اجتماعی و فرهنگی

وزرای بهداشت و ارشاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  ارتقای فرهنگ سلامت و توانمندسازی افراد، خانواده ها و جوامع برای رعایت سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی و همکاری و بهره گیری از ظرفیت‌های تولیدات فرهنگی و هنری به منظور ارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی از جمله اهداف این تفاهم نامه است.

 

متن تفاهم نامه به این شرح است:

"

بسم الله الرحمن الرحیم

تفاهم نامه حاضر در تاریخ ۲۷/۸/۹۳ فی مابین وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی جناب آقای دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی از یک سو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی جناب آقای دکتر علی جنتی از سوی دیگر، تنظیم و مبادله می گردد.

 

این تفاهم نامه در راستای اجرای بندهای ۱ جزء ۲(آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه)، بند ۲ (تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان،…)، و جزء ۴ (تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه)، بند ۳ (ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی)، جزء ۱ بند ۸ (ترویج تصمیم‌گیری و اقدام مبتنی بر یافته‌های متقن و علمی در مراقبت‌های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری‌های سلامت، استقرار نظام سطح‌بندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آن‌ها در نظام آموزش علوم پزشکی)، بند ۱۱ (افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، بند ۱۲ (بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران) و جزء ۶ (اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه) سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، این تفاهم نامه فیمابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از یک سو و از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر منعقد می گردد:

ماده ۱) اهداف تفاهم نامه :

ارتقای فرهنگ سلامت و توانمندسازی افراد، خانواده و جوامع برای رعایت سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

تبصره) درصورت لزوم در مورد جزئیات همکاری ها که تعهدات مالی و اجرایی به همراه داشته باشد قراردادهای جداگانه منعقد خواهد شد.

ماده ۲)مدت زمان و اعتبار تفاهم نامه:

زمان شروع همکاری مشترک درقالب این تفاهم نامه از تاریخ امضای طرفین آغاز و اعتبار آن تا سه سال کامل شمسی هجری تعیین می گردد و با توافق طرفین قابل تمدید خواهدبود . بدیهی است هر قراردادی که در طی این مدت بین طرفین منعقد می گردد تا پایان مدت همان قرارداد معتبر خواهد بود.

 

ماده ۳) تعهدات طرفین:

۳-۱) همکاری برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه ارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

۳-۲) همکاری و بهره گیری از ظرفیت‌های تولیدات فرهنگی و هنری به منظور ارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

۳-۳) همکاری در آموزش و توانمندسازی اصحاب فرهنگ و هنر به ویژه تولید کنندگان و پدیدآورندگان آثار به منظورارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

۳-۴) همکاری برای جهت بخشیدن به خبرگزاری‌ها، مطبوعات و نشریات ملی و استانی و موسسات و گروه‌های فرهنگی و هنری باهدف ارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

۳-۵) همکاری برای ارتقای سلامت و ایمنی کارکنان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و پیش بینی تسهیلات بهداشتی درمانی ویژه آنها.

۳-۶) اختصاص اماکن، فضاها، تالارها و سالن‌های تحت اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برگزاری و اجرای برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها، فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی.

۳-۷) حمایت از تولید آثار و محصولات فرهنگی هنری با موضوع ارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

۳-۸)استفاده از ظرفیت جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و دیگر رویداهای فرهنگی و هنری به منظورارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

۳-۹)همکاری برای انجام پروژه‌ها، برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری مشترک با موضوع ارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

۳-۱۰) همکاری در تهیه بسته‌های فرهنگی و هنری مناسب برای اساتید، دانشجویان، کارکنان و فعالان حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۳-۱۱) تسهیل در صدور مجوزهای مورد نیاز فرهنگی و هنری حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۳-۱۲) همکاری برای استفاده موثر از ظرفیت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجدو سایر اماکن و فضاهای فرهنگی و هنری به منظور ارتقای فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی.

ماده ۴) ساختار اجرایی:

۴-۱) تشکیل کارگروه مشترک از نمایندگان تام الاختیار دو وزارتخانه با معرفی وزیر به منظور اجرایی نمودن این تفاهم نامه.

۴-۲) دبیرخانه این کارگروه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می شود.

 

ماده ۵)اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده: تعهدات حقوقی

این تفاهم نامه طی پنج ماده و در دو نسخه دارای اعتبار واحد تنظیم و بین طرفین مبادله گردید.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

و دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا