اجتماعی و فرهنگی

بلاتکلیفی قیمت آب‌وبرق

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  حمید چیت‌چیان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر ارائه مجوز دولت به بخش خصوصی برای ورود به عرصه صادرات برق در حاشیه نشست خود در اتاق بازرگانی ایران گفت: مقرر است کارگروه ویژه‌ای برای بررسی ابعاد ورود بخش خصوصی به بازار صادرات برق تشکیل شود. صادرات توسط بخش خصوصی نباید منجر به رقابت مخرب در بازارهای رقابت شود.

وی تصریح کرد: برای تولید برق از سرمایه های طبیعی نفت و گاز استفاده می‌شود لذا ارزش این سرمایه باید حفظ شود و به گونه‌ای نباشد که سوخت یارانه‌ای به شرکت‌ها داده شود و از این طریق آن‌ها بتوانند قیمت‌های همدیگر را در بازار صادراتی بشکنند.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که ارائه سوخت یارانه‌ای به بخش صادرات برق منجر به از بین رفتن سرمایه ملی و مفت در اختیار دادن آن به دیگران می شود، اظهار کرد: با این شرایط مکانیزمی لازم تعریف شود که بر مبنای آن مشخص باشد بخش خصوصی چگونه می تواند در صادرات برق بدون رقابت مخرب مشارکت کند.

قیمت آب و برق بلاتکلیف ماند

چیت‌چیان در مورد تصمیم دولت برای تعدیل نرخ آب و برق گفت: هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه در دولت گرفته نشده است.

تشکیل پارلمان بخش خصوصی در بخش آب و برق

وی با اشاره به تصمیم گیری برای تشکیل پارلمان بخش خصوصی در صنعت آب و برق اظهار کرد: این پارلمان هر سه ماه یکبار با مدیران وزارت نیرو جلسه خواهد داشت و زمینه های مختلف توسعه صنعت را بررسی می کند.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در حال حاضر ۶۰ درصد از برق کشور در نیروگاه های حرارتی توسط بخش خصوصی تولید می شود، گفت: وزارت نیرو صددرصد آمادگی دارد تا بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند. بخش خصوصی می‌تواند به طور مستقیم برای فروش برق با خریدار معامله کند.

ارائه صکوک به جای ایجاد بدهی

وزیر نیرو از ارائه اوراق صکوک به جای پرداخت بدهی خبر داد و گفت: این امکان وجود دارد که به پیمانکاران اوراق صکوک بدهیم که سالانه نسبت به تورم تعدیل پیدا می‌کند و هر زمان که امکان پرداخت بدهی وجود داشت می‌توانیم با اوراق جایگزین کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا