اجتماعی و فرهنگی

برای احیاء همه تالاب‌ها برنامه داریم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معصومه ابتکار در پایان سفر یک روزه خود به کرمانشاه در نشست خبری در جمع خبرنگاران ایجاد فضای سالم رسانه‌ای را یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید خواند تا امکان انتقال صحیح اخبار فراهم شود.

 

وی در ادامه به موضوع جنگل‌های بلوط اشاره کرد و افزود: به دلیل اهمیت ماجرا دو بار آن را در شورای محیط زیست کشور و یک بار هم در دولت مطرح کردیم و قرار شد سازمان جنگل‌ها و مراتع برنامه ملی برای احیاء جنگل‌های بلوط داشته باشد که در سطح استان‌ها نیز اجرایی شود.

 

به گفته وی، احیاء جنگل‌های بلوط باید در کرمانشاه نیز در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شود چون برنامه‌ای فرابخشی است و نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف دارد.

 

ابتکار با بیان اینکه رویکرد ما احیاء این جنگل‌ها و مقابله با بیماری بلوط است، تصریح کرد: محیط زیست هم در مناطق تحت حفاظت خود برای این کار برنامه دارد و اگر مردم مواردی از تخریب این جنگل‌ها را دیدند به ما گزارش دهند.

 

معاون رئیس جمهور در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا به حذف بنزین آلوده، ارتقاء بنزین به بنزین یورو۴ در کلان‌شهرها، ارتقاء استاندارد سوخت دیزل، کاهش میزان گوگرد سوخت، کاهش مصرف مازوت در نیروگاه‌های حاشیه کلانشهرها به میزان ۳۰ درصد در سال ۹۳، از رده خارج کردن ۳۵۰ هزار خودرو فرسوده و بازنگری خط تولید خودرو در کشور پس از ۸ سال تاخیر اشاره کرد که در سال ۹۴ نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

 

ابتکار ازبرنامه‌ریزی برای احیاء تالاب‌ها در کشور خبر داد و افزود: بسیاری از تالاب‌ها به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر دچار شرایط بحرانی شدند، اما بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و ابتدای امسال وضعیت را بهتر کرد.

 

وی با بیان اینکه برای مدیریت همه تالاب‌ها برنامه در دست اجراست و یا اجرا شده است، یادآور شد: احیاء تالاب میقان استان مرکزی، ورود آب به تالاب هورالعظیم، انسداد ۱۰۰ حلقه چاه اطراف تالاب پریشان، تلاش برای احیاء دریاچه ارومیه و … در دست اقدام است.

 

به گفته ابتکار تنها راه نجات تالاب‌ها جلوگیری از برداشت غیرمجاز و مدیریت مصرف آب با مشارکت جوامع محلی است.

 

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: به منظور جلوگیری از قطع درختان برای مصارف سوختی در روستاها برنامه برای تامین اجاق و آبگرمکن خورشیدی در دستور کار است و در بودجه امسال نیز برای آن اعتبار دیده شده است.

 

ابتکار در خصوص ممنوعیت شکار در کشور برای حفظ گونه‌های در معرض انقراض نیز تصریح کرد: ما سال گذشته ممنوعیت کامل شکار را در کشور اعلام کردیم و رویکرد ما در سال جدید ارائه پروانه شکار در مناطقی است که مردم آن منطقه برای افزایش جمعیت گونه‌های جانوری در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستند.

 

وی همچنین از پیگیری جدی برای ابعاد حقوقی و قضایی شکارهای غیرمجاز در شورای عالی محیط زیست خبر داد.

 

معاون رئیس جمهور بر لزوم ایجاد مرکز اطفای حریق غرب کشور در کرمانشاه تاکید کرد که باید همه امکانات لازم در آن تجمیع شود و در ادامه در خصوص نجات رودخانه قره‌سو نیز گفت: برنامه شورای حفاظت کیفی برای رودخانه زاینده رود و … از سال ۸۱ و ۸۲ آغاز شد و لازم است برای قره‌سو نیز در خود استان کرمانشاه ستادی برای این کار متشکل از بخش‌های مختلف تشکیل شود، منابع آلودگی رودخانه مشخص شود و برای رفع آن چاره اندیشی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا