ورزشی

روایت تلخ حسین روحانی از واقعیت‌های کاراته ایران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حواشی این بار کاراته آنقدر زیاد بود که خیلی ها آن را شروع دوران انحطاط اخلاق در کاراته دانستند. حسین روحانی یکی از مربیان این تیم بود که چندین حاشیه هم مربوط به او می‌شد و او به این حواشی پاسخ داد.

 

حسین روحانی که یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز قهرمانی جهان و چندین مدال رده‌های سنی و آسیایی را در کارنامه دارد. عضو کادر فنی تیم ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی جهان بود. او در این چند سال مربی تیم ملی بوده و در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی هم که کاراته ایران افتخارات زیادی کسب کرد، سهم بسزایی داشت.

 

این مربی تیم ملی همراه با مهدی جعفری، مشاور فنی رییس فدراسیون در تیم ملی با حضور در ایسنا به حاشیه‌های مطرح شده پیرامون خود و کاراته پاسخ دادند.

 

هر چند آنها با پرونده‌ای قطور جهت پاسخگویی به این حواشی آمده بودند، اما تاکید داشتند که باید زمان دیگری هم برای صحبت داشته باشند تا به همه این گفته‌ها پاسخ دهند.

 

از ابتدای کارتان برای بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان بگویید.

 

حسین روحانی گفت: قبل از این که سراغ این رقابت‌ها بروم باید به نتایج خوب تیم ملی در مسابقات جهانی ۲۰۱۲ پاریس اشاره کنم. من هیچ وقت در مورد کادر فنی آن زمان تیم ملی اظهار نظری نکردم و خوشحالم که تیم ما نتیجه‌ خوبی گرفت. البته دوستان کادر فنی آن زمان، ظاهرا اگر در این مدت که من همراه کادر فنی مشغول اماده سازی تیم ملی بودیم ، صبح شان شب نمی شد اگر انتقاد و جوسازی نمی کردند.بعد از این رقابت‌ها تیم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا عملکردی عالی داشت و با همان انگیزه و روحیه آماده اعزام به بازی‌های آسیایی اینچئون بود. ما در اینچئون و آلمان نتایج بسیار خوبی گرفتیم، اما متاسفانه کسی به این نتایج خوب نپرداخت و به حاشیه‌ها پرداختند.

 

این حاشیه‌ها از کجا شروع شد و چرا به شما نسبت داده شد؟

 

وی افزود: این حاشیه‌ها از نداشتن نگاه ملی و داشتن نگاه جناحی شروع می‌شود. جایی که فرد منفعت خود را به منفعت کشور ترجیح می‌دهد. اگر دقت کنید نوک پیکان بیشتر این انتقادات و حواشی هم سمت من ،مهدی جعفری و شهرام هروی بود، چرا که عضو هیچ گروه و جناحی نبودیم و نیستیم.سال‌ها عضو تیم ملی بوده ام و دیده‌ام که یک مربی چطور یک بازیکن را به خارج از ضوابط به تیم ملی می‌آورد. این واقعیت ورزشی ما است، اما سعی کردیم این نگاه را تغییر دهیم. سعی کردیم به همه به یک چشم نگاه کنیم و عدالت خط تراز ما باشد.

 

پرونده‌ قطوری در دست دارید، مربوط به چیست؟

 

مربی تسم ملی کاراته در مسابقات جهانی گفت: این پرونده‌ 500 صفحه‌ای مربوط به مصاحبه‌ها، انتقادات و تهمت‌هایی است که در مدت ۹ ماه تا قبل از اعزام به مسابقات جهانی علیه تیم ملی و کادر فنی شده است. هنوز مصاحبه‌ها و مطالب تندی که مربوط به مسابقات جهانی می‌شود را جمع نکرده‌ام، مطمئنا اگر این مطالب را هم جمع کنم این پرونده‌ قطورتر می‌شود. در این پرونده‌ می‌بینید که هر کسی در هر جایگاهی که هست خیلی راحت به کادر فنی توهین کرده و کسی جوابش را نداده است، اما ما خویشتنداری کردیم تا جو تیم ملی بر هم نریزد.

 

حواشی از انتخابی‌ها شروع شد، در این باره توضیح دهید.

 

روحانی گفت: قبل از این که به زمان انتخابی‌ها برسیم طرحی را آماده کردم که برای هر برنامه ملی‌پوشان امتیازی در نظر گرفته شده بود. این طرح را با حضور مسئولان فدراسیون بررسی کردیم و به توافق رسیدیم و قرار شد ملی‌پوشان بر اساس این طرح انتخاب شوند. متاسفانه علی‌رغم توافق انجام شده، این طرح را سرسری گرفتند و این حواشی به وجود آمد، آنها گفتند برگزاری انتخابی‌ها سنت است و باید برگزار شود. تجربه ثابت کرده که انتخابی‌های متعدد باعث فرسایش بازیکنان می‌شود. با توجه به تجربیاتی که داشتم سعی کردم تعداد انتخابی‌ها را کم کنم، چرا که خلاقیت ملی‌پوشان را از بین می‌برد و تمرکز آنها را بر هم می‌زند.

 

مگر مسئولان فدراسیون کاراته به عنوان متولی این رشته از شما حمایت نکردند؟

 

وی گفت:متاسفانه شرایط کاراته ایران به نحوی است که همه می‌گویند یا باید با من باشی و اگر با من نباشی علیه تو خواهم بود. در این مدت هر کسی فکر بستن بار خودش بود و کسی شرایط تیم ملی را درک نمی‌کرد. کسی جز کادر فنی و فدراسیون، نگاه ملی نداشت. کادر فنی همه هم دل و یک صدا بودند. من سال‌ها در کادر فنی تیم ملی بودم و فکر نمی‌کنم هیچ کدام از کادر فنی تیم های ملی به اندازه ما با یکدیگر یکدل بودند. بالاخره زمان بازی‌های آسیایی رسید و در انتخابی‌ها آن چیزی که ما می‌خواستیم نشد. ما در آنجا موفق ظاهر شدیم، اما متاسفانه هیچ کس حتی یک تشکر خشک و خالی هم از ما نکرد. حتی رییس فدراسیون هم از ما حمایت نکرد و در برخی از موارد نوک پیکان انتقاداتش به سمت کادر فنی بود. همین باعث شد دوستانی که بیرون بودند بتوانند به راحتی بیشتر به ما حمله کنند.

 

چرا مسابقات انتخابی تیم ملی برای مسابقات جهانی در آن شرایط انجام شد و حواشی زیادی داشت؟

 

روحانی ادامه داد:قبل از رفتن به بازی‌های آسیایی گفته بودیم که نفرات اعزامی به جهانی را کادر فنی انتخاب می‌کند، اما چون نگاه‌ها ملی نبود فشارهای زیادی به ما آوردند. حتی قبل از مسابقات جهانی چند ملی‌پوش در اعتراض به اعزام نشدن علی فداکار، اعلام کردند به مسابقات نمی روند. درست در همین زمان دکتر سجادی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در جریان تمام امور بود و ایشان گفت اگر این افراد ابراز پشیمانی کردند به اردوها راه بدهیم، در غیر این صورت روال را قانونی ادامه دهید.

 

شرایط اعزام به مسابقات جهانی چطور بود؟

 

قهرمان سابق کاراته جهان گفت:ما در بدترین شرایط به مسابقات جهانی اعزام شدیم که حتی معلوم نبود برویم. ۱۲ ساعت قبل از شروع رقابت‌ها به آلمان رسیدیم و همه دست به دست هم دادند تا این تیم علی‌رغم تمام مشکلات، نتیجه‌ خوبی گرفت، اما نمی‌دانم بعد از مسابقات جهانی نمی‌دانم چه شد که جو کاراته ملتهب شد.

 

نتایج مسابقات قهرمانی جهان چطور بود؟

 

وی گفت:این نتایج خوب برای کل کاراته ایران بود، ولی متاسفانه هر کسی می‌خواهد نتیجه‌گیری را به نام خودش نسبت بدهد. نمی‌شود گفت این نتایج فقط برای ما بود، بلکه برای همه بود. امیدوارم تیم ملی در آینده دست همین افراد باشد و ببینند که شرایط چطور است.

 

برویم سراغ حواشی. امیر مهدی زاده، ملی‌پوش وزن ۶۰- کیلوگرم ایران مدعی شده پس از بازی‌های آسیایی اینچئون مبلغ هزار دلار به تو داده است؟ آیا این مساله صحت دارد؟

 

حسین روحانی به خبرنگار ایسنا گفت:اولین چیزی که به این قهرمان ایران و تربیت کنندگان او می گویم این است که اخلاقی حرفه‌ای و قهرمانی را یاد بگیرند. دوران قهرمانی زودگذر است و زمانی هم نوبت او خواهد رسید. من در بازی‌های آسیایی از کسی پول نخواستم، اما امیر مهدی زاده با خواست خودش مبلغی را به من داد که همانجا به او پس دادم و نگرفتم. او این کار را که خودش انجام داده بود را نباید طوری مطرح می‌کرد که گویا من از او پول خواسته‌ام،متاسفانه من در این بحث کوتاهی کردم و نباید همانجا می‌گذاشتم چنین مساله‌ای مطرح شود.

 

آیا شما پول گرفتید؟

 

وی ادامه داد: من و شهرام هروی با هم بودیم که مهدی زاده این کار را خودش انجام داد و گفت به عنوان هدیه این پول را می‌دهم. من هم گرفتم و همانجا پس دادم. مطمئنا این‌ها به دنبال پاپوش درست کردن برای حسین روحانی بودند. امیر مهدیزاده با اینکارش که در رسانه ها انجام داد فقط به عنوان ابزار استفاده شد تا با حیثیت من بازی شود.ولی به امیر مهدیزاده و حاشیه سازان میگویم که کارنامه و رفتار من در جامعه کاراته مشخص می باشد.

 

آیا این پول را بعد از صحبت مهدی زاده و سمندر (رییس فدراسیون ) برگردانید؟

 

مربی تیم ملی کاراته گفت:این حرف اصلا واقعیت ندارد. آن پول را همان زمان پس دادم، چون فهمیدم اشتباه بزرگی کرده‌ام.ضمنا سمندر اصلا نمی توانست وارد دهکده شود که بخواهد با من صحبت کند و بخواهم آن پول را پس بدهم. این حرف‌ها واقعا کم ارزش است که بخواهم به آنها جواب بدهم.

 

بهمن عسگری بعد از باخت در مسابقات جهانی عنوان کرده که غیر حرفه‌ای بودن روحانی باعث شد او شکست بخورد آیا این حرف را قبول دارد؟

 

روحانی گفت: من از بیگانگان هرگز ننالم که آنچه کرد بامن آن آشنا کرد. حسین روحانی که چهار مدال جهانی دارد و سال‌های سال عضو تیم ملی بوده و فشارهای زیادی را تحمل کرده آیا تجربه کافی را ندارد؟ بهمن عسگری را ما به خاطر عدالتی که داشتیم در اردو نگه‌ داشتیم و گرنه او همان خرداد ماه باید اردوها را ترک می‌کرد. ابراهیم حسن بیگی به مراتب شایستگی بیشتری داشت تا در مسابقات جهانی در این وزن مبارزه کند. دلیل اصلی باخت بهمن عسگری بی تجربگی خودش بود. او به راحتی می توانست مدال بگیرد، چون قرعه مناسبی داشت.

 

وی ادامه داد: نفرات دیگری در همان وزن با توجه به معیار انتخابی اولویت داشتند ولی کادر فنی نظربه بهمن عسگری داشت.به هرحال بهمن عسگری هرچه میخواهر بگوید من حق میدهم که بعداز باخت در مسابقات جهانی چنین صحبت کند ولی بهمن عسگری باید بداند که چه فرصت بزرگی برای کسب مدال از دست داد و این صحبتها به او نه مدال می دهد نه فرصت از دست رفته را باز می گرداند.

 

انتقادات زیادی نسبت به تو شد که مربی خوبی نیستی؟

 

حسین روحانی گفت: من در این سال‌ها بدون هیچ رانتی وارد تیم ملی شده است و کارنامه‌ام در این مدت مربیگری مشخص است، تا زمانی که در کاراته باشم هدفم این است که هر کسی بر اساس لیاقتی که دارد باید در تیم ملی باشد. هر کسی باید بداند که چه شخصیتی دارد و در مورد چه کسی می‌خواهد صحبت کند. به این حرف‌های کم ارزش اهمیت نمی دهم.

 

بعد از مسابقات جهانی گفتی که کاراته خیلی کثیف است و دیگر در این رشته فعالیت نمی‌کنی، آیا هنوز هم این اعتقاد را داری؟

 

وی گفت:بعد از بازگشت از مسابقات جهانی و در راه بازگشت به خانه بودم و فکر می‌کردم که به خاطر این افتخارات قرار است از ما تقدیر و تشکر شود، اما در رادیو شنیدم دکه هر توهینی که می‌توانند می‌کنند و تهمت می‌زنند. همان زمان مصاحبه‌ای انجام دادم که واقعا از روی ناراحتی بود و الان فهمیده‌ام که چه گفته‌ام. آن صحبت‌ها به خاطر فشار روانی بود که داشتم. حسین روحانی جزئی از کاراته است و از آن جدا نخواهد شد. شاید ما داخل محیطی باشیم که فضای خوبی ندارد، ولی بالاخره کاراته است و ما اهالی کاراته باید آن را درست کنیم.

 

در صحبت‌هایت حرفی از مسعود رهنما نبود، آیا دلیل خاصی دارد؟

 

روحانی ادامه داد: نه! دلیل خاصی ندارد. مسعود رهنما دوست خوب من و برادرم است. او برای من قابل احترام است و زحمت زیادی برای کاراته ایران کشیده، اما به عنوان کادر فنی انتظاراتی از او داشتم که انجام نشد. زمان معرفی او به عنوان سرمربی تیم ملی آن هم در بازی‌های آسیایی اصلا درست نبود، ولی من به عنوان مربی نمی توانستم برای فدراسیون تعیین تکلیف کنم.

 

امیر مهدی زاده در مورد مهدی جعفری هم اظهار نظری کرده که او کجای کاراته بوده است؟

 

وی گفت: مهدی جعفری از قهرمانان قدیمی این رشته است که بنا به دلایلی مدتی از این رشته دور بود. او شخصیت بسیار بزرگی دارد و هیچ کس نمی‌تواند این طور در مورد یک نفر قضاوت کند. ما باید ادبیات درستی را در مورد دیگران به کار ببریم.

 

در بخش دیگری از این گفت و گو مهدی جعفری، مشاور فنی رییس فدراسیون در تیم ملی، اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان در جریان تمام کارهای کادر فنی تیم ملی کاراته بود. هر آنچه ما انجام می‌دادیم را به صورت مکتوب به آقای سجادی گزارش می‌کردیم و جا دارد از زحمات او تشکر کنم که این همه برای کاراته وقت گذاشت.

 

وی افزود: بعد از بازی‌های آسیایی اینچئون تمام فعالیت‌های کادر فنی را در قابل یک سی دی به دکتر سجادی تحویل دادم و ایشان در جریان همه امور قرار دارد. فقط در جریان یک کار نیست که آن هم مربوط به کادر فنی نبوده است. حتی دکتر گودرزی، وزیر ورزش و جوانان هم وقتی به صورت سر زده از اردوهای تیم ملی بازدید کرد در جریان تمام امور قرار گرفت.

 

جعفری گفت: اگر کسی غیر از من و روحانی در این تیم بود قطعا هامون درفشی پور به جای امیر مهدی زاده عازم بازی‌های آسیایی می‌شد . به خاطر فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت،‌مطمئن باشید که مهدی زاده اصلا نباید در اردو باقی می‌ماند، اما ما این کار را نکردیم و از او حمایت کردیم. متاسفانه حرف‌هایی که مهدی زاده زده است کذب محض است و به او توصیه می‌کنم اخلاق مداری را رعایت کنند.

 

وی ادامه داد: رفتار ما طوری بود که هیچ کدام از ملی‌پوشان احساس بدی نکنند. آنها هر چه نقل قول کرده‌اند را باید ثابت کنند. فدراسیون کاراته باید کمیته‌ انضباطی تشکیل دهد و به این مسائل بپردازد. مطمئن باشید ماه پشت ابر باقی نمی‌ماند، آینده ثابت می‌کند که ما چه کارهایی ‌کرده‌ایم . سوال مهم این است که اگر کسی در رشته ای قهرمان شد هر حرفی که بزند درست است و بقیه دروغ می‌گویند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا