شورای شهر

زنان کارتن خواب افزایش یافته‌اند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین همایون هاشمی در یکصد و پانزدهمین جلسه شورای شهر تهران اظهارداشت: سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی‌ترین سازمان به بخش‌های مختلف خدمات اجتماعی توجه ویژه‌ای را دارد.

وی تصریح کرد: در شرایطی هستیم که باید مباحث خدمات اجتماعی و بویژه آسیب‌های اجتماعی و نوپدید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه باید سایر دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه هم‌اکنون مسئولیت اجتماعی در جهان نهادینه شده است، گفت: ما به عنوان کشور در حال توسعه باید به این سمت حرکت کنیم و در این بحث NGO ها و سازمان‌های مردمی می‌توانند اقدامات موثری را انجام دهند.

هاشمی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲۸ هزار مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند که این مراکز غیر دولتی هستند که قسمت عمده‌ای از خدمات بهزیستی توسط ثمن‌ها ارائه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: موضوع سلامت اجتماعی و طب پیشگیری از موضوعات حائز اهمیت است که شهرداری‌ها باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با طرح این پرسش که چه میزان بودجه شهرداری‌ها در بحث پیشگیری و سلامت اجتماعی هزینه می‌شود، گفت: هم‌اکنون شورای ملی سالمندان و دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور در سازمان بهزیستی مستقر هستند که این نشان از توجه این سازمان به موضوعات اجتماعی است.

وی گفت: متأسفانه حاشیه‌نشینی شهرها و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی توسط آسیب‌های اجتماعی بیشتر است و این در حالی است که سازمان بهزیستی هیچ نقشی را برای ایجاد شدن این آسیب‌ها نداشته است.

هاشمی با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز مدیریت مشارکتی در رفع آسیب‌ها و چالش‌های موجود نداریم، گفت: باید از ظرفیت شرکا، خیرین استفاده کامل شود تا بتوانیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی این سازمان را مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف و همچنین فراهم نمودن بستر مناسب‌سازی برای گروه‌های مختلف از جمله سالمندان، معلولان و کودکان دانست و گفت: در این زمینه چنانچه سایر دستگاه‌ها و بویژه شهرداری‌ها همکاری داشته باشند می‌توان به موفقیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی انتظار دارد که تمامی مجوزهای لازم برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی از سازمان بهزیستی دریافت شود چرا که سازمان بهزیستیبالغ بر ۱۵۹ فعالیت را در کشور مدیریت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به نگرش سیستمی و هماهنگی در برخورد با آسیب‌های اجتماعی، کنترل و رفع آنها گفت: در این زمینه چنانچه این نگرش فی ما بین شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها شکل بگیرد اقدامات موثری صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حوزه کودکان کار و متکدیان علی‌رغم اینکه اقداماتی انجام شده است اما برخی از این کارها به صورت موازی بوده و باید به یک تعریف مشخص در این زمینه برسیم و در این بخش نیاز به همکاری نیروی انتظامی، قوه قضاییه، شهرداری‌ها و در نهایت بهزیستی است.

هاشمی ادامه داد: در بحث مناسب‌سازی علی‌رغم اقداماتی که در شهرداری‌ها صورت گرفته است اما با شرایط خوبی روبرو نیستیم چرا که سرانه مناسب‌سازی در کشور زیر ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به برگزاری به جلسات ستاد مناسب‌سازی گفت: این جلسات با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود و مصوبات خوبی را نیز در پی داشته است.

هاشمی ادامه داد: موضوع مناسب‌سازی مهمترین دغدغه سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تسهیلات ویژه شورای شهر برای معلولان گفت: سال گذشته شبکه ایاب و ذهاب ویژه معلولان با حمایت شورای شهر تهران راه اندازی شد که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه تهران این ظرفیت را دارد که به شهر بدون مانع تبدیل شود گفت: سازمان بهزیستی آمادگی این را دارد که این طرح را به صورت پایلوت در چند منطقه تهران اجرا کند.

هاشمی با اشاره به آمار مددجویان تحت پوشش این سازمان گفت: بالغ بر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که از خدمات مستمر این سازمان استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به شناسایی و جمع‌آوری تعدادی از کودکان خیابانی و متکدیان گفت: در ۶ ماهه امسال بالغ بر ۲ هزار نفر از این افراد شناسایی و ساماندهی شده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در بحث ساماندهی کارتن خواب‌ها چه در بخش زنان و مردان اقداماتی را انجام داده است که البته تعداد زنان کارتن‌خواب رو به افزایش است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

هاشمی در ادامه با اشاره به مجموعه فوریت‌های اجتماعی کشور، گفت: این مرکز قبلاً تحت عنوان اورژانس اجتماعی معروف بود که خدمات بسیار موثری را در بخش‌های مختلف به متقاضیان انجام می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا