سیاسی

خرید تجهیزات برای راکتور اراک خلاف و نقض توافق ژنو نیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مطالب مطرح شده مبنی بر خریداری تجهیزات برای راکتور آب سنگین اراک گفت: خرید تجهیزات برای راکتور آب سنگین اراک خلاف و نقض توافق ژنو نیست و آنچه در توافقنامه آمده عدم نصب تجهیزات است و نه خرید آن.

وی با بیان اینکه اطلاعی ندارم که تجهیزاتی خریداری شده یا نه عنوان کرد که اگر خرید هم شده باشد کار خلافی نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد که تمدید چهار ماهه و هفت ماهه توافقنامه ژنو در امتداد این توافقنامه است و کاری خلاق تعهدات نیست.

کمالوندی همچنین اعلام کرد که مذاکرات ایران و ۱+۵ از هفته‌های آینده آغاز می‌شود و در سطح کارشناسی خواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره رایزنی های ایران و آژانس نیز افزود: ارتباطات بین ایران و آژانس وجود دارد و بازرسان مرتب می‌آیند و می‌روند، ولی آنچیزی که در حال حاضر کند شده بحث همکاری ما با آژانس در رابطه با موضوعات جدید است.

کمالوندی افزود: موضوع جدید منوط به این است که دو موضوعی که مطرح است، یکی انفجارات قوی در منطقه مریوان و دیگری توضیحاتی که ما درباره برخی مدارک درخواست کردیم نهایی شود.

وی درباره انفجارات قوی در منطقه مریوان اظهار داشت: نماینده ما در شورای حکام اعلام کرد که محل دقیق عنوان شود تا از آن محل بازرسی صورت گیرد که منتظر اعلام آژانس هستیم و بر این باوریم که مدارک آنها جعلی است زیرا نمی‌توان گفت که کل مریوان باید بازرسی شود بلکه باید دقیقاً مشخص کنند که کدام نقطه است و اگر دقیق مشخص شود، بازرسان را به آنجا خواهیم برد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص مورد دوم عنوان کرد: توضیحاتی را ما راجع به برخی مدارک خواسته‌ایم که آنها متقن و واقعی نیست و اشکالاتی دارد از جمله اسامی اعلام شده جعلی است و تلفظ‌های صهیونیستی است که ما راجع به این مدارک توضیح خواسته‌ایم ولی آژانس این کار را نکرده و این موضوع در دست بررسی و گفت‌وگو است.

کمالوندی افزود: اگر این دو موضوع تمام شود موضوعات مورد نظر دیگر آژانس را پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین عنوان کرد که بازرسی‌های آژانس همچون گذشته صورت می‌گرد و افزود: آنها در گذشته می‌خواستند که بازرسی‌ها زیاد و متعدد باشد و دفتر ایجاد کنند که ما قبول نکردیم.

کمالوندی افزود: اگر بازرسی در موارد پادمانی هر روز صورت گیرد اشکالی نمی‌بینیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا