ورزشی

در بحث فنی تیم امید ورود نمی‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین نشست خبری مسئولان کمیته ملی المپیک برای بررسی عملکرد کاروان ورزشی ایران در چهارمین دوره بازی‌های آسیایی ساحلی برگزار شد که در این نشست کیومرث هاشمی، شاهرخ شهنازی و رحیمی حضور داشتند و درباره عملکرد کاروان ایران صحبت کردند.

 

کیومرث هاشمی در این نشست خبری اظهار کرد: عملکرد بسیار خوب کاروان ایران در بازی‌های جوانان نانجینگ و سپس عملکرد خوب در اینچئون نشان می‌دهد که ورزش ایران سال پرکار و پرتلاشی داشته و پس از آن نیز کاروان ایران به بازی‌های ساحلی اعزام شد که نشان داد شرایط کنونی ورزش کشور مناسب است و افتخارات ما اتفاقی نبوده است.

 

رییس کمیته ملی المپیک با اشاره به اهمیت بازی‌های ساحلی گفت: IOC نگاه ویژه‌ای به بازی‌های ساحلی دارد و ما نیز بر اساس آن باید توجه ویژه‌ای به بازی‌ها داشته باشیم. شاید روزی برسد که اهمیت بازی‌های ساحلی از بازی‌های آسیایی بیشتر شود چرا که مسئولان IOC در نشست آنوک تاکید و علاقه خود را به توسعه بازی‌های ساحلی نشان دادند و قصد دارند رشته‌های مختلفی را به این بازی‌ها وارد کنند. با این نگاه مطمئنا دوره آینده بازی‌ها شرایط متفاوتی خواهد داشت و کار ما نیز سخت‌تر می‌شود. در کل کمیته ملی المپیک و آقای توماس باخ در نظر دارد تا مردم دنیا را در ۳۶۵ روز سال درگیر ورزش کند و به دنبال ساخت این فضا هستند. حتی IOC در برنامه‌ریزی المپیک ۲۰۲۰ در نظر دارد تلویزیون المپیک را ایجاد کند تا با تشکیل این تلویزیون از ظرفیت موجود برای توسعه ورزش استفاده کند.

 

هاشمی با اشاره به عملکرد کاروان ورزشی ایران در بازی‌های ساحلی گفت: این چهارمین دوره حضور ما در بازی‌های ساحلی بود. در دوره‌های گذشته نگاه ما حداقل اعزام به بازی‌ها بود. در سال۲۰۰۸ اندونزی فقط تیم فوتبال ساحلی ما شرکت کرد. در سال ۲۰۱۰ کبدی، فوتبال، اسکیت و والیبال حاضر بودند و دو مدال برنز کسب شد. در سال ۲۰۱۲ چین که بهترین دوره کاروان ایران بود، همین ۴ رشته شرکت کردند که فوتبال و کبدی طلا گرفتند و هفتم شدیم. در این دوره از بازی‌های سنگاپور که دو مدال طلا گرفته بود بیست و یکم شد و این نشان می‌دهد چقدر سطح بازی‌ها متفاوت شده است. هیات اجرایی کمیته تصمیم گرفت در این دوره ورزشکاران ۱۸ رشته را به بازی‌ها اعزام کند چرا که می‌دانستیم این دوره از بازی‌ها شرایط متفاوتی دارد و مطمئنا دوره بعدی که در ویتنام برگزار می‌شود شرایط بسیار سخت‌تر خواهد شد. ما از ۱۸ رشته در ۱۴ رشته مدال گرفتیم که نشان می‌دهد درست تصمیم گرفته‌ایم. در رشته‌هایی چون دو گانه و سه گانه که مدال نگرفتیم روشن بود که مدال نخواهیم داشت اما با توجه به فضای موجود برای رشد و توسعه در بازی‌ها شرکت کردیم.

 

او ادامه داد:‌ در شرایطی به جایگاه چهارم رسیدیم که تفاوت مدالی ما با کشور سوم که کره بود، تنها در مدال برنز بود. ما در طلا و نقره یکسان بودیم و اگر یک مدال برنز ما نقره می‌شد، جایگاه سوم را کسب می‌کردیم. با این حال باید از توانایی‌هایمان به خوبی استفاده کنیم چرا که ظرفیت خوبی در ایران وجود دارد. دوره بعدی بسیار سخت‌تر است و مطمئنا کشورهای شرق آسیا برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای رسیدن به رده‌های بالا خواهند داشت. با این حال همین که کشورهایی چون ژاپن و قزاقستان بعد از ما قرار گرفتند تلاش‌های ویژه فدراسیون را نشان می‌هد و ما از فدراسیون‌ها تشکر می‌کنیم.

 

هاشمی در پاسخ به این سوال که پاداش مدال‌آوران چطور خواهد بود گفت: در بحث پاداش آن چیزی که بر اساس پاداش قهرمانی است و بر اساس رویدادهای ورزشی مشخص می‌شود، جزو وظایف وزارت ورزش است و در دستور کار وزارتخانه قرار دارد. این پاداش‌ها حداقل‌هایی است که به ورزشکاران داده می‌شود و ما نیز نام تمام این مدال‌آوران را طی یک نامه رسمی به وزارت ورزش اعلام می‌کنیم تا در مراسم تجلیل از قهرمانان پاداش آن‌ها اهدا شود.

 

رییس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که چرا تاکید کمیته به اعزام کیفی کاروان به بازی‌های مختلف است، تاکید کرد:‌ ما می‌توانستیم در بازی‌های آسیایی و ساحلی تعداد ورزشکاران را بیشتر کنیم اما نگاه‌مان طوری بود که رشته‌هایی که فکر می‌کردیم موفق شوند را به بازی‌ها اعزام کنیم. برخی کشورها هستند که بیشترین ورزشکار را در کاروان‌شان دارند اما در آسیایی بیستم و در المپیک هفتادم می‌شوند. ما هم می‌توانیم هزار ورزشکار به بازی‌ها اعزام کنیم اما اگر همین نتیجه را گرفتیم، بازتاب رسانه‌ای و مردمی همین خواهد بود. نگاه مردم ما نسبت به قهرمانان این است که همیشه برد می‌خواهند. نمونه‌اش مدال نقره بهداد سلیمی که ارزشمند بود اما همه می‌پرسیدند چه اتفاقی برای بهداد افتاده است. از طرف دیگر ما به دنبال اعزام کاروان با توجه به منابع مالی هستیم تا بهترین شکل را مدیریت کنیم.

 

هاشمی در پاسخ به این سوال که بحث تامین بودجه مربیان خارجی و نظر کمیته درباره تیم ملی امید چگونه است گفت: درباره تیم ملی فوتبال امید و تیم‌هایی که به المپیک می‌روند شرایط یکسان است. مسابقه‌هایی که تحت عنوان المپیک یا بازی‌ها برگزار می‌شود زیر نظر ما قرار دارد اما تیم‌ها زیر نظر فدراسیون‌ها هستند. تیم فوتبال هم مثل والیبال و بسکتبال است. مگر درباره تیم‌های والیبال و بسکتبال فدراسیون‌ها مسئول نیستند؟ فوتبال از نظر مدیریتی برای کمیته ملی المپیک با رشته‌های دیگر فرقی ندارد. بر اساس اساسنامه‌های فدراسیون‌ها عمل می‌کنیم. در تمامی رشته‌های ورزشی بالاترین مرجع فدراسیون است که تصمیم می‌گیرد. کمیته در بحث فنی ورودی نمی‌کند و اگر مشورتی بخواهند نظرمان را می‌دهیم. درباره فوتبال نیز همان زمان برای آقای وینگادا جلسه‌ای برگزار شد که ما به دوستان فدراسیون گفتیم خودتان تصمیم‌گیرنده هستید. زمانی که نظر ما را خواستند، به طور مشورتی اعلام کردیم با این مربی نتیجه حاصل نمی‌شود. حتی گفتند گزینه اعلام کنید که ما چند نفر را اعلام کردیم اما تصمیم‌گیرنده خود فدراسیون بود. اگر ما پافشاری می‌کردیم خود فدراسیون همان ابتدا اعتراض می‌کرد که سرمربی تیم ملی را ما انتخاب کردیم، پس به هیچ وجه در بحث فنی ورود نمی‌کنیم.

 

او افزود: درباره بودجه نیز کمیته ملی المپیک به مربی پول نمی‌دهد و فقط به برنامه‌ها پول می‌دهد. برای المپیک ریو نیز برنامه‌ها مشخص می‌شود و ما بر مبنای برنامه‌های فدراسیون‌ها بودجه می‌دهیم. ما برای وینگادا نیز یک ریال کمک نکردیم و خود فدراسیون باید منابع را تامین کند.

 

او در پاسخ به این سوال که کمیته ملی المپیک برای المپیک ریو چه برنامه‌ای دارد، گفت: ما بعد از بازی‌های آسیایی اولین جلسه را با فدراسیون‌های المپیکی برگزار کردیم اما این به این معنا نبود که کار ما تازه شروع شده است. کار ما برای المپیک ریو از زمانی که وارد کمیته شدیم آغاز شد. همه برنامه‌هایی که برای بازی‌های آسیایی شکل گرفت در مسیر المپیک بود و حالا از این به بعد به طور اختصاصی به نام المپیک ریو ادامه پیدا می‌کند. یک ماه به فدراسیون‌ها فرصت دادیم تا برنامه‌هایشان را مشخص کنند و به روزهای آخر این یک ماه نزدیک هستیم. هدف کسب بیشترین سهمیه و بعد از آن نتایج خوب در المپیک است، با این حال دغدغه‌های موجود در کشور و پیش روی دولت را می‌دانیم و درک می‌کنیم اما انتظار توجه ویژه نیز داریم.

 

رییس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیته جذب اسپانسر ندارد گفت: تلاش شده و گروهی مشغول به کار هستند اما در بازی‌های آسیایی و المپیک محدودیت اسپانسر وجود دارد و خود IOC با اسپانسرهای مورد نظرش قرارداد می‌بندد و برای کشورهای مختلف هزینه می‌کند اما برای رقابت‌های سال آینده و کسب سهمیه المپیک برنامه‌هایی داریم که زیاد گسترده نیست.

 

وی در خصوص اینکه با توجه به اینکه به رشته‌های پرمدال توجه داشتید اما برخی رشته‌های پرمدال چون دوومیدانی و قایقرانی وضعیت نامناسبی دارند و این خلاف نظر کمیته و وزارت ورزش است، آیا به فکر برنامه‌ای برای بهتر کردن شرایط هستید یا نه گفت: درباره ثبات مدیریت‌ها و بحث سرپرست فدراسیون‌ها از وزارت ورزش خواهش کردیم پروسه انتخابات سریع برگزار شود. زمانی هم که ما بحث رشته‌های پرمدال را مطرح کردیم این گونه نبود که در دوره بعدی المپیک در ژیمناستیک و شنا مدال بگیریم. ما زخم کهنه‌ای را باز کردیم که اگر یک روز کشتی و تکواندو ما مدال نگیرند فاجعه اتفاق می‌افتد. از ۶۲۷ مدال در ۶ رشته که ۶۰ درصد مدال‌ها را در بر می‌گیرد ۱۷ مدال به ایران می‌رسد که این یک درصد است. من این هشدار را دادم و حالا برای اینکه جنبه عملیاتی پیدا کند نباید فضای احساسی ایجاد کنیم. شاید دوومیدانی انتظارات را در اینچئون برآورده نکرد اما نخستین مدال بانوان را در همین دوره، دوومیدانی کسب کرد که بسیار باارزش بود. به هر حال فقط و فقط نباید از فدراسیون‌ها انتظار داشته باشیم. درباره فدراسیون شنا ۱۲۰۰ استخر خصوصی و دولتی داریم. اما بخش خصوصی هیچ فعالیتی در بخش قهرمانی نکرده است. از منابع دولتی وام گرفته‌اند و استخر ساخته‌اند اما تنها به دنبال سودآوری هستند. چرا بخش خصوصی نباید مورد فشار قرار بگیرد. مگر از منابع دولتی استفاده نکرده است؟ پس تنها نباید از فدراسیون‌ها انتظار داشته باشیم بلکه باید به این موارد نیز توجه کنیم. از طرف دیگر فدراسیون‌ها نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشند. بگویند این امکانات را می‌خواهیم و ۴ سال آینده این نتایج را خواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا