مدیریت شهری

مشکلات تاکسیرانان در نوسازی خودرو

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین کوروش عابدینی در نشست خبری که درباره اقدامات اتحادیه تاکسیرانی صورت گرفته است اظهار داشت: این اتحادیه زیر نظر وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به فعالیت‌های خود در زمینه ساماندهی و خدمات‌رسانی به تاکسیرانان اقدام می‌کند.

وی افزود: اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور مجموعه‌ای کلان است که حجم زیادی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.

عابدینی با اشاره به اینکه کاهش آلایندگی‌ها، مدیریت سوخت و ساماندهی تاکسی‌ها در دستور کار اتحادیه قرار گرفته است، گفت:‌نوسازی تاکسی‌های فرسوده و توسعه ناوگان تاکسیرانی در دستور کار اتحادیه قرار دارد.

وی بیان داشت: در کشور باید ۷۰ هزار تاکسی نوسازی شود که از این تعداد ۳۰ هزار دستگاه را ستاد سوخت با خودروسازی متعهد کرده است و تا کنون طی سه ماه حدود ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده برای نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند ولی کمتر از ۲ هزار خودروی تاکسی تحویل داده شده است.

عابدینی با طرح سوالی مبنی بر اینکه علت تعلل و تاخیر در نوسازی تاکسی‌های فرسوده چیست، گفت: رانندگان تاکسی در تمامی مراحل نوسازی مشکلات عدیده‌ای دارند. بانک‌ها می‌خواهند به هر شکلی سهم خود را از این فعالیت کسب کنند و با تمام پیگیر‌ی‌ها توانستیم کارمزد بانک را از ۱۸ به ۱۵ درصد کاهش دهیم.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: در حال حاضر ستاد سوخت برای ارائه تسهیلات نوسازی تاکسی‌ها با بانک صادرات و خودروسازان قرارداد بسته است که همچنان مشکلات تاکسیرانان در این حوزه‌ها ادامه دارد.

عابدینی یادآور شد: نوع خودرویی که به تاکسیرانان داده می‌شود سمند Ef7 و تنوع خودرویی نیز وجود ندارد. این خودرو پایه گازسوز است و ما در بعضی از شهرهای کشور مشکل سوخت این خودروها را داریم.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به اینکه هر خودرویی را نمی‌توان برای تاکسی در نظر گرفت،‌گفت: خودروسازها باید استانداردهای خود را با یک تاکسی تطبیق دهند و اتحادیه نیز برای رقابت بهتر و توسعه ناوگان تاکسیرانی فراخوانی به شرکت‌های خودروساز داده است که هر کدام آمادگی ارائه خودروی تاکسی استاندارد را دارند با آنها قرارداد طولانی‌مدت منعقد می‌شود.

وی تاکید کرد:‌در صورتی که نوسازی تاکسی‌های فرسوده به وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری واگذار شود مطمئناً تنوع بیشتری در خودروها خواهیم داشت و تاکسیرانان  با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

عابدینی با تاکید بر اینکه برای نوسازی با بانک، اسقاط خودرو، اصالت خودرو و استاندارد مشکل داریم، گفت: تا کنون ۱۵۰۰ دستگاه در انتظار اصالت خودرو مانده‌اند و فرایند اسقاط خودرو تا تحویل خودروی جدید حدود ۴۰ روز طول می‌کشد. در صورتی که باید روند اسقاط خودرو و دریافت تاکسی جدید چند روز بیشتر طول نکشد و طرح کلید به کلید را اجرایی کرد.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور بیان داشت: تا کنون ۱۰ تا ۱۵ نامه به ستاد سوخت برای تأخیر خودروهای تاکسی مکاتبه شده ولی ترتیب اثری هنوز صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: از دیگر مشکلات تاکسیرانان تسهیلات بانکی است که باید ضامن ارائه دهند در صورتی که می‌توان از راهکارهای دیگری برای تسریع در ارائه تسهیلات در نظر گرفت.

عابدینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروی خود باید ۵ تا ۶ میلیون تومان مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: متوسط درآمد ماهیانه رانندگان تاکسی در کلانشهر تهران با کسر هزینه‌های جاری حدود یک میلیون تومان است و وقتی از این مبلغ ۵۰۰ هزار تومان باید قسط بدهند چطور می‌توانند با مابقی این پول زندگی کنند.

وی خاطر نشان کرد: سیاست‌های وزارت کشور در توسعه تاکسیرانی بحث شرکت‌مالکی است که در آن خودروهای تاکسی برای شرکت‌ است و به رانندگان تحویل داده می‌شود در حالی که شرکت‌هایی که هم اکنون تشکیل شده است به این شکل نیست و خودروی تاکسی برای خود رانندگان است و این شرکت‌ها درصدی را دریافت می‌کنند.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره خودروهای هیبریدی اظهار داشت: یک سری از سیاست‌های کلان دولت استفاده از خودروهای هیبریدی در کشور است و هم اکنون بیش از دو ماه است منتظر مصوبه شورای اقتصاد برای واردات خودورهای هیبریدی در کشور هستیم که برای تاکسی‌ها ۶ هزار و ۲۰۰ دلار و برای ون‌ها ۹ هزار و ۳۰۰ دلار یارانه قرار است اختصاص یابد.

عابدینی افزود: خودروهای هیبریدی برای شهرهیای آلوده و کلانشرهاست تا آلایندگی‌ها در این شهرهای صنعتی کاهش پیدا کند.

وی درباره هوشمندسازی تاکسی‌های سراسر کشور نیز افزود: کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده است و شرکت‌هایی برای هوشمند‌سازی تاکسی‌ها انتخاب شده‌اند و با ۴ بانک‌ نیز مذاکراتی داشته‌ایم.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: با اجرای این طرح پول خرد از تاکسی‌ها جمع شود و پرداخت‌‌ها به صورت الکترونیکی است.

منعی برای توقف تبلیغات بر روی تاکسی‌ها و جود ندارد

عابدینی درباره تبلیغات بر روی تاکسی‌ها نیز اظهار داشت: هیچ دلیلی برای توقف تبلیغات بر روی تاکسی‌ها وجود ندارد و در بعضی از شهرستان‌ها تبلیغات بر روی بدنه تاکسی‌ها انجام می‌شود و این اقدام می‌تواند در درآمد‌زایی رانندگان تاکسی تاثیر‌گذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا