سیاسی

ایران بخش عمده سهم خود از بازار نفت را پس گرفت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (MOP)، بیژن زنگنه صبح امروز (شنبه، ٢٩ خردادماه ۱۳۹۵) در مراسم قدردانی از خدمات رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران و معارفه علی کاردر به‌عنوان مدیرعامل جدید این شرکت، از همکاری مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران، هیئت مدیره و شرکتهای عملیاتی تابعه این شرکت به‌خصوص شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای همراهی در تحقق هدف افزایش تولید نفت خام کشور در دوران پس از تحریم قدردانی کرد و گفت: ما هم‌اکنون بخش عمده‌ای از سهم خود را در بازار نفت به دست آورده‌ایم و از این رو باید از همه همکاران که غیرتمندانه و متعهدانه به مسئولیت خویش در قبال صنعت نفت و جمهوری اسلامی ایران عمل کردند، قدردانی کنم.

وی ادامه داد: پیشتر نیز در جمع کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اعلام کرده بودم که شما با عملکردتان به من قدرت می‌دهید و در نشست امسال اوپک به‌واسطه همت کارکنان شرکت ملی نفت ایران، من این قدرت را داشتم و عملکرد غرورآفرین صنعت نفت کشورمان در افزایش تولید نفت خام در کوتاهترین زمان ممکن، آبروی صنعت نفت شد.

سرعت ایران در بازگشت به بازار نفت شگفت‌انگیز بود

زنگنه با اشاره به وعده خود به رئیس جمهوری مبنی بر افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید در مدت زمان ۶ ماه پس از رفع تحریم‌ها، تصریح کرد: ما در کمتر از سه ماه به این وعده خود عمل کردیم و در نشست امسال اوپک، همه بر این باور بودند که سرعت ایران در بازگشت به بازار، شگفت انگیز و غیرقابل باور بوده است.

وزیر نفت گفت: همچنین درحالی که برخی متصور بودند افزایش تولید نفت خام ایران، به کاهش قیمت نفت دامن می‌زند، این اتفاق رخ نداد و با لطف الهی، نه‌تنها قیمت نفت کاهش نیافت بلکه با افزایش نیز روبه‌رو شد.

زنگنه خاطرنشان کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همچنان امکان افزایش ظرفیت تولید را تا سه میلیون بشکه در روز دارد و این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر نفت با قدردانی از زحمات مهندس جوادی در مدت تصدی مدیریت عامل شرکت ملی نفت ایران، عنوان کرد: ایشان در حدود سه سال فعالیت خود در این سمت، زحمات زیادی را عهده‌دار شد و کارهای بزرگی در این مدت به سرانجام رسید.

زنگنه با اشاره به وارد مدار شدن فازهای ١٢، ١۵، ١۶ و ١٧ پارس جنوبی و فعالیت فاز ١٨ با گاز فازهای ۶، ٧ و ٨ یادآور شد: همچنین امسال باید فاز ١٩ را با ظرفیت ٢ فاز متعارف و فازهای ٢� و ٢١ را به مدار بیاوریم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به فعالسازی پروژه‌های غرب کارون به‌ویژه میدان آزادگان جنوبی، افزایش ٢برابری صادرات نفت خام را نیز از دستاوردهای بزرگ صنعت نفت عنوان و اذعان کرد: این دستاوردها با مدیریت ارشد مهندس جوادی و همکاری هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای عملیاتی و تابعه این شرکت حاصل شده است.

روسپیدی شرکت ملی نفت ایران در روزهای سیاه تحریم

زنگنه به تغییرات هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران بر اساس اساسنامه جدید این شرکت اشاره کرد و افزود: بر مبنای اساسنامه جدید، تعداد اعضای هیئت مدیره باید از ١٣ نفر (٩ عضو اصلی و ۴ عضو علی البدل) به ٩ نفر (٧ عضو اصلی و ٢ عضو علی البدل) کاهش می‌یافت که این تغییرات انجام شد.

وی با بیان اینکه مهندس جوادی از مدتها قبل تمایل داشتند دیگر در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نباشند، ادامه داد: ایشان از روز اول نیز مدیریت عاملی شرکت ملی نفت را به‌درخواست من پذیرفتند، فشار کاری بسیاری را متحمل بودند و از این رو مایل بودند به فعالیت خود در این زمینه پایان دهند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: دوره کاری مهندس جوادی مصادف با دوران تحریم و هدف اصلی تحریم نیز شرکت ملی نفت ایران و پس از آن بانکها بود که خوشبختانه شرکت ملی نفت ایران این دوران را با روسپیدی در برابر ملت ایران پشت سر گذاشت.

زنگنه هرگونه اخباری مبنی بر وجود اختلاف میان خود و مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران را رد کرد و گفت: نسل جدیدی در کشور فعالیت می‌کند که منافع ملی را فرع و منافع گروهی خاص خود را اصل قرار داده است، اما بدانید تخریب کردن هنر نیست.

وی در ادامه با اشاره به انتصاب رکن‌الدین جوادی به‌عنوان معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، وی را بهترین گزینه برای تصدی این مسئولیت خواند و گفت: با توجه به اینکه فعالیت در این سمت نیازمند ارتباط مناسب با شرکت ملی نفت ایران است و آقای جوادی حدود سه سال بالاترین مسئولیت عملیاتی را در بخش بالادست صنعت نفت به‌عهده داشته‌اند، قطعاً عملکرد موفقی را در این عرصه نیز به نمایش می‌گذارند.

پایان طرحهای نیمه‌تمام و انعقاد قراردادهای جدید در دوران پساتحریم

زنگنه در ادامه به دلایل انتصاب علی کاردر به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: ایشان فردی شناخته شده در صنعت نفت، حرفه‌ای و معتبر است و به مسائل و دغدغه‌های اصلی این شرکت آشنایی و توجه دارد.

وی مهمترین مسئولیت شرکت ملی نفت ایران را در شرائط حاضر، پایان طرح‌های نیمه‌تمام به‌خصوص در پارس جنوبی و غرب کارون عنوان کرد و افزود: باید از فضای پساتحریم به‌عنوان فرصتی برای انعقاد قراردادهای جدید و راه‌اندازی هرچه بیشتر طرحها و پروژه‌های صنعت نفت استفاده کرد.

وزیر نفت با تأکید مجدد بر اینکه چرخ صنعت نفت، چرخ‌های اقتصاد کشور را نیز به حرکت وامی‌دارد، اضافه کرد: افزایش درآمدهای نفتی، تأثیری تعیین کننده  در اقتصاد کشور ندارد، اما راه‌اندازی طرح‌ها و پروژه‌ها، به‌صورت زنجیره‌ای تمام اقتصاد را درگیر می‌کند و به تکاپو می‌اندازد.

زنگنه با ااعلام اینکه در سال ۸۰، کمتر شرکت پیمانکار نفتی بود که مشغول کار نباشد، گفت: هم‌اکنون نیز اگر بار دیگر طرح‌ها و پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف تعریف و دنبال شود، از ظرفیت‌های موجود همه پیمانکاران و سازندگان استفاده خواهد شد.

روشهای سنتی تأمین مالی جوابگوی نیازهای صنعت نفت نیست

وزیر نفت با بیان اینکه مهندس کاردر را در این زمینه، شخصیتی مصمم می‌بینم" تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این چندسال گریبانگیر صنعت نفت بود، کمبود منابع مالی بوده است که خوشبختانه به‌دنبال اقدام‌های انجام شده در این زمینه به‌خصوص در سال گذشته، امسال این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

زنگنه با اشاره به این واقعیت که روشهای سنتی تأمین مالی نمی‌تواند چنان که باید جوابگوی نیازهای صنعت نفت باشد، بر ضرورت بهره‌مندی از روشهای نوین تأمین مالی به‌خصوص جذب سرمایه و بازپرداخت از محل تولیدات طرحها تأکید کرد و گفت: اشراف مهندس کاردر بر مباحث مالی، می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

جوانگرایی، اولویت شرکت ملی نفت ایران و صنعت نفت

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت های خود بر تقویت نیروی انسانی، ساختارها، فرایندها و مدیریت در شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد و افزود: باید طوری عمل شود که ظرف هفت یا هشت سال آینده، متوسط سنی مدیران صنعت نفت ۴۵ سال باشد.

وی جوانگرایی را از ضرورت‌های صنعت نفت عنوان کرد و افزود: جوانی به سن نیست بلکه جوان کسی است که بتواند خلاقیت و نوآوری را در حیطه مسئولیتهای خویش به‌کار گیرد و چند برابر آنچه مصرف می‌کند، تولید داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت‌های بسیار خوبی از حیث منابع انسانی در وزارت نفت وجود دارد، ادامه داد: مدیران قوی باید افراد مستعد را راهنمایی و آنها را برای تصدی مسئولیت‌های مدیریتی به‌نحو شایسته در آینده آماده کنند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: زمانی بود که تنها ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر در بالادستی صنعت نفت فعالیت می‌کردند، اما امروز سالانه دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مرتبط با صنعت نفت فارغ التحصیل می‌شوند و صنعت نفت باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فارغ التحصیلان نمونه و برتر دانشگاه صنعت نفت و دیگر دانشگاههای کشور بهره‌مند شود.

زنگنه، رابطه کاری خوب مهندس کاردر را در کار با جوانان از دیگر شاخصهای مهم در انتصاب وی به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد و گفت: دایره انتخاب مدیرعامل شرکت نفت بسیار محدود بود، اما با این حال آقای کاردر را با طیب خاطر انتخاب کردم و امیدوارم ایشان با همراهی بدنه شرکت ملی نفت ایران در ایفای مسئولیت‌های محوله موفق باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا