اجتماعی و فرهنگی

افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه وزارت بهداشت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد حسین قربانی افزود: یکی از شاخص های مهم بودجه وزارت بهداشت در سال آینده پایدار شدن بودجه یک درصد ارزش افزوده برای این وزارتخانه است که در لایحه بودجه سال ۹۴ آمده است و با اجرایی شدن آن حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان بودجه پایدار به منابع قبلی وزارت بهداشت اضافه می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: یکی دیگر از منابع وزارت بهداشت اعتبار ۱۰ درصد از صرفه جویی طرح هدفمندی یارانه هاست که البته در بودجه امسال هم بود و باعث شد که حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات قبلی وزارت بهداشت در سال جاری اضافه شود.

وی گفت: البته این اعتبار در بودجه وزارت بهداشت در قانون بودجه سال ۹۱ و ۹۲ هم بود اما به طور کامل تخصیص پیدا نمی کرد. قربانی افزود: اعتبار مهمی که در بودجه وزارت بهداشت در سال آینده اضافه می شود، مالیات بر دخانیات است که بر اساس لایحه بودجه سال آینده با اجرایی شدن آن حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان کسب می شود که ۷۵ درصد آن سهم وزارت بهداشت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این ارقام نشان می دهد که بودجه وزارت بهداشت نسبت به گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که البته بخش مهمی از آن در سال ۹۳ هم وجود داشت و اگر این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومانی را در نظر نگیریم بودجه وزارت بهداشت نسبت به بودجه سال ۹۳ حدود ۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد:‌ یکی از ضعفهای بودجه نظام سلامت کم توجهی به تحقیق و پژوهش بوده و هست که امیدواریم کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس به افزایش بودجه های این بخش در نظام سلامت توجه کند.

قربانی گفت: بخش مهم افزایش بودجه در سال جاری صرف اجرای طرح تحول سلامت شد که یک اقدام مثبت برای رفع مشکلات حوزه درمان بود اما انتظار مجلس این است که بر اساس وعده های وزارت بهداشت و استراتژی اعلام شده از سوی مسئولان این وزارتخانه سال آینده مقوله بهداشت، پیشگیری از بیماریها و آموزش سلامت به مردم در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: نمی دانم که امسال وزارت بهداشت چقدر اعتبار برای اجرای برنامه های جدید در حوزه بهداشت هزینه کرده است و در این زمینه آماری دقیقی به مجلس ارائه نشده است.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت استراتژی این وزارتخانه در سال آینده ارتقای سلامت مردم با توسعه مراکز بهداشتی- درمانی، بهسازی و گسترش خانه های بهداشت، آموزش سلامت به مردم و گسترش خدمات دندانپزشکی برای مردم خواهد بود.

قربانی افزود: کم توجهی به بهداشت یکی از دغدغه های نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس است اما به هر حال رسیدگی به وضعیت آشفته درمان مردم یک ضرورت بود، مردم از خدمات درمانی در بخش دولتی ناراضی بودند و درمان در بخش دولتی به یک جنازه بر زمین مانده تبدیل شده بود که باید یکی می آمد و این جنازه را از زمین بر می داشت.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با اجرای طرح تحول سلامت سهم پرداخت از جیب مردم در بخش بستری بیمارستانهای دولتی کاهش پیدا کرده است و همین مسئله موجب افزایش رضایتمندی مردم شده است اما کار اساسی برای کاهش پرداخت از جیب مردم در کل نظام سلامت افزایش سرانه بیمه است.

وی افزود: امیدواریم در سال آینده به اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع مطابق قانون برنامه توسعه نیز توجه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا