اجتماعی و فرهنگی

زنگ خطر برای تریاکی ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین با این افزایش قیمت شیشه انتظار می‌‌رفت که معتادان به سمت مواد سنتی مانند تریاک گرایش پیدا کنند. این ‏گرایش به صورت محسوس اتفاق افتاد و با توجه به افزایش تقاضای تریاک انتظار می‌رفت قیمت آن افزایش ‏قابل توجهی یابد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد برای جلوگیری از افزایش قیمت تریاک راهکار خطرناکی برگزیدند و برای سنگین‌تر شدن تریاک و فروش کمتر و سود بیشتر، فلز سرب با تریاک‌ها مخلوط کردند.

اما در مقابل نتیجه این کار برای آنها چندان مهم نبود چرا که سرب ماده‌ای بسیار خطرناک بوده و علاوه بر مسمومیت حاد باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود ‏و صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه افراد و جامعه می‌کند.

در ادامه این اقدام گزارشات متعدد از بخش‌های اورژانس و مسمومیت‌های بیمارستان‌های سراسر کشور در ‏خصوص مسمومیت با سرب بسیار افزایش یافت و خطرات بسیاری معتادان را تهدید کرد.

اگرچه مصرف موادمخدر به تنهایی خطرناک بوده و عوارضی در پی دارد اما اکنون اتفاق دردناکتری رخ داده و ماده‌ای خطرناک که تنه نتیجه آن صدمات جانی خواهد بود، به تریاک افزوده شده است.

در این ارتباط پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: با هماهنگی به عمل آمده با وزارت بهداشت و درمان و مراکز درمانی و همچنین برگزاری ‏جلسه اورژانس با رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و کارشناسان و مدیران مربوطه و مکاتبه فوری با ‏معاون درمان وزارت بهداشت و سایر اعضای کمیته درمان زمینه توزیع سریع و ‏فوری شربت تریاک در تمامی مراکز درمانی کشور فراهم شده و مراکز درمانی می‌توانند با قید فوریت ‏سهمیه اضافه درخواست کنند و همچنین بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ذخیره شربت تریاک و سایر ‏داروهای آگونیست در حد کفایت موجود است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

پرویز افشـار از تمامی معتادین کشور خواست مطلقاً از خرید و مصرف تریاک و موادمخدر از دست قاچاقچیان ‏خودداری کرده و جهت درمان اصولی و منطقی بویژه درمان با مواد آگونیست به مراکز مجاز درمان در سراسر ‏کشور مراجعه کنند.

وی افزود : مراکز مجاز شامل تمامی مراکز سرپایی یا اقامتی دارای مجوز از وزارت بهداشت یا سازمان ‏بهزیستی می‌‌باشند و بیماران و خانواده‌ها می‌توانند از طریق خط ملی مشاوره اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ نزدیکترین ‏مرکز درمانی را استعلام و انتخاب کنند.

همچنین افشـار از تمامی پزشکان و درمانگران اعتیاد در سراسر کشور خواست نسبت به اجرای طرح ‏نهایت اهتمام و همکاری را داشته باشند.

وی در پایان گفت: در صورت ضرورت شربت تریاک و داروهای آگونیست در بسته خدمتی کاهش ‏آسیب مانند مراکز ‏DIC‏ نیز قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا