مدیریت شهری

نوسازی ۳۲ درصد از بافت‌های فرسوده پایتخت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین عباداله فتح‌اللهی از نوسازی ۳۲ درصد بافت فرسوده شهر تهران خبر داد و افزود: با توجه به تجربیات نوسازی در سال‌های اخیر بر اساس گستردگی، پیچیدگی و فرابخشی بودن و وجود ذی‌مدخلان، لایه مدیریتی شهرداری مناطق در نوسازی بافت فرسوده وارد کار شدند و به عنوان سازمان نوسازی، پشتیبانی‌های قانون و مقرراتی و تخصصی لازم را از شهرداران مناطق به عمل آوردیم.

 

وی ادامه داد: در این شرایط شهرداران مسئولیت هماهنگی در مناطق ۲۲ گانه را برعهده گرفته و علاوه بر آن شهرداران نواحی ۱۲۳ گانه نواحی تهران نیز وارد شدند. ارگان‌های دولتی مانند اداره آب، برق، فاضلاب درقالب کمیته‌های هماهنگی و اجرایی در استانداری فعال شده‌اند تا در نوسازی محله و تامین زیرساخت‌ها نقش ایفا کنند و نوسازی محلات فعال شود.

 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در رابطه با نقش سازمان نوسازی شهرداری تهران در نوسازی بافت فرسوده گفت: این سازمان در دو بخش می‌تواند نقش داشته باشد. یک بخش در درون شهرداری است که بر اساس آن تلاش می‌کنیم پتانسیل سازمان‌ها، شرکت‌ها و بودجه شهرداری را در این راستا به کار گیریم. بخش دولتی نیز دومین بخشی است که می‌توانیم در نوسازی از آن بهره بگیریم. یعنی علاوه بر وزارت مسکن سایر وزارتخانه‌های دولت که وظیفه عمومی خدمات‌رسانی به مردم را دارند در قالب کمیته‌ای موضوع نوسازی را دنبال کنند.

 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به رویکرد جدید سازمان نوسازی در مقابل بافت فرسوده گفت: در کنار نوسازی مسکن، تأمین زیرساخت‌ها را در اولویت اجرایی خود قرار دادیم چرا که محله‌ای که زیرساخت آن تأمین نشده باشد از نظر استاندارد معنی نوسازی به آن تعلق نمی‌گیرد.

 

وی نوسازی را قابلیت استمرار حیات متوالی انسان در شهر دانست و ادامه داد: این قابلیت در بخش‌های مختلف دارای شاخص‌های منحصر به خود را دارد.

 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به تجربه‌های این سازمان در سال‌های اخیر گفت: پیش از این در نوسازی محلات با بافت فرسوده خود مستقیم وارد عمل می‌شدیم و در چهار سال گذشته نیز نوسازی مردمی را اعمال می‌کنیم اما خلائی که در نوسازی مردمی وجود دارد حضور دستگاه‌های خدماتی و اجرایی بوده است که امیدواریم در این رویکرد جدید به این موضوع توجه جدی شود.

 

فتح‌اللهی همچنین در خصوص دفاتر خدمات نوسازی در محلات نیز گفت: کلیه سرویس‌های فنی را این دفاتر خدماتی به مردم و شهرداری ارائه می‌دهند، چرا که سازمان نوسازی تنها یک ریل تسهیل‌گر و هماهنگ‌کننده و بسیج منابع برای نوسازی بافت فرسوده است و دفاتر خدمات نوسازی با شناختی که از محلات به دست می‌آورند پروژه‌هایی برای شهرداری و ارگان‌های خدماتی ارائه می‌دهند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: دفاتر خدمات نوسازی که از اوایل تیرماه سال جاری مستقر شده‌اند پروژه‌ محور هستند و اقدامات تسهیل‌گری را انجام می‌دهند. همچنین آموزش قوانین و اطلاع‌رسانی از دیگر وظایف این دفاتر هستند و در نقش جدید برای شهرداری نیز پروژه‌هایی را تعریف می‌کنند.

 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری با بیان اینکه در حال حاضر ۴۹ دفتر خدمات نوسازی (نسل سوم) در تمام محلات دارای بافت فرسوده، خدمت‌رسانی می‌کنند، گفت: تجربه جهانی و تجربه سازمان نوسازی شهرداری تهران نشان می‌دهد که نوسازی مردمی گسترده‌تر و جامعتر‌ انجام می‌شود ولی اقتضاعات خاص خود را دارد، چراکه در نوسازی مردمی، اشخاص حافظ منافع خود هستند و می‌بینیم که در بخش مقاوم‌سازی جهش داشتیم. علاوه بر آن نیز از دو درصد تجمیع که در سال ۸۷ انجام شده است به بیش از ۵۲ درصد در سال گذشته رسیده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا