شورای شهر

سالاری خبر داد: تشکیل کمیته انتخاب شهردار برای جانشین افشانی

به گزارش شورا‌آنلاین، محمد سالاری در خصوص بازنشستگی افشانی، شهردار تهران گفت: قبل از تعطیلات شورای شهر جلسه ای با حضور آقای افشانی برگزار کردیم و موضوع بازنشستگی ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای افشانی استناداتی ارائه کردند که قبل از بازنشستگی قانونی، خود را بازخرید کرده اند و مدتی کارمند دولت نبودند. ایشان مجوز بازگشت به کار دولت را برای حضور در استانداری فارس داشته اند و پس از آن نیز معاون عمرانی وزارت کشور مشغول فعالیت شدند.

با توجه به مشورت با افراد حقوقی، آقای افشانی معتقد بودند قانون منع بازنشستگان مشمول ایشان نمی شود. از سوی دیگر شورای شهر منتظر تصویب یا عدم تصویب این قانون توسط شورای نگهبان است. باید دید در صورت تایید نشدن، قانون منع بکارگیری بازنشستگان با چه تغییراتی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به این که اعضای شورای شهر تهران قانون منع بازنشستگی را به دقت رصد می کنند، تاکید کرد: قطعا به عنوان اعضای شورای پنجم شهر تهران تلاش می کنیم که با آقای افشانی مدیریت شهر را ادامه دهیم. ایشان در این مدت کم شناخت خوبی از وضعیت شهر پیدا کرده و اقدامات قابل قبولی داشتند. آقای افشانی انتصابات خود را انجام داده اند و در آستانه انتصابات دیگر هستند و براساس برنامه خود اقدامات مثبتی را برای شهر انجام خواهد داد.

رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان این که تهران قانون و قانون پذیری که یکی از شعارهای اصلی اصلاحات و شورای پنجم شهر تهران بود ملاک عمل ماست، اظهار کرد: چنانچه به هر دلیلی مشکلی در ارتباط با حضور آقای افشانی در شهرداری پیش آید قطعا باید بلافاصله نسبت به تشکیل کمیته ای برای بررسی کاندیداهای شهرداری اقدام کنیم. ولی در حال حاضر با توجه به استناداتی که آقای افشانی ارائه داده اند، نیازی به تشکیل این کمیته نیست.

وی با اشاره به این که افشانی محکم و استوار کار خود را پیگیری می کند، افزود: شورای شهر تهران نیز از آقای افشانی حمایت می کند. قاعدتا اگر مشکلی پیش بیاید شورای شهر لاجرم باید نسبت به بررسی کاندیداهای دیگر اقدام نماید و قطعا آقای افشانی در این خصوص با شورای شهر همکاری های لازم را انجام خواهد داد. منتهی بررسی ها نشان می دهد در مورد ادامه فعالیت آقای افشانی در شهرداری مشکلی وجود ندارد.

سالاری در پاسخ به این سوالات که اگر مشکلی وجود داشته باشد، پروسه انتخاب تغییر می کند؟ شما گفتید قرار است شهردار توسط یک کمیته انتخاب شود؟ گفت: تاکید می کنم که امیدوارم چنین مشکلی پیش نیاید. در صورت بروز مشکل شورای شهر تهران باید در مورد تشکیل کمیته ای برای انتخاب شهردار تصمیم بگیرد.

استنباط من این است؛ با توجه به وقتی که از دست دادیم، قطعا باید در انتخاب شهردار بعدی با سرعت عمل بیشتری اقدام کنیم. در حال حاضر مجموعه مدیران اصلاح طلب با شایستگی های لازم شهرداری برای اعضای شورای شهر تهران مشخص شده اند.

در بررسی هایی که در دو دوره انتخاب شهردار داشتیم، شناخت کاملی در خصوص قابلیت های کاندیداهای شهردار تهران پیدا کرده ایم. اعضای شورای شهر تهران باید در هم اندیشی خود برای این کمیته یا کارگروه انتخاب شهردار شاخصه هایی مشخص کنند.

وی با بیان این که فرآیند انتخاب شهردار در چنین شرایطی باید با سرعت بیشتر اتفاق بیفتد، تاکید کرد: تمام این مباحث در شرایطی است که ادامه فعالیت آقای افشانی در شهرداری با مشکل قانونی روبرو شود. در حال حاضر مشخص است که آقای افشانی با مشکل روبرو نیست.

رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به این که آقای افشانی برای ادامه فعالیت نباید با مشکل قانونی روبرو باشد، افزود: مجلس قانونی مصوب کرده که در برخی سطوح نمی توانند از افراد بازنشسته استفاده کرد. تمامی شهردارانی منتخب نمایندگان مردم در پارلمان های شهری نباید مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شوند. چرا که آن قانون ش

امل کارمندان دولت می شوند، در صورتی که شهرداران توسط مردم نمایندگان مردم انتخاب می شوند.

شهرداران به عنوان کارمند دولت به کار باز نمی گردند. چون بحث انتخاب مطرح است، صاحب نظران حقوقی معتقدند که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی شود. انتخاب شهردار بازگشت به کار محسوب نمی شود، بلکه توسط پارلمان محلی فارغ از قوانین مربوط به مدیران انتخاب می شود.

سالاری در آخر تاکید کرد: مستندات نشان می دهد که آقای افشانی برای ادامه فعالیت در شهرداری مشکلی ندارد.
منبع:اسکان 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا