مدیریت شهری

اتوبوس‌های پایتخت به سیستم گویا مجهز می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید جعفر تشکری هاشمی افزود: با توجه به تدبیر شهردار محترم تهران مبنی بر اجرای طرح ارتقای فرهنگ ترافیک در پایتخت و به منظور نظم¬بخشی به عبور و مرور، در نخستین گام، کار ساماندهی سخت¬افزاری و اصلاح زیرساخت‏های ترافیکی از جمله خط¬کشی¬های معابر را آغاز کرده¬ایم.

وی با اعلام این که این اقدامات در گام نخست در دو منطقه تهران آغاز شده، تأکید کرد: در حال حاضر شهرداری¬های ۲۰ منطقه دیگر تهران نیز در حال ساماندهی سخت¬افزاری و اصلاح زیرساختی ترافیک در مناطق خود هستند و به این ترتیب هر ۲۲ منطقه تا پایان سال جاری، نسبت به رفع نقایص ترافیکی و مناسب¬سازی معابر مناطق خود اقدام می¬کنند.

عابران در گذرگاه پیاده نیز امنیت ندارند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که برخی بی انضباطی¬ها در رفتارهای رانندگی، ریشه در فرهنگ ترافیک دارد، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها حتی اگر گذرگاه عبور پیاده نیز وجود نداشته باشد، رانندگان به محض رؤیت عابر، متوقف می-شوند و پس از عبور وی به حرکت ادامه می¬دهند، در صورتی که در کشور ما عابران حتی در گذرگاه¬ عبور پیاده نیز برای تردد ایمنی ندارند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که بسیاری از تصادفات رانندگی، بر اثر استفاده از تلفن همراه توسط رانندگان ایجاد می‏شود، تصریح کرد: رانندگانی که هنگام رانندگی حتی به وسیله هندزفری مشغول مکالمه با تلفن همراه هستند، عملکردی به مراتب خطرناک‏تر از افرادی دارند که از هشیاری لازم برخوردار نیستند و جان خود و جان دیگران را به خطر می¬اندازند.

وی با تأکید بر این که با توسعه نرم¬افزاری و سخت¬افزاری، در صدد هستیم تا ناوگان اتوبوسرانی را به گونه¬ای که مردم بتوانند به راحتی برنامه سفرهای درون شهری خود را با زمان حرکت اتوبوس¬های شهر تنظیم کنند توسعه دهیم، اضافه کرد: احداث و راه‏اندازی خطوط بی‏آرتی، شکل¬ جدیدی از خدمات ناوگان اتوبوسرانی را ارائه کرد و باعث نظم¬بخشی به خطوط اتوبوسرانی شد.

 

رنگ¬بندی اتوبوس¬ها سواد بصری را افزایش داده است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که رنگ¬بندی اتوبوس¬های شهری با هدف تسهیل در شناسایی مسیرها برای شهروندان و به منظور خدمات¬دهی هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان انجام شده، اظهار کرد: بر این مبنا، برای اتوبوس¬های هر یک از خطوط، نوارهایی با رنگ خاص در نظر گرفته شده تا به این ترتیب، علاوه بر زیبایی ظاهری، ارتباط بین این خطوط با یکدیگر و همچنین با خطوط تندرو و حتی سایر مُدهای حمل و نقلی از جمله مترو با تکیه بر سواد بصری برای شهروندان مشخص شود.

 تشکری هاشمی با بیان این که به منظور اطلاع¬رسانی به شهروندان و تسهیل در خدمات¬دهی به آن¬ها، نسبت به تهیه و نصب نقشه‏های ویژه¬ای در ایستگاه¬های اتوبوس و داخل اتوبوس¬ها اقدام شده، تصریح کرد: در این نقشه¬ها با مجزا کردن هر خط از طریق رنگ جداگانه، ارتباط خطوط با یکدیگر با سایر ایستگاه¬ها و خطوط و دیگر مُدهای حمل و نقلی مشخص شده است.

وی با تأکید بر اقدامات ویژه در جهت فعال¬سازی سیستم گویای اعلام محل هر ایستگاه¬ در اتوبوس¬های شهری، اضافه کرد: این اقدام از جمله الزامات مربوط به شهروندان نابینا محسوب می¬شود و در جهت رفاه حال نابینایان عزیز جهت پیاده‏سازی این سیستم در ناوگان اتوبوسرانی در تلاش هستیم.

اتوبوس¬ها در سرِ خط منتظر تکمیل صندلی نمی¬مانند

معاون شهردار تهران با اشاره به لزوم ساماندهی ایستگاه¬های اتوبوس به عنوان یکی از مهم¬ترین شاخص¬های مبلمان شهری،       اظهار کرد: نوسازی و بهسازی این ایستگاه¬ها به لحاظ گستردگی آن¬ها در همه نقاط شهر با بهره¬گیری از خلاقیت¬های هنری و زیبایی¬شناسانه، می¬تواند مکمل اقداماتی باشد که در جهت زیباسازی شهر انجام می¬شود.

تشکری هاشمی با بیان این که برنامه زمان¬بندی حرکت اتوبوس¬های شهری در خطوط اتوبوسرانی اجرایی شده،   تصریح کرد: اکنون تمام خطوط به جدول زمان¬بندی مجهز شده¬اند و دیگر مانند گذشته، مبنای حرکت اتوبوس¬ها¬ در سرِ خط، بر اساس پر بودن یا پر نبودن صندلی‏های آن نیست و هر اتوبوس بر مبنای برنامه زمان¬بندی و رأس ساعت مشخص، حرکت می¬کند و در سرِ خط منتظر تکمیل صندلی نمی¬ماند.

وی در پایان با تأکید بر گسترش طرح سرویس¬دهی شبانه ناوگان حمل و نقل عمومی در افزایش ایمنی شهر و شهروندان، خاطرنشان کرد:¬ اکنون تنها خطوط بی آر تی به صورت شبانه¬روزی فعالیت می¬کنند اما بر اساس مطالعات صورت گرفته، در برخی از خطوط اتوبوسرانی نیز برقراری سرویس¬دهی شبانه ضروری است  که امیدواریم تا پایان سال جاری نسبت به توسعه این طرح که به ایمنی هر چه بیشتر تهران در ساعات شب کمک می¬کند، اقدام نماییم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا