اجتماعی و فرهنگی

«کودک آزاری» و «همسرآزاری» علت ۱۷ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر حبیب‌الله مسعودی‌فرید گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۳۵۰ هزار تماس غیرمرتبط و ۱۲۰ هزار تماس مرتبط با فعالیت‌های اورژانس اجتماعی، با خط تلفن این مرکز (۱۲۳) برقرار شده است که ۹ درصد تماس‌های مرتبط در رابطه با «کودک‌آزاری» و هشت درصد آنها در ارتباط با «همسرآزاری» بوده است.

 

وی با بیان اینکه اکثر تماس‌های مرتبط با اورژانس اجتماعی، در حد اطلاع‌رسانی و راهنمایی افراد از مددکاران و کارشناسان این مرکز است افزود: آمار تماس‌ها نسبت به سال گذشته تغییرات محسوسی نداشته است. آمارهای مرکز اورژانس اجتماعی فقط در ارتباط با تماس‌هایی است که با این مرکز انجام شده و برای مثال نمی‌تواند نشان‌دهنده میزان شیوع کودک‌آزاری یا همسرآزاری در کشور باشد.

 

 

میزان «کودک آزاری» در دختران و پسران تقریبا یکسان است

 

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن اشاره به اینکه طبق آمار اورژانس اجتماعی تقریبا میزان «کودک آزاری» در دختران و پسران تقریبا یکسان است، گفت: در کودک‌آزاری‌هایی که به این مرکز گزارش می‌شوند، اغلب کودکان در سنین زیر پنج سال قرار دارند؛ چرا که فرد در این سنین آسیب‌پذیرتر و دارای قدرت دفاعی کمتری است. این در حالیست که کودک‌آزاری‌هایی که در سنین زیر پنج سال رخ می‌دهد، اغلب شدیدتر و با تاثیرات روانی بدتر و بیشتری همراه است.

 

به گفته مسعودی‌فرید، اغلب گزارشهای کودک آزاری از سوی اطرافیان، همسایه‌ها، اقوام و… به این مرکز اطلاع داده می‌شود اما در همسرآزاری به علت بالغ بودن فرد در بیشتر موارد، خود فرد با مرکز اورژانس اجتماعی تماس برقرار می‌کند.

 

وی همچنین گفت: بیشتر تماس‌گیرندگان این مرکز را زنان تشکیل می‌دهند.

 

 

روند پیگیری موارد کودک‌آزاری توسط اورژانس اجتماعی

 

 

مسعودی‌فرید درباره روند پیگیری موارد کودک‌آزاری توسط اورژانس اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.

 

وی در این باره به ایسنا گفت: وقتی با مورد کودک‌آزاری مواجه می‌شویم و کودک را از خانواده تحویل می‌گیریم، در اسرع وقت و تا کمتر از ۲۴ ساعت باید از قاضی حکم قضایی اخذ تا بتوانیم کودک را نزد خود(بهزیستی) نگهداری کنیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: کودک حداکثر تا ۴۲ روز و در واقع در دو دوره ۲۱ روزه می‌تواند نزد بهزیستی بماند.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: در این ۴۲ روز بررسی‌های مددکاری، روانشناختی و پیگیری‌های حقوقی در مورد وضعیت کودک، انجام می‌شود.

 

مسعودی‌فرید ادامه داد: اگر مشکلی نباشد، می‌توان کودک را به خانواده برگرداند، اما اگر عدم صلاحیت خانواده احراز شود، با صلاحدید کودک، یا وی را به جد پدری و یا اقوام درجه یک (در صورت دارا بودن صلاحیت‌های لازم) تحویل و یا وارد مراکز "شبه خانواده" بهزیستی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا