اجتماعی و فرهنگی

هیچ گونه واگذاری در جزیره آشوراده انجام نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معصومه ابتکار امروز در نشست خبری با موضوع رفع تصرف اراضی در مناطق حفاظت‌ شده اظهار داشت: هدف اصلی از این نشست مقابله با زمین‌خواری بوده است و یکی از برنامه‌های جدی دولت یازدهم نیز مقابله با پدیده تغییر کاربری و زمین‌خواری در اراضی ملی به ویژه مناطق حفاظت شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اعضای هیأت دولت که مسئولیت شورای عالی محیط زیست را بر عهده دارند با حضور نمایندگان قوای سه‌گانه به طور جدی به بحث زمین‌خواری ورود کرده‌اند و ما نیز گزارشاتی از تصرفات به این شورا ارائه داده‌ایم.

وی در ادامه یادآور شد: ۴ ماه گذشته تعدادی پرونده قلع و قمع که در دولت قبل پیدا شده بود و فرآیند قضایی آن آغاز شده بود به این شورا ارائه داده شد.

ابتکار در ادامه بیان داشت: بازرسان سازمان محیط زیست و اداره کل تهران این پرونده‌های قلع و قمع را که تعداد آنها به ۴۰ می‌رسید پیگیری کرد و با همکاری حجت‌الاسلام اژه‌ای و قاضی تورک رفع تصرفات گسترده‌ای را انجام داد.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان داشت: صد پرونده دیگر که مربوط به دوره قبل درباره زمین‌خواری بود در دست داریم که تا مرحله صدور حکم رسیده است اما حکم آن اجرایی نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امید است با همکاری بین قوای سه‌گانه کشور نسبت به رفع تصرف اراضی در کشور اقدام شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی از تغییر کاربری‌ها غیرقابل بازگشت و نگران‌کننده بوده است، ادامه داد: بر همین اساس سعی کرده‌ایم که به صورت عملی اقدام به رفع تصرف آنها کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بیشترین تعداد تصرفات کشور در استان‌های هرمزگان، فارس، گیلان و مازندران بوده است ادامه داد: قول می‌دهم روند رفع تصرف در این استانها ادامه یابد و اجازه دخل و تصرف اراضی ملکی را ندهیم.

ابتکار در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه هنوز پرونده‌های زیادی در این باره وجود دارد گفت: یکی از مشکلات این است که اغلب کسانی که این تصرفات را انجام داده‌اند نمی‌دانند این اراضی تصرف شده است.

وی با اشاره به حدود ۸ مطالعه جامع و تفصیلی مدیریتی در مناطق چهارگانه ادامه داد: هدف از این مطالعات حفاظت از تنوع زیستی کشور بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به تعریف سه زون در طرح‌های مدیریتی مناطق حفاظت‌ شده اشاره کرد و بیان داشت: زون اول مناطق حفاظت شده صد در صد حفاظتی بوده و اجازه هیچ گونه فعالیتی در آنها داده نمی‌شود.

به گفته ابتکار زون سوم مناطق حفاظت شده به قطب گردشگری تبدیل می‌شود.

ابتکار در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جزیره آشوراده بر اساس این زون‌بندی واگذار شده است ادامه داد: در تفاهمنامه‌ای که با سازمان میراث فرهنگی امضا کرده‌ایم تغییر کاربری نبوده و فقط برای گردشگری در زون سوم بر اساس همان طرح مدیریتی که مشخص شد تفاهماتی صورت گرفت.

وی متذکر شد: بر همین اساس جزیره آشوراده سه منطقه دارد که فقط زون اول آن ۱۰۰ در صد امنیتی بوده و هیچ گونه دخالتی در آن صورت نمی‌گیرد و در زون سوم گردشگری طبیعی بر اساس ضوابط زیستی محیطی انجام می‌پذیرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه این نشست، با بیان اینکه هیچگونه واگذاری در جزیره ‌آشوراده انجام نمی‌شود ابراز داشت: هر اقدامی که قرار است در این جزیره صورت گیرد لحظه به لحظه از سوی سازمان محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تغییر کاربری ۵۰ هکتار از اراضی آشوراده در گذشته گفت: در گذشته ۵۰ هزار هکتار از اراضی آشوراده به عنوان شیلات تغییر کاربری داد و از آنجایی که جزو مستثنائات بود نمی‌توان در این باره کاری انجام داد.

وی متذکر شد: ما ناچاریم که تجربه گردشگری را در منطقه آشوراده داشته باشیم و امیدواریم که با موفقیت و مشارکت جوامع محلی انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا