مدیریت شهری

جمع‌آوری پایلوت آب‌های سطحی در مناطق ۲۱ و ۲۲ تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مازیار حسینی افزود: برای ارتقای کیفیت، زیرساخت‌های لازم را برای جمع‌آوری آب‌های سطحی فراهم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری درخصوص آب‌های سطحی در گذشته دفع این آب‌ها بود، اظهار کرد: پیش از این نقشه‌ای با عنوان شبکه دفع آب‌های سطحی شهر تهران داشتیم، ولی به تازگی خوشبختانه همانگونه که در دنیا حتی در کشورهایی که سطح بارندگی بالایی دارند شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی را طراحی کرده‌ایم، چراکه حاضر نیستیم کمترین میزان آبی را از دست بدهیم.

 

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران افزود: به گفته تئوریسین‌ها، جنگ آینده، جنگ آب خواهد بود، در مناطق خاورمیانه و به خصوص در کشور ایران که کشور خشکی است، این مساله وجود خواهد داشت. بنابراین نباید آب‌های سطحی را از دست بدهیم.

 

حسینی ادامه داد: در سال ۹۰ مطالعاتی با عنوان مدیریت جامع آب‌های سطحی تهران انجام دادیم که در این مرحله نیاز بود مطالعات قبلی مورد بازنگری قرار گیرد و رویکرد جدید مبنی بر حفظ، ماندگاری و مدیریت آب در آن وارد شود.

 

وی اظهار گفت: منطقه ۲۱ و ۲۲ جزو مناطق تازه افزوده شده به شهر تهران است که زیرساخت‌های شهری برای جمع‌آوری آب‌های سطح تهران در آن دیده نشده است و در مقابل بارندگی، خطر سیلاب‌ها در این منطقه وجود دارد. بنابراین این رویکرد جدید برای جمع‌آوری آب‌های سطحی را به صورت پایلوت در منطقه ۲۱ و ۲۲ آغاز کردیم.

 

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه مدیریت آب‌های سطحی در این دو منطقه بسیار کم هزینه بود، گفت: حوزچه‌های تسکین به صورت طبیعی در داخل کوهپایه‌ها و برخی از پارک‌ها ایجاد شده است تا در زمان سیلابی شدن، این آب‌ها در حوزچه‌ها آرامش پیدا کند و سرریز آن به شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و کانال‌ها وارد شود.

 

حسینی در این خصوص ادامه داد: در یکی دو سال گذشته طرح‌های پایلوت آن انجام شده و نتایج خوبی هم داشته است. همانطور که در بازدید اعضای شورای شهر نیز این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان تاکید کرد: باید در هر منطقه به میزانی که روان‌آب وجود دارد، این آب‌ها را جمع‌آوری کنیم و با بازچرخانی آن به شبکه آب‌های زیرسطحی، اضافه کنیم تا بتوانیم برای آبیاری فضای سبز از آن استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا