شورای شهر

ساخت مرکز ترک اعتیاد نوزادان در تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین فاطمه دانشور در ادامه یکصدوپانزدهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قانون اساسی رفاه عمومی را به وظیفه دولت قرار داده است گفت: دولت نیز این وظیفه را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده است و در این میان بحث آسیب‌دیدگان اجتماعی به عهده سازمان بهزیستی است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی با مسائل مختلفی سر و کار دارد گفت: موضوع کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار و خیابانی، معلولان و سالمندان و همچنین آسیب‌های نوپدید از جمله موضوعاتی است که بهزیستی در تهران با آن روبرو است و این در حالی است که برخی از آسیب‌ها رو به افزایش است.

دانشور با تاکید براینکه در بحث پیشگیری از آسیب‌ها عملکرد ضعیفی را داشته‌ایم گفت: اگر به این موضوع توجه می‌شد قطعا میزان آسیب‌ها کمتر از شرایط فعلی بود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید براینکه فعالان حوزه اجتماعی از همان ابتدا و از زمان پرداخت یارانه‌های نقدی تاکید داشتند که یارانه‌های نقدی به بدسرپرستان پرداخت نشود گفت: متاسفانه یارانه نقدی به برخی از خانواده‌ها به بدسرپرستان پرداخت می‌شود که همین امر مشکلاتی را برای خانواده‌ها رقم زده است و در این بخش باید فکری جامع و کاملی کنیم.

دانشور ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور باید تسهیلات ویژه‌ای را برای کودکانی که از این مجموعه ترخیص می‌شوند داشته باشد و از آنها حمایت کند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: براساس آمارها و گزارشات عمده زیادی از کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند و این در حالی است که در بین این افراد پدران و مادرانی پیدا می‌شند که علاوه براینکه خودشان کارتن‌خواب و معتاد هستند. کودک نوزاد آنها نیز به مواد مخدر اعتیاد دارد و ماب اید بتوانیم مرکزی برای ترک اعتیاد نوزادان همانند یک بیمارستان مجهز راه‌اندازی کنیم.

دانشور ادامه داد: مددکاران اجتماعی باید ویژگی‌هایی را از جمله متخصص بودن و صاحب‌اختیار و مداخله‌گر داشته باشند ضمن اینکه تمهیداتی در نظر گرفته شود که مددکاران بهزیستی بدون موانع قانونی به فعالیت‌های خود بپردازند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه اظهار امیدواری کرد تعامل شهرداری و بهزیستی بیش از گذشته صورت بگیرد و تعامل این دو نهاد تنها بر روی یک کاغذ نباشد ضمن اینکه مددکاران بهزیستی نیز در سامان‌سراها حضور جدی داشته باشند.

دانشور با اشاره به اهمیت موضوع کارتن‌خواب‌ها و آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: در این زمینه باید آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، قوه قضاییه و مدیریت شهری شبکه‌ای را ایجاد کنند تا این شبکه بتواند برنامه‌های مدونی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهد.

وی بیان کرد:مددکاران باید در سامان‌سراها حضور یابند و امیدواریم در حوزه کودکان کار نیز که ایدز در میان آنها بیداد می‌کند، اتفاقی رخ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا