مدیریت شهری

شفاف سازی درباره درآمد طرح ترافیک

به گزارش شورا‌آنلاین،سایت «جامعه خبر» تیتر زد: «درآمد طرح ترافیک شهرداری تهران گم شد!» این تیتر به سرعت در رسانه‌هایی که این روزها دست‌به‌کار ناامید کردن مردم هستند، چرخید و بعد از یکی دو دست گشتن و اضافه شدن عباراتی همچون «بعد از دکل نفتی» و «فسادی دیگر در حکومت»، سر از رسانه‌های آن‌سوی آب‌ها درآورد.

اما واقعیت چه بود؟
 ماجرا به نشست خبری روز یکشنبه معاون حمل و نقل شهرداری بازمی‌گشت که در آن از پورسیدآقایی پرسیده شد درآمد شهرداری از طرح ترافیک چقدر بوده و آیا طبق وعده‌ها خرج حمل و نقل عمومی شده است یا خیر؟

پورسیدآقایی در پاسخش توضیح داد که برخلاف سال قبل که کل پول طرح ترافیک سهمیه‌داران در ابتدای سال گرفته می‌شود، امسال عوارض طرح ترافیک به تدریج و بسته به میزان تردد خودروها گرفته می‌شود. او گفت که با توجه به کاهش سهمیه‌ها و کاهش ترافیک، طبیعی است که درآمد به طور کلی کاهش یابد و اساس این تصور که طرح جدید با هدف درآمدزایی بوده، اشتباه است.

وی سپس اعلام کرد که تا روز قبل (شنبه ۲۰ مرداد) سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری از محل طرح ترافیک، ۶۷ میلیارد تومان درآمد داشته که حدود ۱۰ میلیارد تومان از آن طبق مصوبه شورا به مترو داده شده است. وی گفت که معاونت حمل و نقل ماهانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان نیز بابت مابه‌التفاوت قیمت بلیت بر حسب پیمایش اتوبوس‌های بخش خصوصی به شرکت واحد اتوبوسرانی می‌دهد و بقیه درآمد طرح ترافیک نیز صرف هزینه‌های اقدامات مدیریتی ترافیک همچون اصلاح معابر و … می‌شود.

اما خبرنگار سایت جامعه‌خبر که در این نشست خبری حضور نداشت، با بی‌دقتی (اگر نگوییم به عمد) ابتدا ردیف سوم را ندیده گرفت و سپس دو عدد ۱۰ میلیاردی را که در خبر رسانه‌های مختلف آمده بود، به تنهایی جمع زد و این تصور را برای خود ایجاد کرد که فاصله عدد ۲۰ با ۶۷ به معنای گم شدن درآمد طرح ترافیک است!

بعد از آن هم یک تحریف کوچک! در تیتر رسانه‌ها صورت گرفت که نوشته بودند «درآمد طرح ترافیک کم شد» اما این سایت نوشت: «درآمد طرح ترافیک گم شد»!

با این اوصاف، نهایتا سایت مذکور در سه گام، یک واقعیت روشن را به یک دروغ آشکار تبدیل کرد که حالا بعید است این توضیحات هم بتواند پیامدهای آن را جبران کند. ای کاش رسانه‌ها حرفه‌ای‌تر از این برخورد کنند و واقعیت را قربانی اغراض شخصی یا بی‌دقتی‌های مکرر نکنند.
منبع:راه شهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا