شورای شهر

انتقاد چمران از حذف مالیات ارزش افزوده از درآمد شهرداری ها

به گزارش شورا‌آنلاین، مهدی چمران در پنجاه و هشتمین اجلاس مجمع مشورتی روسای  شوراهای اسلامی مراکز استان ها گفت :بسیاری از مسایل که امروز گریبان شهر ها را گرفته نیاز به ریشه یابی دارد نظیر حاشیه نشینی.

وی ادامه داد :حاشیه نشینی امروز سبب زشت شدن چهره شهر ها شده وقتی که زندگی افرادی در شرایط بسیار سخت و فلاکت بار در نقاطی ایجاد  می شود به گونه ای که از  امکانات اولیه زندگی نیز بی بهره اند اما چرا حاشیه نشینی ایجاد شده است؟

چمران ادامه داد :تا زمانی نتوانیم مشاغل روستایی آن و زندگی روستایی را حمایت کنیم این حاشیه نشینی نیز ادامه دارد،پس ما برای ریشه کن شدن حاشیه نشینی باید زندگی روستایی را بهبود بخشیم.

چمران در ادامه سخنان خود به حذف مالیات ارزش افزوده از درآمد های شهرداری ها و سیر آن پرداخت و اظهار داشت:در سالهای قبل از ۹۳ بودجه دولت خوب بود و چشمداشتی به در آمدهای شهرداری ها نبود اما سال ۹۳ درآمد های کشور افت کرد به طور یکه بودجه تخصیص یا فته عمرانی کشور  بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان بود  و این در حالی است که درآمد شهرداری ها در آن سال ۵۰ هزار میلیارد تومان بود و شهرداری تهران نیز ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه داشت.
همان سال من بارها متذکر شدم که این بودجه واقعی شهرداری نیست چرا که ۸ هزار میلیارد تومان آن غیر نقد بوده دور سال بعد وصول می شد و بارها تاکید کردم به این رقم ۱۷ هزار میلیارد فخر نروید اما ه،ین عدم توجه ها سبب شد چشم طمع به درآمدهای شهرداری ها بیاندازند.تا جایی که می بینیم امروز بسیاری از اقدامات وزارت بهداشت از همان یک درصد مالیات ارزش افزوده شهرداری ها ناشی می شود.

چمران در ادامه یاد آور شد:این مالیات ارزش افزوده همان تجمیع عوارض بوده و تجمیع عوارض نیز  همانگعوارضهایی بوده که که تا قبل از سال ۸۳ خود شهرداری ها از کارخانجات می گرفتند.این عوارض توسط شهرداری ها گرفته می شد و خدمت رسانی شان هم انجام می دادند اما دولت گفت این عوارض باید تجمیع شود به خزانه برود و بعد از یک سیکل طولانی به شهرداری ها برسد. در این اثنا مدام می گفتند که این دولت است که بودجه شهرداری را می دهد حال آنکه عوارض مختص به خود شهرداری ها به آنها باز پس داده می شد.

وی ادامه داد :بعد از این موضوع مالیات ارزش افزوده مطرح شد که بر اساس آن تنها ۵۰ درصد این درآمدها به شهرداری ها تخصیص مزایا که این امر در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد و ما بیش از ۱۲ جلسه تنها در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شرکت کردیم تا جلو این مهم را بگیریم اما توجهی نشد.

مهدی چمران رییس شورای عالی استانها در تبریز اظهار داشت: با  حذف مالیات ارزش افزوده از منابع درآمدی شهرداری ها،آنها فشل می شود و این به معنی آبادانی دارایی نیست بلکه به معنی ایجاد وضعیت نا مطلوب در شهر ها است.
وی  گفت:شهرداری ها پیشانی شهر ها هستند همچنانکه هر گردشگری که وارد شهر میشود با المانهای شهری سر و کار دارد اگر وضعیت پل ها و حمل ونقل عمومی و فضای سبز خوب باشد از ماکتعرف می کنند اما اگر اینهاخوب نباشد بدگویی می کنند. اگر شهرداری ها بتوانند به درستی خدمت رسانی کنند مردم نیز از دولت و نم راضی و خشنود خواهند بود و امیدواریم آنان این سیاست ها را اتخاذ می کنند به این موارد توجه داشته باشند.

وی در ادامه به موضوع مدیریت واحد شهری نیز اشاره کرد و گفت:خاصیت دولت ها این است که با شورا مقابله کنند حتی دولت نهم که از دل شورا بیرون آمد با برخی موارد از جمله آینه سازمان شهرداری ها باید بشود اتحادیه شهرداری ها اما آنان این مهم را انام ندادند. این در حالی است که سازمان شهرداری ها مصوبه مجلس نیز ندارد .در این راستا همواره با ایجاد مدیریت واحد مقابله شده در چنین شرایطی مانند آن است که شهرداری ها را با دست بسته به جلو اندازیم و بگوییم خدمت کن حال  آنکه بسیاری از سازمان ها و شرکت ها تحت مدیریت آن نیست.

چمران ضمن ابراز امیدواری در خصوص اینکه مدیریت یکپارچه هر چه زودتر محقق شود، گفت : امیدواریم در مدت باقی مانده از شورای چهارم لایحه درآمد های پایدار تصویب شود .در حال حصار نیم از عوارضی که توسط مدیریت شهری وضع می شود توسط دیوان عدالت اداری رد و می شد و امیدواریم با تصویب لایحه درآمد های پایدار و تبدیل شدن آن به قانون این امر دیگر اتفاق نیافتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا