اجتماعی و فرهنگی

آب تهران مشکلی ندارد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سیدحسن هاشمی در حاشیه برگزاری یازدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در خصوص اظهارات رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی بر آلودگی آب تهران در شهریور ماه گفت: بهتر است رییس کمیسیون سلامت اگر اسنادی دارند به جای اعلام در تریبونهای عمومی به صورت حضوری به وزیر نیرو ارائه کنند. قبل از بارش‌های اخیر به دلیل کاهش آب سدها و استفاده بیشتر از آب‌های زیرزمینی اعلام شد که سه حلقه چاه، نیترات بالایی دارند که دستور توقف بهره برداری از آن‌ها داده شد. وزارت نیرو در این زمینه مسئول است و با بیش از ۷۵۰ آزمایشگاه و داشتن نیروهای مجرب در سراسر کشور باید درخصوص پایش سلامت اظهار نظر کند.در عین حال حوزه بهداشت وزارت بهداشت نیز یکی دیگر از مراجعی است که می تواند در این خصوص اظهار نظر کند.

 

وی تاکید کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر اشکالی در آب شهر تهران وجود دارد از مردم مخفی بشود. در جلسه امروز شورای عالی استان ها نیز اعلام کردم با توجه به این که بهره برداری از سفره‌های زیرزمینی افزایش یافته است مقداری در خصوص سنگینی آب و میزان نیترات آن مشکلاتی بوجود آمده که در جلسه هیات دولت دراین خصوص صحبت شد و اعتبارات لازم نیز در نظر گرفته شده است.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص گفت‌وگو با رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: نمی توانیم به جای اینکه برای مردم کار کنیم مدام مشغول مذاکره شویم.

 

هاشمی تاکید کرد: برخی از چاه‌ها میزان نیترات آبشان بالا است، البته این بالا بودن نیترات هم تنها برای کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند ایجاد مشکل می‌کند.

 

وی در این جلسه با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در خصوص بهبود شاخص‌های موجود در نظام سلامت نیز گفت: در بسیاری از کشورها شاخص های توسعه یافتگی مشترک هستند و یکی از عمده‌تین این شاخص ها مرگ و میر کودکان نوزاد و مادران آن‌ها است. در بدو انقلاب از هر هزار مادر ۲۴۰ نفر هنگام تولد فوت می کردند که این میزان در سال ۱۳۹۰ به ۲۲ نفر کاهش پیدا کرده است و در منطقه دراین حوزه در جایگاه هفتم قرار گرفته‌ایم.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: در سال ۱۳۷۹ شاخص مرگ و میر کودکان شیرخوار از هزار نفر۴۳ تن بود که در حال حاضر این رقم به ۲۶ نفر رسیده است و در این شاخص نیز رتبه چهاردهم منطقه را داریم.

 

امید به زندگی یکی دیگر ازشاخص‌هایی بود که وزیر بهداشت به آن اشاره کرد و گفت:‌ امید به زندگی درایرانیان در سال ۱۳۳۵، ۳۷.۵ سال بود اما در حال حاضر این شاخص در آقایان به حدود ۷۲ سال و در بین خانم‌ها با دو سال افزایش به ۷۴ سال رسیده است. در منطقه رتبه یازدهم را کسب کرده‌ایم.البته این آمارها شاخص امید به زندگی در افراد فاقد معلولیت می باشد.

 

هاشمی در خصوص پرداخت حق بیمه توسط شهروندان نیز گفت: ۶۰ درصد این حق بیمه را در حال حاضر مردم پرداخت می کنند و مابقی را دولت تقبل کرده است درحالی که باید تا سال سوم برنامه پنجم توسعه این میزان به ۳۰ درصد برای مردم و ۷۰ درصد برای دولت می رسید.

 

وی کاهش مراجعه مردم برای دریافت خدمات سلامت را یکی از تبعات پرداخت حق بیمه بالاتر از ۳۰ درصد توسط مردم دانست و افزود: ۴۰ درصد از حقوق ماهیانه مردم باید به پرداخت هزینه‌های سلامت اختصاص پیدا کند که این امر مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هشت تا ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین درکشور داریم که متاسفانه روز به روز این آمار رشد دارد. اگر در این خصوص از ابتدا برنامه درستی مدون می‌شد شاید بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبانگیر دولت را گرفته به وجود نمی‌آمد.

 

هاشمی با اشاره به حساسیت رییس جمهور در خصوص حوزه سلامت و مسائل محیطی زیستی گفت: امیدوارم این توجه ویژه به محیط زیست همچنان ادامه پیدا کند و موجب همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها در حوزه سلامت و بهداشت شود.

 

وی با اشاره به افزایش دسترسی اقلام دارویی در بیمارستان‌ها و ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها گفت: بسیاری از مشکلاتی که در حوزه دسترسی اقلام دارویی و تجهیزات در بیمارستان‌ها بود امروز حل شده است و تجهیزات مناسبی در اختیار بیمارستان ها قرار می گیرد و به زودی اورژانس بیمارستان‌ها تجهیز خواهد شد.

 

وزیر بهداشت تاکید کرد: ظرف شش ماه آینده شرایط به نحوی تغییر خواهد کرد که خدمات در بیمارستان‌های دولتی ارتقاء پیدا کند.

 

برابر شدن آمار سزارین و زایمان طبیعی در کشور

 

هاشمی با اشاره به رایگان شدن زایمان طبیعی در کشور، گفت: این مساله با هدف تشویق مادران برای زایمان طبیعی و کاهش سزارین در کشور اجرایی شد، به طوری که آمار سزارین و زایمان طبیعی در حال حاضر در کشور برابر شده و امیدواریم آمار سزارین در سال‌های آینده در کشور کاهش پیدا کند.

 

گسترش پوشش خدمات هوایی یکی دیگر از مسائلی بود که وزیر بهداشت به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۶ پایگاه اورژانس هوایی در کشور ایجاد شده است.

 

وی در خصوص ساماندهی حاشیه نشینان نیز گفت: این افراد در قالب ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر ساماندهی می شوند و امیدواریم بتوانیم نظام اجرایی را برای آنها پیاده کنیم.

 

هاشمی درخصوص اقدامات دولت درحوزه دارو نیز تصریح کرد: ۲۷۰ قلم کمبود دارو در کشور داشتیم که در حال حاضر این میزان به ۳۰ قلم کاهش پیدا کرده است و این مقدار کمبود در تمامی نظامات دارویی دنیا وجود دارد. ۲۶.۵ درصد قیمت داروهای خارجی نیز کاهش پیدا کرده است و در خصوص داروهای ساخت داخل نیز در شش ماهه اول طبق وعده ای که داده بودیم افزایش قیمت نداشتیم.

 

وزیر بهداشت از راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات فرآورده‌های سلامت در کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه تجویز نسخه‌های تقلبی و داروهای تقلبی کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عوامل مرگ و میر ایرانیان در سال جاری گفت: اولین علت مرگ و میر ایرانیان بیماری های قلبی و عروقی است که از عمده ترین دلایل افزایش این نوع از مرگ و میرها کم تحرکی و عدم توجه به تغذیه غذایی است.در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون مبتلا به فشار خون در کشور داریم که ۵۰ درصد از این افراد از بیماری خود خبر ندارند.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: برخلاف گفته‌های بی اساس، آمار سرطان در ایران نسبتا ثابت بوده ولی باید توجه ویژه‌ای به حوزه محیط زیست داشته باشیم.

 
 
 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا