استان

دریاچه‌ نمک برای قم مشکل ساز می‌شود

به گزارش شورا‌آنلاین، سید رضا موسوی امروز در جمع خبرنگاران با تاکید براینکه استان قم از نظر محیطی ویژگی‌های خاصی دارد، گفت: مساحت کوچک، تنوع اقلیمی، توپوگرافی و تراکم بالای صنایع در قم از ویژگی هایی است که می تواند فرصت و یا تهدیدی برای این استان باشد.

مدیر کل محیط زیست استان قم تاکید کرد: مسئله آب از جمله مسائلی است که تنها مربوط به استان قم نبوده و هم کشور مبتلا به آن است که از مهم ترین دلایل آن، افت سفره‌ های آب زیر زمینی، خشک شدن دشت ها و بیابان زایی است که البته تلاش های بسیاری جهت رفع این مشکل درحال انجام است اما متاسفانه این مسئله هنوز گریبان گیر کل کشور از جمله استان قم شده است.

با ۳۳۰ میلیون تومان بودجه‌ رسیدگی به بیشتر مسائل محیط زیست استان قابل انجام نیست

موسوی با اشاره وضعیت کنونی اقتصاد کشور گفت: یکی از نهاد هایی که تحت تاثیر این مسئله قرارمی گیرد، اداره محیط زیست است، چرا که با توجه به ۳۳۰ میلیون تومان بودجه‌ی مصوبی که به این اداره اختصاص داده شده رسیدگی به بیشتر مشکلات و مسائل محیط زیست استان قابل انجام نیست.

خلا بزرگ دفع پسماند در قم

وی در رابطه با دفع پسماندهای صنعتی استان گفت: یکی از موضوعات مهم در حل این مشکل، مکان یابی جهت دفع این پسماندها است که با مطالعات و بررسی‌های انجام گرفته، این مشکل تا حدی حل شده است اما جزئیات راهکار حل این مسئله از مواردی است که در اولین جلسه‌ی کارگروه مدیریت پسماند مطرح و حل خواهد شد.

موسوی با اشاره به اینکه استان قم در دفع پسماند دچار خلا بزرگی است افزود: مسئله‌ی دفع پسماند صنعتی تنها گریبان گیر استان قم نیست بلکه استان هایی همچون البرز، اصفهان، قزوین و سمنان نیز با این مشکل درگیر هستند که شاید بهترین راه حل جهت رفع این مسئله، استفاده از بخش خصوصی است.

مدیر کل محیط زیست استان قم با تاکید براینکه افزایش شهرک های صنعتی منافاتی با مسئله‌ی دفع پسماند کارخانه‌ها ندارد، گفت: هرچه صنایع بیشتری در شهرک‌ها مستقر شود، نظارت زیست محیطی بهتر و آسان تری بر مسئله دفع پسماندها و به طور کلی پایش انجام می‌شود.

وی در خصوص برخورد با یکی از واحدهای آلاینده استان قم، گفت: این واحد در مراجع قضایی پرونده دارد و طی نظارت و پایش انجام گرفته از سوی اداره محیط زیست، مدیر عامل این واحد، تا پایان شهریور امسال متعهد به ایجاد راه حلی جهت دفع آلودگی است که طبق گزارشاتی که انجام شده است این واحد آلاینده تاحد زیادی درصدد رفع این آلودگی برآمده و مشکل اصلی آن نقص سیستم های پایش آلودگی بوده است.

موسوی با بیان اینکه مسئله‌ حفاظت محیط زیست جزو ۵ اولویت اول در کشور است، عنوان کرد: حفاظت محیط زیست باید جزء ضرورت‌های کشور گنجانده شود؛ مدیران اجرایی باید اهمیت این مسئله را در نظر گرفته و با استفاده از ظرفیت های موجود از جمله اطلاع رسانی و مطبوعات، این امر مهم را به روز کنند.

ثبت ۲۹ مورد تخلف زیست محیطی

موسوی در رابطه با تخلفات انجام شده درحوزه محیط زیست گفت: ازمیان اخطارهای اعلام شده از سوی این اداره ۲۹ مورد به عنوان تخلف به ثبت رسیده و پرونده قضایی آن تشکیل شده است که ۱۳ مورد آن محکوم و ۱۰ مورد در حال رسیدگی است و ۶ مورد آن نیز از اتهام تبرئه شده است.

وی از ۲۴ مورد تخلف در حوزه طبیعی خبر داد و افزود: پرونده‌ی ۱۴ مورد از این تخلفات در حال پیگیری است و ۹ پرونده از سوی مراجع قضایی محکوم شده است که این مسئله، حاکی از همکاری موثرو پیگیری‌های مصرانه مراجع قضایی استان با اداراه حفاظت محیط زیست است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا