اجتماعی و فرهنگی

دلیل شکست برخی طرح‌ها در آموزش و پرورش از نگاه وزیر

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای سیاست‌گذاری طرح «تعالی مدیریت مدرسه» که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: چنانچه این طرح با موفقیت مواجه نشود، تا سال‌ها نمی‌توان سراغ چنین طرح‌هایی رفت و باید دقت و جدیت در اجرای آن لحاظ شود.

وی با بیان اینکه پاشنه آشیل این طرح، «ارزیابی دقیق آن» است، افزود: اگر ارزیابی‌ها جدی، دقیق و منطبق بر سیاست‌های آموزش و پرورش نباشد، قطعاً مانند برخی از طرح‌ها، با شکست مواجه می‌شود و سبب هدر رفتن سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و مالی خواهیم شد.

فانی با اشاره به ارزیابی طرح‌های قبل در آموزش و پرورش، تصریح کرد: ارزیابان باید از نیروهای جدی، زبده و کارشناس انتخاب شوند تا سلیقه‌های شخصی یا منافع منطقه‌ای تأثیری در انتخاب و امتیاز آنها در مدارس نداشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بعضی از کشورها، سیستم  ارزیابی در اختیار بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: این موضوع به دلیل وجود برخی نارسایی‌ها در سیستم‌های ارزیابی بخش دولتی است که باعث می‌شود این وظیفه را به بخش غیردولتی واگذار کنند.

وی عنوان کرد: اولویت گذاری در نمون برگ‌های طرح «تعالی مدیریت مدرسه» باید منطبق بر سیاست‌های کلان آموزش و پرورش باشد تا بتوانیم این سیاست‌ها را در مدرسه احیا و محقق سازیم.

فانی افزود: در ارزیابی‌ها، منبع تعیین شاخص و ملاک‌ها باید منبعث از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد، سپس در نمون برگ‌ها، ابتدا اولویت‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری،  5700 مدرسه در طرح تعالی مدیریت قرار گرفته است، تأکید کرد: چنانچه این طرح با موفقیت اجرا نشود، نباید مرحله دوم آن که پوشش ۱۴ هزار مدرسه است به اجرا در آید.

وی افزود: کسی بابت عدم اجرای این طرح از آموزش و پرورش سؤالی نمی‌کند، ولی چنانچه اجرای آن موفق نباشد، حتماً مورد پرسش مسئولین قانونی کشور قرار می‌گیریم، چرا با هزینه‌های بالا عدم توفیق داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش، اجرای موفق این طرح را زمینه توسعه «مدرسه محوری» و «ارتقای مدیریت آموزشگاهی» دانست و تصریح کرد: منشأ سیاست‌های «ارتقای مدیریت آموزشگاه»، «بودجه‌ریزی عملیاتی» و«تعالی مدیریت مدرسه» یکسان است و توفیق هر کدام می‌تواند سبب تقویت دیگری باشد.

وی با بیان اینکه «موازی کاری» در اجرای هر کدام از این طرح‌ها می‌تواند باعث تضعیف طرح دیگر باشد، خاطر نشان کرد: باید کمیته یا کارگروهی متشکل از مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، معاونت‌های آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی و معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل شود تا با مشخص شدن وظایف هر قسمت، امور به صورت یکپارچه هدایت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا