مدیریت شهری

احداث نخستین پارک بحران کشور در ورودی غربی پایتخت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سیدعلیرضا حسینی با اعلام این خبر اظهارداشت: بر اساس هماهنگی با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران و بازدید نمایندگان این سازمان از سطح منطقه و همچنین با توجه به آلودگی‌های مختلف زیست محیطی و استراتژیک بودن منطقه و بافت فرسوده آن، طرح پارک بحران در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

وی افزود: امکان سنجی لازم جهت احداث نخستین پارک بحران در ابتدای بزرگراه فتح صورت گرفته و این مرکز با اهداف آموزشی و ایجاد آمادگی شهروندان در مقابل حوادث غیر مترقبه راه اندازی خواهد شد.

 

 

حسینی پارک بحران را محلی مناسب برای آگاه سازی شهروندان و همکاری با تشکل های مردم نهاد در خصوص حوادث غیرمترقبه ای نظیر زلزله دانست و گفت: نخستین پارک بحران کشور می تواند به عنوان کارگاهی عمومی برای آشنایی با شیوه های عملی امداد و نجات و مقابله با حوادث غیرمترقبه با کمتریت تلفات جانی و خسارت های مالی اقدام کند.

 

وی در خصوص جانمایی این پارک نیز تصریح کرد: محل احداث این پارک در میدان فتح بعنوان نقطه ای استراتژیک در ابتدای بزرگراه شریانی فتح ، مجاورت فرودگاه مهرآباد و میدان آزادی در نظر گرفته شد.

 

شهردار منطقه ۹ ادامه داد: علاوه بر این در مجاورت محل احداث این پارک نیز پایگاه مدیریت بحران ، ایستگاه آتش نشانی و سرای محله نیز واقع شده که از هر نظر این نقطه را از دیگر نقاط پایتخت برای چنین کاری متمایز می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: این پارک صرفا برای مدیریت بحران تعریف شده و به گونه ای است که با وارد شدن در آن ، شرایط مدیریت بحران و مباحث عملیاتی نمود پیدا می کند و تمامی شرایط اسکان اضطراری در این مرکز رعایت می شود.

 

به گفته حسینی این پارک بصورت پایلوت در منطقه ۹ احداث می شود و می تواند بعنوان الگویی برای اجرا در سایر شهر باشد.

 

شهردار منطقه ۹ با یادآوری اینکه براساس دستورالعمل سازمان مدیریت و پیشگیری از بحران شهر تهران ، فضاهای خالی منطقه شناسایی و پایگاه های مدیریت بحران در این محدوده ساخته می شوند نیز گفت: این پایگاه های مدیریت بحران منطقه با توجه به بافت مسکونی و در راستای سهولت تردد شهروندان در مجاورت معابر ارتباطی و ناوگان حمل و نقل عمومی احداث می‌شود.

 

وی اضافه کرد: ستاد مدیریت بحران منطقه برای گسترش ایمنی مطابق با ضوابط ، از هر فرصتی استفاده می کند تا دسترسی شهروندان محلات به نزدیک ترین پایگاه مدیریت امکان پذیر باشد و اولویت در استقرار جغرافیایی پایگاه های مدیریت بحران ، بطور منطقی و براساس توزیع کمی و میزان جمعیت ساکن در محله ها محاسبه و برنامه ریزی خواهد شد.

 

حسینی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل گفت: مدیریت هماهنگ شهری پدافند غیرعامل در اجرای پروژه‌ها لازم و ضروری است و روش‌های مدیریت و فناوری‌های موجود را به ویژه در مورد ایمن‌سازی خدمات، تأسیسات و ساختمان‌های شهر بهبود می بخشد.

 

حسینی با اشاره به توسعه فرهنگ و نهادینه سازی باور عمومی نسبت به تاثیر پدافند غیرعامل در کاهش آسیب پذیری ها نیز اذعان داشت: بر همین اساس برگزاری جلسات متعدد آشنایی با این موضوع مهم در دستور کار ستاد پیشگیری و مدیریت بحران منطقه قرار گرفته تا شهروندان این موضوع را به شکله بهینه و ویژه ای تجربه کنند.

 

 وی خاطرنشان کرد: این شهرداری در کنار دیگر مناطق ، مباحث و مسایل فنی کاربردی در راستای تدارک تهران «شهری ایمن و آماده » را بکار می گیرد تا فرهنگ سازی لازم برای برخورد صحیح و آموزش آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی به وجود آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا