اجتماعی و فرهنگی

وجود ۸ هزار متولی موقوفات در کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌الاسلام علی محمدی امروز در سومین همایش متولیان موقوفات که در محل هتل ارم و با حضور جمعی از متولیان موقوفات کشور برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت قرار گرفتن در هفته وحدت و همچنین ایام ولادت رسول اکرم (ص) اظهار داشت: باید قدر این نعمت را دانست که در سایه تولیت برخی موقوفات فرصتی برای خدمت به خلق خدا فراهم می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یادآور شد: ایمان به خدا و خدمت به بندگان خداوند متعال از جمله اموری است که در احادیث به بالاترین خدمت و عبادت تشبیه شده است. وی با تاکید بر ضرورت افزایش تعاملات میان متولیان موقوفات با سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین بالعکس ادامه داد: ایجاد تعامل میان این دو بخش موجب موفقیت خواهد بود.

وی ادامه داد: عده‌ای بدشان نمی‌آید روابط میان متولیان موقوفات و اوقاف را تیره کنند و بر همین اساس باید مراقب این شرایط بود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه متذکر شد: هیچ متولی‌ای بدون حمایت اوقاف موفق نمی‌شود البته این مسئله به شکل بالعکس نیز صادق است. در نتیجه باید از ظرفیت‌های در اختیار متولیان و سازمان اوقاف به طور جمعی استفاده شود چرا که حرکت به شکل قطره‌ای نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: رضاخان و اصلاحات ارضی هر دو برای از بین رفتن وقف و موقوفات روی کار و به وجود آمدند اما باید دانست که وقف تمام خیرها را در خود جای می‌دهد.

به گفته رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هم اکنون موقوفه‌ای در کشور وجود دارد که قدمت آن به هزار و ۱۱۸ سال پیش باز میگردد و ۲۸ هکتار از زمین این موقوفه در اختیار تاسیسات انرژی هسته‌ای  اصفهان قرار دارد.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸ هزار متولی موقوفات در سطح استان‌ها وجود دارد ادامه داد: سال گذشته مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر توجه به بحث سلامت و بهداشت جامعه داشتندو بر همین  اساس سازمان اوقاف و امور خیریه طی مکاتبات و رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی داشت ساخت بیمارستان تخصصی سرطان را در اولویت قرار داد البته اولویت‌های بعدی وزارت بهداشت ساخت مراکز درمانی در خصوص بیماران روحی و روانی و همچنین افرادی که سکته مغزی کرده‌اند را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی همچنین بر ضرورت ایجاد موقوفات عمده تجاری به منظور استفاده از عواید آن برای ازدواج جوانان و همچنین ارتقا علم و فناوری ادامه داد: هم اکنون بخش عمده‌آی از واقعات خیر اندیش مربوط به عزاداری امام حسین(ع)  می‌شود به طوری که در سال جاری بیش از ۳ هزار هیئت در قالب عزاداری امام حسین مورد حمایت سازمان اوقاف قرار گرفتند اما گزارشی در این باره اعلام شند و این بی‌انصافی در حق واقف و متولی است.

وی با اعلام اینکه در سال جاری به ۱۴ هزار نفر از سوی سازمان اوقاف بسته آموزشی اهدا شد ادامه داد: ۲۲ میلیارد تومان برای عزاداری امام حسین (ع) از محل موقوفات در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه سخنان خود به رفع اختلافات میان سازمان جنگل‌ها و سازمان اوقاف اشاره کرد و بیان داشت: پیش از این یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌ها میان سازمان جنگل‌ها و سازمان اوقاف مورد اختلاف بود که خوشبختانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از آن تعیین تکلیف شد و در نهایت ۴۳۵ هزار هکتار به طور قطعی برای سازمان اوقاف در نظر گرفته شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف بیان داشت: برخی موقوفات هم اکنون در حال خارج شدن از وقفیت هستند و حکم آن نیز توسط برخی از افراد گرفته شده است اما طی مکاتبه‌ای که با رئیس قوه قضائیه داشتیم و بر اساس ماده ۱۸ قانون توقف حکم داده شده است و این مسئله را سازمان اوقاف آغاز کرده است.

وی همچنین بیان داشت: برخی از وکلای موقوفات در این میان تخلفاتی داشته‌اند که سازمان اوقاف آنها را پیگیری می‌کند و اجازه هیچگونه تعرض و تعدی به هیچ جایگاهی در خصوص حق و حقوق موقوفات نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه متذکر شد: نباید متولی یا وکیل آن در حقوق موقوفات تخلفی داشته باشد سازمان اوقاف نیز اجازه این امر را نمی‌دهد اما متاسفانه شاهد هستیم سرمایه وقف توسط برخی از متولیان پایمال می‌شود.

وی همچنین به ایجاد سامانه‌ای جامع در سازمان اوقاف از سال ۸۹ اشاره کرد و افزود: تمام اقدامات مالی موقوفات در این سامانه به طور الکترونیکی به ثبت می‌رسد به طوری که در سال ۹۲ بیش از ۸۶۰ میلیارد تومان امور مالی موقوفات حساب و کتاب شد و برای اولین بار در تاریخ اوقاف برای  کل موقوفات و امامزادگان مفاصا حساب صادر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا