مدیریت شهری

اولین پارک علم و فناوری سلامت در پردیس

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مسعود فلاحی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت مشغول فعالیت هستند، گفت: هیچ‌کس از تعداد ‌آنها اطلاع دقیقی ندارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید ابتدا به سامانه اینترنتی ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان مراجعه و ثبت‌نام کنند و سپس کارگزارها دانش‌بنیان بودن آنها را تأیید کنند.

رئیس اداره پایش فناوری سلامت وزارت بهداشت افزود: بنابراین وقتی شرکت‌ها هنوز ثبت‌نام نکرده و تأیید نشده‌اند کسی از تعداد آنها اطلاعی ندارد.

وی از ثبت‌نام ۳۰۰ شرکت متقاضی دانش‌بنیانی در سامانه وزارت بهداشت خبر داد و گفت: آخرین اطلاعاتی که من دارم این است که حدود ۳۰۰ شرکت متقاضی هستند تا به عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته شوند اما اینکه چه مقدار از آنها تأیید شوند اطلاعی ندارم.

فلاحی در مورد فعالیت کارگزارها و نقش آنها در شناخته شدن شرکت‌ها به عنوان دانش‌بنیان گفت: کارگزاری‌های مورد تأیید معاونت فناوری ریاست جمهوری دانش‌بنیان بودن شرکت‌های مختلف را تأیید می‌کند اما حوزه سلامت به خود وزارت بهداشت واگذار شده و این وزارتخانه یکی دو شرکت را مسئول رسیدگی به این موضوع کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از امتیازاتی مانند وام بلاعوض و غیره بهره‌مند خواهند بود، گفت: این امر موجب می‌شود تا در انتخاب شرکت‌ها کمی وسواس به خرج داده شود. به گفته وی تنها پارک علم و فناوری وزارت بهداشت با نام «دانش و سلامت» نیز در آینده‌ای نزدیک در پارک پردیس احداث خواهد شد.

رئیس اداره پایش فناوری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت بهداشت در تأسیس و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری عقب‌تر از وزارت علوم است، گفت: قبول نداریم که عقب‌تر وزارت علوم هستیم.

وی خاطر نشان کرد: فناوری در وزارت علوم از دهه ۷۰ آغاز شده در حالی که وزارت بهداشت سال ۸۷ کار خود را آغاز کرده است. فلاحی یادآور شد: حوزه سلامت حوزه حساس‌تری نسبت به فناوری‌های زیرمجموعه وزارت علوم است چرا که در پزشکی، سلامت و جان افراد مد نظر است و نمی‌توان دستگاهی که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد روانه بازار کرد.

وی گفت: یک دستگاه ساده مانند موبایل ظرف ۶ ماه ساخته می‌شود اما برای ساخت یک دارو بیش از ۵ سال زمان نیاز است و اینچنین است که فاصله میان وزارت بهداشت و وزارت علوم افتاده است.

رئیس اداره پایش فناوری سلامت وزارت بهداشت در مورد حمایت از تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی نیز گفت: جلساتی برای دور هم جمع کردن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی برگزار شد که آنها را به سمت تأمین نیازهای وزارت بهداشت سوق دهیم. وی ادامه داد: وزارت بهداشت به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده تجهیزات پزشکی نیازهای خود را به بازار اعلام می‌کند و اگر تولیدکننده‌ای دست به تولید این نیازها بزند قطعاً جنسش خریداری می‌شود. فلاحی در مورد تأسیس رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه‌های وزارت بهداشت گفت: هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و علوم پزشکی تبریز رشته مهندسی پزشکی تدریس می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا