سیاسی

ظریف: امیدوارم سوم آذر روز پیروزی ملی در رسیدن به اهداف‌مان باشد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدجواد ظریف، رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران پس از ورود به وین در فرودگاه این شهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مبنی بر این که با توجه به نقش عمان در میانجی‌گری میان ایران و آمریکا، آیا یوسف بن علوی در سفر غیررسمی خود به تهران حامل پیامی از سوی آمریکایی‌ها بود و درباره مذاکرات هسته‌ای نیز با وی مذاکره شد؟ گفت: ما از نقش دولت عمان به عنوان همسایه خوب ایران که دیدگاه‌هایش را منتقل و تبادل نظر کرده است، استقبال کرده‌ایم.

او با قدردانی از میزبانی دولت عمان در مذاکرات مسقط تصریح کرد: بن علوی در چارچوب روابط دو جانبه و گفت‌وگوهای منطقه‌یی به ایران آمده بود و پیامی از کسی نداشت و از نقشی که عمان داشته، استقبال می‌کنیم.

خبرنگاری از ظریف پرسید که آیا به‌طور مشخص درباره مسایل و مذاکرات هسته‌ای با یوسف بن علوی مذاکره داشتید؟ وزیر امور خارجه پاسخ داد: طبیعی است که وقتی دو روز قبل از سفر ایشان در مسقط بودیم و درباره مسایل هسته‌ای صبحت کردیم، درباره برخی موضوعات هسته‌ای هم در دیدار با وی بحث شود.

ظریف در عین حال با خنده گفت که اما موضوعات دیگری هم هست که علاقه‌مندیم درباره آن صحبت کنیم.

وزیر امور خارجه هم‌چنین درباره این مرحله از مذاکرات گفت: وارد مرحله آخر مذاکرات شدیم. فکر می‌کنم همان‌طور که از ابتدا گفتیم در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل داشته باشد، پیشنهادهای متعددی برای این که اطمینان حاصل شود، برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، وجود دارد و مطرح شده است.

ظریف اضافه کرد: این پیشنهادها می‌تواند یک راه‌حل و یا راه‌حل‌های متعدد بسیار مناسبی را ارائه دهد. لذا هنوز این امکان هست؛ در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی را برای اتخاذ تصمیم سخت داشته باشد و ارائه خط قرمزهای بی‌معنا که برای خوشامد گروه‌های فشار است، کمکی نه به حل مشکل می‌کند و نه کمکی به منع اشاعه.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: ما با این هدف به وین آمده‌ایم که ان‌شاء‌الله با تلاش تا روز آخر به نتیجه مناسب که منافع مردم ایران در آن لحاظ شده باشد و حقوق‌شان محترم شمرده شده باشد برسیم و اگر نگرانی مشروعی هم جامعه بین‌المللی دارد، رفع شده باشد. یقین دارم مردم ایران چه کسانی که در گفته‌ها و نوشته‌های‌شان از مذاکرات حمایت کردند و چه آن‌ها که نقد می‌کنند، همه مردم ایران در دل‌شانٰ و امیدشان سربلندی کشور از این مذاکرات بوده است. یقین دارم حتی منتقدان ما را از دعای خیرشان محروم نکرده‌اند و امیدوارم این روش ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: اطمینان می‌دهم اگر بتوانیم به راه‌حلی برسیم که منافع کشور و مردم را لحاظ کند به توافق می‌رسیم. اگر بر اثر زیاده‌خواهی طرف مقابل، راه‌حل به دست نیاید، دنیا متوجه شده است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه‌حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندی کشور دست برنمی‌دارد.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: آن چه برای این هفته لازم است این است که با اعتماد به نفس، همه گروه‌ها و افراد کاری کنند که با نشان دادن همدلی و وحدت ملی نتیجه هر چه باشد چه توافق باشد و چه ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی، روز سوم آذر ان‌شاءالله پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم؛ توافق در صورتی که توافق امکان‌پذیر باشد و نشان دادن عزم ایران برای پیگیری حقوقش بر اساس اصول تعامل و همکاری و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی.

او در پاسخ به سوالی درباره موارد اختلافی و نیز این که آیا اجلاس در سطح وزیران خارجه برگزار خواهد شد؟ گفت: بر اساس توافق تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشده باشد، روی هیچ موضوعی توافق نشده است. همه موضوعات مورد اختلاف است اما بحث اصلی که مدت‌ها وقت همه ما را گرفته، حدود غنی‌سازی یعنی میزان و نحوه اوج گرفتن غنی‌سازی به سمت تامین نیازهای صنعتی و سوخت نیروگاه بوشهر بوده است نه اصل غنی‌سازی. در مورد تحریم‌ها نیز گرایشی در کشورهای غربی به ویژه مقامات آمریکایی بوده که فکر می‌کنند تحریم‌ها برایشان منفعتی داشته و راه‌حل است که لذا تحریم‌ها هم مورد اختلاف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا