اجتماعی و فرهنگی

تحول در سلامت تا ۱۵ سال زمان می‌برد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر سید حسن هاشمی در همایش اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که توسط بسیج جامعه پزشکی برگزار شد، به آرمان‌های امام خمینی(ره) شهدای انقلاب، دفاع مقدس، شهدای دانشگاه‌ها و… اشاره کرد و افزود: اکنون با آرمان‌های شهدا و امام راحل فاصله زیادی داریم. بنابراین راه طولانی است و باید همت استوار باشد و طبیعی است که طلایه‌دار این مباحث نیز مردم هستند و هیچ‌گاه از تحقق این آرمان‌ها چشم فرو نخواهند بست. بی‌تردید این مردم بسیجی هستند.

 

وی توجه دولت به حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و افزود: تمام مسئولان نظام به حوزه سلامت توجه دارند از جمله مقام معظم رهبری که با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت، تکلیف مشخص کردند و در جلسات خصوصی به بحث سلامت مردم تاکید دارند. همچنین شخص رئیس‌جمهور نیز تاکید ویژه‌ای به بحث سلامت دارند به‌طوری که بیش از همه روسای جمهور سابق به مبحث سلامت پرداخته‌اند، البته مجلس و هیات وزیران نیز با وجود آنکه دولت شرایط سختی را می‌گذراند؛ اما با این حال به حوزه سلامت بسیار کمک کرده‌اند.

 

وزیر بهداشت افزود: البته آنچه که از تریبون‌ها اعلام می‌شود با آنچه که نهایتا محقق می‌شود برای تمام دستگاه‌ها از جمله حوزه سلامت متفاوت است؛ به طوری که برای امسال اعتبار بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومانی جهت صرف در حوزه سلامت در نظر گرفته شده است اما اکنون که به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم کمتر از یک‌سوم آن تخصیص یافته است.

 

هاشمی به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و ادامه داد: آنچه ما از تحول می‌شناسیم با آنچه که اتفاق می‌افتد متفاوت است البته هیچ نظام سلامت کارآمدی را در دنیا نمی شناسم که رضایتمندی مردم بالای ۷۰ تا ۷۵ درصد باشد. این موضوع به معنای آن است که برای رسیدن به تحول نیازمند ده تا پانزده سال زمان است. باید واقع‌بین باشیم و توقع نادرست در جامعه ایجاد نشود و قدم‌ها در مسیری برداشته شود که به تحول منتهی شود. البته بر این باورم که مسیر را درست می‌رویم، اما این موضوع به معنای بدون اشکال بودن آن نیست.

 

وزیر بهداشت افزود: در شرایطی وزارتخانه را تحویل گرفتیم که دو سال قبل از آن تقریبا وزرای این وزارتخانه بدون حامی بودند؛ هم از جهت اعتبار و هم از جهت حمایت جدی. در مجموع می‌توان گفت که درده تا پانزده سال گذشته به حوزه پزشکی ظلم شده است.

 

وی گام سوم طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت برای اجرای این طرح تحول، انصافا ازخودگذشتگی کرد و همراهی بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان نیز کارگشا بود. با وجود تمام کمبودهای اعتباری، وزارت بهداشت نیز بالغ بر هزار میلیارد تومان را جهت اجرای این طرح لحاظ کرد و سازمان نظام پزشکی نیز در اجرای این طرح همکاری دارد.

 

وزیر بهداشت با اعتقاد به اینکه اگر مبحث مربوط به تعرفه‌ها اصلاح نشود چیزی از آموزش پزشکی در کشور نخواهد ماند، ادامه داد: پیش از این با رفتارمان آدرس غلط می‌دادیم که پزشکی تنها به چند رشته مختص می‌شود که در این شرایط ناخودآگاه نخبه‌گان را به کارگاه‌های غیرضرور و اکثرا هم به سمت کلانشهرها سوق می‌دادیم.

 

هاشمی ادامه داد: چرا نباید در مناطق محروم و حتی گاهی در مراکز استان‌ها پزشک نداشته باشیم به همین دلیل بود که نهایتا دولت اعتباری را جهت اصلاح این موارد در نظر گرفت البته در این میان برخی‌ها نیز علی‌رغم اینکه مورد مشورت قرار گرفته‌اند، همه چیز را انکار کردند. برخی‌ها تصور می‌کنند خودشان کل جامعه پزشکی هستند و جامعه پزشکی را تنها در تهران می‌دانند، در حالی که اینچنین نیست و افراد خدوم زیادی در سایر نقاط کشور در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

 

وزیر کشور تاکید کرد: در مجموع به دنبال اقدامات انجام شده تناسبی را تا پایان سال شاهد خواهیم بود تا عدالت درون‌رشته‌ای جهت رسیدن به عدالت بین‌رشته‌ای ایجاد شود.

 

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی در اجرای گام سوم طرح تحول سلامت همراهی بسیار خوبی داشته است، افزود: جهت اجرای این مرحله از طرح تحول سلامت شماره تلفنی را نیز به منظور پایش اقدامات انجام شده اعلام کرده‌ایم، اما برخی‌ها عنوان می‌کنند که نباید این اقدام را انجام می‌دادید. آیا حکومت نباید بداند که مشکل مردم کجاست؟ احترام بر آن است که هیچ رابطه مالی میان پزشک و بیمار وجود نداشته باشد. بنابراین پایش برنامه‌ها یک ضرورت است. این اقدامات نیز ضمن اصلاح نقاط ضعف، ادامه خواهد یافت.

 

وزیر بهداشت اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حوزه بهداشت نیز کارهای زیادی انجام داده‌ایم؛ اما برخی‌ها ما را متهم می‌کنند که در این حوزه کاری نکرده‌ایم. اکثریت بخش بهداشت مربوط به اقدامات بین‌بخشی است و اساس آن نیز در آموزش و پرورش است. جلساتی را به این منظور برگزار کرده‌ایم. در بخش سموم کشاورزی نیز اقدامات و توافقات خوبی را با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم. در موضوع آلودگی هوا، آب و… نیز پیگیری‌ها انجام شده است.

 

وی به توزیح مکمل‌ها در روستاها جهت استفاده زنان باردار و کودکان اشاره کرد و افزود: واکسن جدید پنتا والان نیز به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه شده و تا دو سال آینده به تولید داخل می‌رسد. خدمات مراقبت‌های اولیه برای ۹ میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین نیز در نظر گرفته‌ایم و دو هزار خانه بهداشت نیز تا پایان سال ساخته و تجهیز می‌شوند.

 

وی افزود: در حوزه درمان نیز رابطه ناسالمی در بیمارستان و حاشیه بیمارستان ایجاد شده بود. اما خوشبختانه می‌توانیم بگوییم که ۸۰ تا ۹۰ درصد این موارد تاکنون رفع شده است و لازم است که بخش نظارتی تقویت شود.

 
 
 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا