آزادراه تهران – شمال تا سال ۹۹ تکمیل میشود
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین آزادراه تهران- شمال از جمله پروژه های عمرانی است که در سال ۱۳۷۶ کلید خورد و تا قبل از شروع برنامه پنجم توسعه یعنی تا حوالی سال ۱۳۸۹ حدود ۷۶ میلیارد تومان در آن بودجه صرف شد.
اما بررسی عملکرد بودجه های تخصیص یافته به پروژه آزاد راه تهران – شمال نشان می دهد که در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سال ۱۳۹۲ نیز بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان از بودجه های عمرانی برای ساخت این طرح هزینه شده است.
همچنین دولت برای سال جاری بودجهای ۹۷ میلیارد تومانی را برای اختصاص به آزاد راه تهران-شمال مصوب کرده و برآورد آن در لایحه بودجه سال آینده با ریزش قابل توجهی به ۲۱.۳ میلیارد تومان کاهش یافته است.
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ پیش بینی شده که طرح عمرانی آزاد راه تهران – شمال تا شش سال آینده به اتمام برسد که در این مدت به حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان دیگر منابع مالی نیاز خواهد بود.
این طرح در حالی در شرایط خوشبینانه با مجموع ۲۳ سال زمان تکمیل خواهد شد که به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و افزایش تورم، هزینه آن نیز به مرور به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
بر این اساس، در لایحه بودجه سال بعد این گونه برآورد می شود که آزاد راه تهران-شمال از ابتدا تا تکمیل، هزینه بیش از ۱۹۲۰ میلیارد تومانی را به همراه داشته باشد
اما، این آزاد راه در چهار قطعه به طول مجموع ۱۲۳ کیلومتر در حال اجراست که قطعه چهارم آن در حد فاصل چالوس تا مرزنآباد از پایان سال ۱۳۹۱ مورد بهرهبرداری قرار گرفته و فاز اول این پروژه نیز حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما در قطعات دوم و سوم به دلیل پیچیدگیها و صعبالعبور بودن مسیر تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است.
این درحالی است که جهانگیری-معاون اول رییس جمهور- در بازدید اخیر خود از این طرح وعده داده که قطعه اول آن نیز تا دو سال دیگر به بهرهبرداری برسد.
این مسیر در مجموع با احداث ۱۴۶ دستگاه تونل در دو مسیر رفت و برگشت به طول ۸۷ کیلومتر و تعداد ۸۱ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۱ کیلومتر در حال احداث است.