شورای شهرصفحه اصلی

تذکر عضو شورا به صدور بی رویه مجوز تغییرکاربری منازل مسکونی/ کدام مناطق تهران بیشترین تغییر کاربری را داشته اند؟

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران نسبت به روند صدور بی رویه مجوز تغییرکاربری از مسکونی به تجاری و اداری در سطح مناطق ۲۲ گانه به شهرداری تهران تذکر داد.

متن تذکر نژادبهرام عضو شورای شهر تهران به شرح ذیل است:
جناب آقای مهندس هاشمی
رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران
با سلام؛
احتراماً با استناد به ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن متن تذکر ذیل جهت استحضار جنابعالی و انتقال آن به نحو مقتضی به شهردار محترم تهران، ایفاد میگردد.

“مسئولیت سازمان شهرداری یا مرکز نظارت همگانی (۱۸۸۸) به پاسخگویی، ریشه در مفهوم نظارت همگانی و تحقق شعار «شهروند مسئول- مدیر پاسخگو» دارد و نقش تعاملی «شهروند مطالبه گر و مدیر پاسخگو» در بهبود زیست شهری، اهمیت مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و الزام مدیران به پاسخگویی است که نتیجه آن در افزایش کارآمدی و سلامت سازمانی متبلور می گردد.

اساسا یکی از ابزارهای ویژه مدیریت شهری برای تحقق برنامه ریزی از سطح پایین و خرد، پیگیری دغدغه ها و انتقادات شهروندان در « سامانه نظارت همگانی» است که از طریق آن میتوان بستر برنامه ریزی همگانی و تحقق مطالبات و خواسته های شهروندان را پاسخ داد. بررسی نظرات و گلایه مندی های شهروندان به تفکیک مناطق ۲۲ گانه در طول ۹ ماهه نخست ۱۳۹۷ بیانگر آن است که مساله «تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری» در ۸ منطقه کلانشهر تهران (مناطق، ۱، ۲، ۳، ۶، ۷، ۱۰، ۱۲، ۱۹ ) در رده نخست گلایه مندی شهروندان از اقدامات شهرداری های مناطق جای گرفته است. با توجه به اینکه طبق طرح تفصیلی مصوب ۱۳۹۱، شهرداری تهران میتواند در پهنه سکونت، مجوز استقرار فعالیت های تجاری خرد و خدمات در مقیاس محله ای و ناحیه ای( انتفاعی و غیرانتفاعی، مانند واحدهای تجاری خرد) تحت عنوان خدمات پشتیبان سکونت صادر نماید.

با توجه به اینکه دستورالعمل و ضابطه روشنی برای تثبیت خدمات محله ای اعم از تجاری و غیرانتفاعی تدوین نشده است این خلا موجب صدور مجوزهای بی ضابطه و خلاف قانون شهرداری های مناطق به تغییرکاربری از مسکونی به تجاری و اداری را فراهم آورده است. گزارش های دریافتی نشان میدهد که تبعات حاصل از تعریف ردیف مذکور به عنوان منبع درآمدی و فقدان چارچوب شفاف و مشخص، باعث شده است تا طی سالهای ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری تهران از ردیف «تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری» تحقق یابد.

نهایتا با توجه به تبعات حاصله از مساله تغییر کاربری مسکونی به اداری و تجاری، اشباع شدن سقف واحدهای تجاری خرد مقیاس در محدوده های مسکونیِ غالب مناطق ۲۲ گانه و تغیر هدف مدیران شهری از موضوع تامین خدمات به سمت درآمدزایی و تجاری سازی، ضروریست در راستای جلب اعتماد شهروندان، شهرداری تهران با دستور توقف روند فعلی، تهیه و تدوین دستورالعمل ارائه خدمات پشتیبان سکونت را در مقیاس محله ای و ناحیه ای که شامل بهداشتی، آموزشی- درمانی، فرهنگی، تفریحی- گردشگری، ورزشی، پارکینگ های عمومی و فضای سبز میباشد را مرتبط با نیازمندی های ساکنان، استانداردهای سرانه خدماتی و وضعیت موجود مناطق ۲۲ گانه در دستور کار قرار دهد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا