنیم تا راه‌حلی که منجر به کاهش شکایات می‌شود، بیابند.

 

منتظری با اشاره به این‌که «ما در سال جاری سیاست پیشگیری از تخلفات را سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌ایم» تصریح کرد: خوشبختانه در ۶ ماهه دوم سال جاری نتایج این اقدامات در حال نمایان شدن است.

 

وی افزود: درحالی که در شش‌ماهه نخست سال شاهد افزایش آمار پرونده‌های ثبت شده در دیوان بوده‌ایم، در نیمه دوم سال شاهد کاهش ورودی‌ها هستیم.

 

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: البته این نیازمند کار کارشناسی و تعامل بیشتر دستگاه‌ها با دیوان عدالت اداری است. ضمن اینکه مدیران نیز عزم آن را داشته باشند که شکایت از دستگاه‌ متبوعشان کاهش یابد.

 

منتظری در ادامه با بیان این‌که «شهرداری دستگاهی است که دامنه خدمات آن بسیار گسترده است و طبیعتا هرچه دامنه ارایه خدمات وسیع‌تر باشد، نقاط برخورد نیز افزایش می‌یابد» اظهار کرد: همواره در مواجهه با رسانه‌ها نیز گفته‌ام که یک قاعده کلی وجود دارد که هرچه دستگاه‌ها بیشتر در خدمت مردم باشند و مردم مراجعاتشان به آنها بیشتر باشد، شکایت از آنها بیشتر خواهد بود. بنابراین شکایت از شهرداری‌های سراسر کشور نیز در دیوان عدالت اداری از فراوانی بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی برخوردار است.

 

وی با برشمردن برخی انتظاراتی که دیوان عدالت اداری از شهرداری‌ها و شهرداران دارد، خاطرنشان کرد: ما از شهرداری‌ها انتظار داریم اول اینکه با امکاناتی که از آن برخوردار هستند، نسبت به آموزش حقوقی و بالابردن آگاهی‌های عمومی و مردم بخش‌های حقوقی خود اقدام کنند.

 

وی با بیان این‌که «تجربه نشان داده که در هر دستگاهی که بخش‌های حقوقی توانمندی دارد، مشکلات کمتر شده و این به نفع مردم و خود دستگاه است» اظهار کرد: از آنجا که مسئولیت حقوقی آنچه در شهرداری‌ها رخ می‌دهد، بر عهده شهردار است، لازم است درجهت تقویت بخش‌های حقوقی زیرمجموعه خود اقدام کند.

 

منتظری با اشاره به فرآیندی بودن فعالیت‌ها در مراجعات مردم به شهرداری‌ها گفت: دوم اینکه شهرداری‌ها باید بتوانند با در اختیار ابزار لازم از ابتدا جلوی تخلف را بگیرند، که این امر هم برای خودشان راحت‌تر خواهد بود و هم سرمایه مردم از بین نخواهد رفت.

 

وی افزود: درصورتی که شهرداری‌ها قبل از وقوع تخلف و یا در حین انجام تخلف نسبت به متوقف کردن آن اقدام کنند و با تخلف برخورد کنند، بی‌شک بخش عمده‌ای از شکایاتی که نوعا با آن مواجهیم، مطرح نخواهد شد.

 

رئیس دیوان عدالت اداری در بخش دیگر از اظهاراتش درباره ضرورت تعامل دیوان با دستگاه‌های اجرایی گفت: ارتباط دیوان عدالت اداری با دستگاه‌های اجرایی ارتباطی مستمر و تبادل اطلاعات میان آنها لازم و ضروری است.

 

وی ادامه داد: ما در دیوان عدالت اداری با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایمان در جایی که لازم است، برای نظم دادن به نظام عمومی مردم و کشور از دستگاه‌های اجرایی حمایت می‌کنیم و در آنجایی که باید در دفاع از حقوق شهروندان اقدام کنیم، براساس موازین شرعی و قانون عمل خواهیم کرد.

 

منتظری اضافه کرد: از آنجا که دیوان عدالت اداری از یک سو مراجعانش مردم هستند و سوی دیگر آن دولت و حکومت قرار دارد، موظف است هم حقوق مردم را مراعات کند و هم دستگاه‌های نظام و خدمتگزاران مردم را تقویت نماید.

 

وی با اشاره به این‌که «روش ما در دیوان این است که با دستگاه‌های اجرایی تعامل لازم را داشته باشیم» اظهار کرد: البته این تعامل آثار و برکات ارزشمندی داشته‌ است یعنی هم می‌تواند به نفع دستگاه‌ها باشد، هم قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری و هم به نفع مردم است.

 

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: در راستای تعامل با دستگاه‌های اجرایی همواره جلساتی را با مسئولان اجرایی در سطوح مختلف در مرکز و استان‌ها داشته و داریم.

 

یگانه راه اتحاد مسلمانان بازگشت به هدایت‌های آسمانی پیامبر اکرم(ص) است

 

رئیس دیوان عدالت اداری همچنین در جلسه هیات عمومی دیوان تاکید کرد: یگانه راه اتحاد مسلمانان و نجات آنان از جنگ و فتنه‌هایی که درگیر آن هستند، بازگشت به راهنمایی‌ها و هدایت‌های آسمانی پیامبر اکرم(ص) است.

 

وی با تبریک ولادت رسول گرامی اسلام پیامبر رحمت و صلح و دوستی حضرت محمدمصطفی(ص) و ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام صادق(ع) و همچنین گرامی‌داشت هفته وحدت گفت: متاسفانه امروز با گذشت بیش از ۱۴ قرن همچنان شاهدیم که دنیای اسلام دچار گرفتاری، بلیات و مصائب بزرگی است که ریشه در جدایی آنان از راه رسولی دارد که بشیر، نذیر و سراج منیر نامیده می‌شود.

 

وی افزود: این اختلاف، دگرگونی و انشقاقی که بین بشریت به ویژه امت اسلامی به وجود آمده است ناشی از تبعیت نکردن از رسول گرامی اسلام و غلفت از راهی است که ایشان گشود.

 

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به این‌که «غفلت جوامع اسلامی از هدایت رسول گرامی اسلام که به تعبیر قرآن سراج منیر نامیده می‌شود، تاسف بار است» ادامه داد: دنیای اسلام هدایت‌های آسمانی و راهنمایی‌های پیامبر عظیم‌الشان خود را نادیده گرفت درحالی که اگر در مسیر پیامبر حرکت کرده‌ بود، در آن اثری از کفر و نفاق دیده نمی‌شد.

 

منتظری اضافه کرد: امروز شاهدیم که در میان بیش از ۵۱ کشور اسلامی و یک و نیم میلیارد جمعیت مسلمان، چه تفرقه و نزاعی در گرفته است. برخی در جنگی که در میان هیچ یک از مذاهب دیگر دنیا وجود ندارد، با نام اسلام و مسلمانی و با پرچم لا اله الا الله در حق یکدیگر و امت اسلامی جنایت می‌کنند.

 

وی با بیان این‌که «دست استکبار پشت این تفرقه‌افکنی‌ها و جنگ‌هاست» ادامه داد: کوچک‌ترین تردیدی نیست که استعمار پشت سر تمام جنایاتی است که در حق مسلمانان و جوامع اسلامی می‌شود و آنان با تسلط عمال خود بر کشورهای اسلامی یا ایجاد جریانات تکفیری به جان مسلمانان افتاده‌اند.

 

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: استعمارگران به ویژه آمریکا و انگلیس با ایجاد غده‌ای سرطانی در منطقه و در جهت حفظ منافع رژیم اشغال‌گر قدس در بین بلاد اسلامی ایجاد تفرقه می‌کنند و آنان را به جان هم می‌اندازند.

 

منتظری تاکید کرد: تنها راه نجات از وضع کنونی نیز اتحاد جامعه اسلامی و تبعیت کردن آنان از راهنمایی‌های هدایت‌گرانه رسول گرامی اسلام است.

 

وی در پایان با اشاره به فرمایشی از رسول گرامی اسلام(ص) به نقل از بحارالانوار گفت: پیامبر اکرم‌(ص) فرمودند، کسی که از جماعت اسلامی و مسلمانان یک وجب فاصله بگیرد، مرگش مرگ جاهلیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا