اجتماعی و فرهنگی

حرکت بین خطوط بار ترافیک را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مهندس سید جعفر تشکری هاشمی هم زمان با ۲۶ آذر «روز ملی حمل و نقل» با بیان این مطلب افزود: اولین وظیفه یک راننده این است که به صورت منظم بین خطوط حرکت کند و مهم‌ترین دست‌آورد حرکت بین خطوط، حاکم شدن نظم و انضباط در تردد خودروهاست و طبق محاسبات ابزارهای مدل‌سازی، همین اقدام به تنهایی باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بار ترافیک می‌شود.

 

وی با اعلام این که بخش اعظمی از تصادفات، ناشی از عدم رعایت حق تقدم و فاصله جانبی است، تأکید کرد: وقتی راننده‌ای به دلیل خلوت‏ تر بودن خطوط کناری، به صورت ناگهانی تصمیم به تغییر مسیر می‌گیرد، علاوه بر تضییع حقوق سایر رانندگانی که تخلفی انجام نداده‌اند، ممکن است حادثه ناگواری را رقم بزند.

هم سواره‌ها و هم پیاده‌ها در بی نظمی ترافیک مقصرند.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که ترافیک، مقوله‌ای است که با تمامی اقشار و شئونات جامعه سر و کار دارد و بی انضباطی در ترافیک، موجب بی نظمی در شهر می‌شود، اظهار کرد: بخشی از بی انضباطی حاکم بر شهر و زندگی شهری، مربوط به حرکت سواره‌ها و بخشی از آن نیز مربوط به حرکت پیاده‌هاست و توجه هم‏زمان به هر دو بخش، لازم و ملزوم و به عبارتی مکمل یکدیگر است.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که شاهد رفتار غلط برخی از عابران پیاده هستیم که بعضاً به صورت قُطری در میدان‌ها و تقاطع‌ها حرکت، یا ازعرض بزرگراه‌ها عبور می‌نمایند، تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت فقط رانندگان قانون را رعایت کنند اما عابران پیاده هر رفتاری که صلاح دانستند، انجام دهند و از هر جا که مایل بودند، عبور کنند و برای خودشان و دیگران، درد سر ایجاد نمایند.

 

وی با تأکید بر لزوم توجه به ابعاد فرهنگی رفتارهای ترافیکی و قبح عمومی برخی رفتارها و تأثیر منفی آن بر شخصیت اجتماعی افراد، اضافه کرد: توجه جدی به این امر باعث می‌شود تا جامعه، تخلفات رانندگی را به منزله تجاوز به حقوق دیگران تلقی کرده و آن را به عنوان امری زشت و ناپسند تقبیح کند.

 

 

جریمه نباید به بخشی از سبد هزینه خانوار تبدیل شود

 

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که متأسفانه در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های ترافیکی، تنها به جرایم مادی تخلفات رانندگی پرداخته می‌شود و در نتیجه، این تخلفات به بخشی از عادت‌ روزانه رانندگان و حتی به جزیی از عرف جامعه تبدیل می‌‏شود، اظهار کرد: بین جرم و جریمه باید رابطه‌ای منطقی برقرار باشد و میزان جریمه به گونه‌ای نباشد که به بخشی از سبد هزینه خانوار تبدیل شود.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان لزوم پیش‌بینی دقیق جرایم نقدی و غیر نقدی تخلفات، متناسب با نوع تخلف از سوی قانون‌گذار، تصریح کرد: تلقی شهروندان در خصوص جرایم، نباید به گونه‌ای باشد که بر سر میزان کم یا زیاد بودن مبالغ به قضاوت و محاسبه بپردازند، بلکه مبلغ جریمه باید به اندازه‌ای بازدارنده باشد که وقتی فرد به پیامدها و عواقب تخلف خود می‌اندیشد، بدون هیچ گونه تردیدی از آن صرف نظر کرده و بدون درنگ از خیر منافع آنی و زودگذر خود به خاطر مصالح آتی و دیرپای خویش بگذرد.

 

وی با تأکید بر این که حدود ۱۵۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف، شبکه معابر تهران را به صورت شبانه‌روزی رصد می‌کنند، اضافه کرد: جریان ترافیک به طور ۲۴ ساعته تحت کنترل عوامل نظارتی قرار دارد تا به محض ایجاد هر گونه مشکلی، با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی و مسئولان ذیربط، بلافاصله نسبت به رفع مشکل، پیگیری‌ها و اقدامات لازم صورت گیرد.

 

 

شناسایی رانندگانی که با پارک دوبله باعث انسداد معابر می‌شوند

 

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که ۲۵۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت در بزرگراه‌های شهر نصب شده و به زودی کل شبکه بزرگراهی تهران به این دوربین‌ها مجهز خواهند شد، اظهار کرد: به این ترتیب کسانی که بزرگراه‌های شهری را با پیست مسابقات اتومبیل‌رانی اشتباه گرفته و با سرعت بالای خود دیگران را مورد تهدید قرار می‌دهند، شناسایی شده و با آن‌ها برخورد می‌شود.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در ۲۰۰ تقاطع اصلی تهران دوربین‌های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز نصب شده، تصریح کرد: علاوه بر این، نصب دوربین‌های جدید در محدوده طرح زوج و فرد را در دستور کار داریم تا این محدوده نیز همچون محدوده طرح ترافیک تحت پوشش نظارت تصویری قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر این که تخلف پارک دوبله از سوی برخی رانندگان، منجر به انسداد معابر و ایجاد ترافیک می‌شود، اضافه کرد: دوربین‏های نظارت تصویری نصب شده به منظور کنترل ترافیک، توانایی شناسایی و ثبت این گونه تخلفات را نیز دارند و برنامه‌ریزی لازم برای برخورد با رانندگان خاطی که با پارک دوبله خود، باعث مسدود شدن معابر و ایجاد ترافیک می‌شوند، صورت گرفته است.

 

 

تخلف رانندگانی که روی پل حافظ تغییر مسیر دهند ثبت می‌شود

 

 

معاون شهردار تهران با اشاره به طرح جدید نصب دوربین‌های کنترل خطوط عبوری خودروها در سطح شهر، اظهار کرد: در حال حاضر این دوربین‌ها به صورت آزمایشی بر روی پل حافظ نصب شده‌اند که اقدام به ثبت تخلفات مربوط به تغییر مسیر خودروها می‌نمایند.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که استفاده از خودروهای شخصی، از مهم‌ترین عواملی است که در ایجاد ترافیک تهران نقش اساسی دارد، تصریح کرد: طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک پایتخت، ناوگان اتوبوسرانی تهران باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در اختیار داشته باشد، در صورتی که تنها ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که البته ۲۰۰۰ دستگاه آن نیز فرسوده و از رده خارج هستند.

 

وی با تأکید بر لزوم تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز تهران به عنوان نیاز اساسی شهر و شهروندان، اضافه کرد: تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، میزبان بسیاری از میهمانان داخلی و خارجی است و ضرورت دارد در خصوص برطرف کردن نیازهای حمل و نقلی این کلانشهر، اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد.

 

 

طراحی مدل جدید همکاری بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی

 

 

معاون شهردار تهران با اشاره به تلاش‌های مدیریت شهری جهت فراهم نمودن امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی، اظهار کرد: به منظور اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری در این بخش، مدل جدیدی طراحی نموده‌ایم که بر اساس آن، بخش خصوصی در صورت استفاده از اتوبوس‌های خود یا اتوبوس‌های شرکت واحد، هزینه‏های مربوطه را بر مبنای میزان کیلومتر پیموده شده برای جابه‌جایی مسافر، دریافت نماید.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که شهردار محترم تهران توجه ویژه‌ای نسبت به موضوع توسعه متروی پایتخت دارند، تصریح کرد: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری مدیریت شهری صرف بالا بردن کیفی و کمّی زیرساخت‌های مترو می‌شود و ۳۰ کیلومتر خط جدید مترو که ابتدای سال قول آن را به شهروندان عزیز داده بودیم را تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسانیم.

 

وی با تأکید بر این که ۶۵ درصد از خط متروی فرودگاه مهرآباد تا میدان آزادی و ۸۰ درصد از خط متروی فرودگاه حضرت امام (ره) به تهران ساخته شده، اضافه کرد: اگر چه در توسعه کیفی و کمّی مترو از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده‌ایم، اما در صورتی که دولت مشکلات موجود بر سر راه فاینانس مترو را بر طرف کند، با سرعت بیشتری به آنچه که به مردم وعده داده‌ایم، عمل می‌کنیم.

 

 

کاهش چشمگیر آلودگی هوا با ورود موتورسیکلت‌های برقی و تاکسی‌های هیبریدی

 

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که جایگزینی تاکسی‌های هیبریدی به جای تاکسی‌های فرسوده تهران در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، اظهارکرد: ورود تاکسی‌های هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی تهران، علاوه بر کاهش قابل توجه آلودگی هوا، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای نیز در مصرف انرژی در پی دارد.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در حال حاضر روزانه صدها هزار دستگاه موتورسیکلت آلاینده در تهران تردد می‌کند، گفت: در صورت جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی تهران به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و به این منظور مدیریت شهری صرفاً برای کاهش آلودگی هوا شرایط خرید آسان این موتورسیکلت‌ها را در قالب اقساط بلندمدت بدون بهره برای همه متقاضیان فراهم کرده است.

 

وی در پایان با تأکید بر این که به سامان رسیدن ترافیک پایتخت نیاز به مشارکت همگانی اقشار جامعه دارد و لازم است همه با هم، برای اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی همکاری نماییم، خاطرنشان کرد: لازمه اصلی چنین عزمی، قدرت برنامه-ریزی صحیح، تحلیل علمی و تصمیم‌گیری منطقی، نظم و انسجام در برنامه‌های اجرایی، همگامی و همراهی دستگاه‌های دست‌اندرکار و همچنین توان هدایت و اجرای برنامه‏‌های بلندمدت و دقیق با هدف رفع مشکل است و مشارکت شهروندان با مسئولان شهری در مرحله بعد قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا