مدیریت شهری

نوسازی باغ آذری به صورت پایلوت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در این همایش که همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله در محله باغ آذری و با حضور مسئولان دولت و شهرداری برگزار شد شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به زلزله بم گفت:‌ این زلزله نشان داد ما از نظر ساخت ابنیه مقاوم در کشور دچار ضعف هستیم و امیدوارم تجربیات تلخ کسب شده در سال‌های گذشته به قدر کافی اراده برای چاره‌اندیشی جدی و مناسب برای زلزله احتمالی ایجاد کرده باشد.

سیدمحسن ارشدی افزود: امروز شرایط بیش از هر دوره دیگری فراهم است و تجربیات تلخ گوناگون توجه نسبی دستگاه‌ها و مردم را به موضوع زلزله جلب کرده و ایجاد آمادگی‌‌های ضروری است خوشبختانه امروز به همگرایی نسبی در زمینه زلزله رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: امروز به همگرایی نسبی در زمینه زلزله رسیده‌ایم که اولین همگرایی بین دستگاه‌های دولتی و عمومی ایجاد شده است که شاید این میزان همگرایی تاکنون کسب نشده بود.

شهردار منطقه ۱۶ اضافه کرد: قطعاً دلیل تخریب بالای بم و سایر شهرها بر اثر زلزله ناشی از مشکلات نوع ساخت بنا بود اما مهم‌تر از آن آموزش و فرهنگ‌سازی و در قدم بعدی افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های گوناگونی است که متولی توسعه نوسازی هستند.

اسدی سپس به بحث نوسازی در منطقه ۱۶ پرداخت و گفت: بیش از ۹۲.۵ درصد از پارسل‌های این منطقه زیر ۲۰۰ متر مساحت دارند گرچه ۱۰ درصد مساحت منطقه جزو بافت فرسوده است اما ۲۳ درصد جمعیت منطقه در این ۱۰ درصد سکونت دارند و ۲۷ درصد از پارسل‌ها در ۱۰ درصد مساحت تشکیل‌دهنده بافت فرسوده هستند.

وی با اشاره به مشکلات محله باغ آذری گفت:‌ این محله به‌رغم اینکه به نحو شایانی به انقلاب و نظام خدمت کرده و در آن کوچه‌ای نیست که چند خانواده شهید در آن سکونت نداشته باشند اما پایین‌ترین درصد نوسازی را در محلات منطقه داشته‌اند به طوری که محله نازی‌آباد ۴۴ درصد، جوادیه ۳۳ درصد و باغ آذری تنها ۹.۵ درصد نوسازی داشته است.

در ادامه همایش معاون وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت خاطره قربانیان زلزله بم گفت: با پیش‌بینی و پیش‌نگری باید بکوشیم از تکرار این حادثه تلخ جلوگیری کنیم. به ویژه آنکه فراتر از آسیب‌های مالی بزرگترین صدمه زلزله از بین رفتن سرمایه انسانی  است.

محمدسعید ایزدی با مقایسه هزینه‌های نوسازی و بازسازی تأکید کرد: در صورت وقوع زلزله بخش زیادی از بافت شهری از بین می‌رود و دولت، شهرداری‌ها و مردم هزینه‌های زیادی را برای جبران آن متحمل می‌شوند در حالی که با صرف هزینه‌های بسیار کمتر برای نوسازی می‌توان از به بار آمدن این خسارات جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در ادامه گفت:‌سالروز زلزله بم در سال‌های پیش از تقویم حذف شده بود اما با تلاش دولت یازدهم از ابتدای امسال روز پنجم دی مجدداً به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله به تقویم بازگشت.

وی اضافه کرد: در سراسر کشور بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که بیش از یک سوم جمعیت شهری کشور در آن زندگی می‌کنند و در معرض خطر ناشی از زلزله قرار دارند خوشبختانه در حال حاضر همه دستگاه‌های دست‌اندرکار توسعه شهری درباره ضرورت توجه به نوسازی و بهسازی اتفاق‌نظر دارند که مصوبه اخیر دولت برای ارائه تسهیلات کم بهره به متقاضیان نوسازی آن هم در این شرایط سخت اقتصادی نشانگر این موضوع است اما صرفاً ارائه تسهیلات اطمینان خاطر لازم درباره تحقق برنامه‌های نوسازی و ایمنی شهروندان را ایجاد نمی‌کند بلکه در گام اول باید همگرایی کامل بین دستگاه‌های ذی‌ربط ایجاد شود تا بتوانیم از همه امکانات برای بهبود سکونت در بافت فرسوده استفاده کنیم.

ایزدی تصریح کرد: شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده به جز ناامنی از فقر شهری، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، بحران هویت، نارسایی ساخت و ساز، آسیب‌های اجتماعی و… رنج می‌برند اما خبر خوش اینکه براساس سند احیای نوسازی و بهسازی شهری که ماه گذشته در هیئت دولت تصویب شد ستادی ملی به ریاست رئیس جمهور در این راستا تشکیل شده و ستادهای متناظر در سطح استان‌ها و شهرها باید ایجاد شود که کار آنها ایجاد هم‌افزایی و همگرایی است.

وی خاطرنشان کرد: در شهر تهران سازمان نوسازی شهر تهران دبیرخانه این ستاد را برعهده دارد و این هفته اولین جلسه ستاد تهران برگزار می‌شود که امیدواریم با تشکیل آن منابع و برنامه‌ها هماهنگ‌تر و حرکت در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع شود.

ایزدی سپس اشاره کرد: در مرحله دوم لازم است اقداماتی که زمینه را برای ورود مردم به عنوان مهم‌ترین نقش‌آفرینان به امر نوسازی فراهم می‌کنند تعریف شود. باید مردم را در این محلات از نظر مالی، اطلاعاتی و… توانمند کنیم و نقش دولت و شهرداری‌ها در حقیقت تأمین بسته‌های تشویقی، اعطای تسهیلات و انگیزه‌سازی در مردم برای زندگی در محله است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در پایان با اشاره به اجرای طرح پایلوت نوسازی و بهسازی شهری در محله باغ آذری گفت: این محله شرایط لازم برای نوسازی را پیدا کرده و اجرای این طرح در آن باید به گونه‌ای صورت پذیرد که بتواند به سایر مناطق شهر تسری یابد.

در ادامه مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با ابراز خرسندی از توجه دولت یازدهم به امر نوسازی گفت: با استقرار دولت فعلی به نظر می‌رسد دولت از اقدامات گذشته در زمینه نوسازی جمع‌بندی کرده و سندی که اخیراً به منظور احیای نوسازی و بهسازی شهری در دولت تصویب شد نشان می‌دهد دولت ضعف‌های خود را شناسایی و قبول کرده و با این سند مسئولیت خود را در راستای نوسازی برعهده می‌گیرد. به نظر می‌رسد عزم دولت برای ایجاد همگرایی بین دستگاه‌های دخیل در نوسازی جدی است که شهرداری تهران این موضوع را به فال نیک می‌گیرد.

عبدالله فتح‌اللهی ادامه داد: شهرداری در ۱۰ سال گذشته از ۲۰۶ هزار پلاک فرسوده مورد تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری، ۷۱ هزار پلاک را نوسازی کرده است که با تخفیفات، تشویقات و فعالیت‌های اجتماعی که توسط شهرداری انجام شده حدود ۳۰ درصد از بافت فرسوده تهران احیا شده است.

وی افزود:‌ ما دو رویکرد مداخله حداکثری و نوسازی مردمی را در تهران تجربه کردیم که عمده داشته‌های ما در رویکرد دوم مربوطه به تخفیفات و تراکم تشویقی بوده است.

فتح‌اللهی تأکید کرد:‌ نوسازی بافت فرسوده در دل نوسازی شهر رخ می‌دهد که در این بین سرمایه‌گذاران بین مناطق مختلف حق انتخاب دارند و طبعاً سرمایه‌گذاری در سایر مناطق را به دلیل سود بیشتر به بافت فرسوده ترجیح می‌دهند اما همه ذی‌نفعان و ذی‌نقشان باید نقش خود را در فرآیند نوسازی ایفا کنند تا بخشی از محرومیت‌های محلات فرسوده برطرف شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: دولت قبل تمرکز خود را در مسکن مهر گذاشته بود اما دولت جدید با تصویب این سند نشان نداد که قصد دارد به طور جدی به نوسازی بافت فرسوده بپردازد و امیدواریم با مدیریت یکپارچه به جهشی در نهضت نوسازی دست یابیم.

وی در ادامه گفت:‌بخشی از همگرایی، فکری است و باید به تعریف یکسان از نوسازی برسیم که برای این منظور یک مرکز علمی کاربردی راه‌اندازی کرده و اتاق فکری در آن تشکیل داده‌ایم که در آن هر دو هفته یکبار با مسئولان امر جلسه‌ای بحث و گفت‌وگو داریم. در محله دوم ستاد هماهنگی نوسازی می‌کوشد به یکپارچه‌سازی اقدامات و منابع ۳۵ دستگاه دارای دخالت نسبی و ۱۵ دستگاه کاملاً دخیل در امر نوسازی کمک کند.

فتح‌اللهی با اشاره به بودجه دولت و شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده گفت: دولت در بودجه ۹۴ مبلغ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کمک به نوسازی به مجلس پیشنهاد داده است؛ شهرداری نیز در سال‌های گذشته هر سال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از محل بخشودگی عوارض ساخت و ساز به نوسازی بافت فرسوده کمک کرده و امیدواریم این بودجه‌ها در کنار یکدیگر منشأ اثر باشد.

در ادامه بیانیه همایش نوسازی، ایمنی، تداوم زندگی قرائت شد که به موجب آن مقرر شد دبیرخانه مشترکی بین سازمان نوسازی شهر تهران و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری تشکیل شود.

همچنین دولت و شهرداری خود را متعهد به ایجاد مسکن با کیفیت و مقاوم برای شهروندان دانسته و پیش‌بینی هزینه‌های تأمین کسری خدمات و ارتقای زیرساخت‌ها در حد میانگین شهر تا سال ۱۴۰۴ را در بودجه‌های سنواتی خود لحاظ کند.

همچنین نظارت‌ جدی در ساخت‌وسازهای جدید توسط نظام مهندسی، ترویج تجربه مدیریت هماهنگ نوسازی توسط شهرداری تهران در سطح ملی، حمایت از دفاتر خدمات نوسازی در محلات شهر تهران و استفاده از ظرفیت‌‌های آنها و تحقق یکپارچه و هماهنگ و در نهایت نوسازی محله باغ آذری به عنوان پایلوت مشارکت شهرداری منطقه ۱۶، سازمان نوسازی و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی از جمله اقداماتی است که در بیانیه این همایش دولت و شهرداری متعهد به انجام آنها شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا