شورای شهر

عضو شورای شهر تهران: شهرداری‌ها دوست دارند مردم تخلف کنند!

به گزارش شورا‌آنلاین، محمد سالاری (رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر) با بیان اینکه دومین جلسه ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده صد شهر تهران تشکیل شده است، با اشاره به بحران تخلفات ساختمانی در شهرداری تهران، به خبرنگار ایلنا گفت: اساسا شرح وظایف این ستاد به انجام مجموعه‌ای از اقدامات، جهت کاهش تخلفات ساختمانی است. ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ متشکل از اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری استان تهران، نماینده شهردار تهران و نمایندگان دیوان عدالت اداری، سازمان نظام مهندسی و نیروی انتظامی است.

رویکرد شهرداری همچنان درآمدزایی از راه تخلفات ساختمانی است

عضو شورای شهر با بیان اینکه رویکرد شهرداری همچنان درآمدزایی از راه تخلفات ساختمانی است، افزود: به نظر می‌رسد که اهتمام و توجه شهرداری در اصل به سمت عدم شکل‌گیری تخلف نیست. در حقیقت خودِ شهرداری‌ها برای آنکه درآمدشان بیشتر شود دوست دارند مردم تخلف کرده، تا خودشان بیایند و روبه‌روی ساختمان‌ها موانعی مانند نیوجرسی گذاشته و از این راه یک درآمدی کسب کنند. علاوه بر عوارض، جریمه هم دریافت ‌می‌کنند،  لذا ما در این ستاد این فرآیند و روند را با یک رویکرد آسیب‌شناسانه مورد بررسی قرار می‌دهیم، تا بتوانیم تغییراتی در راستای پیشگیری از تخلف ایجاد کنیم. سازمان نظام مهندسی و دیوان عدالت اداری بسیار علاقه‌مند و مشتاق هستند که در این رابطه اتفاقات مثبتی صورت بگیرد.

کمتر از یک درصد آرای مربوط به قلع و تخریب اجرا می‌شوند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه آراء صادر شده در کمیسون ماده ۱۰۰ در خصوص تخلفات به نتیجه نمی‌رسد، افزود: پس از شکل‌گیری تخلفات، کمیسیون در خصوص آنها رای صادر می‌کند، اما متاسفانه شاهد هستیم که کمتر از یک درصد آرای مربوط به قلع و تخریب، اجرا می‌شوند. پس می‌توان نتیجه گرفت که اصلا آراء اجرا نمی‌شوند؛ چراکه متخلفین، به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کنند و برای توقف تخریب، حکم می‌گیرند. برای مثال چون تخریب موجب آسیب به ساختمان‌های اطراف می‌شود، قوه قضائیه مانع تخریب شده و  تخریب خودبه‌خود متوقف می‌شود.

سالاری با تاکید بر اینکه بالاخره همه ارکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهیم در حوزه تخلفات ساختمانی قدم بزرگی برداریم باید در حوزه پیشگیری اقدام کنیم، افزود: از آنجا که پیشگیری همیشه از درمان است، درنتیجه ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده صد شهر تهران، توسط کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با نظر اعضای شورا به خصوص اعضایی که در کمیسیون‌های دهگانه ماده ۱۰۰ عضو هستند و در راستای مفاد یکی از مصوبات شوراهای گذشته تشکیل شد.

میزان تخلفات ساختمانی همچنان رو به افزایش بوده و کاهش پیدا نکرده است

عضو شورای شهر با بیان اینکه دومین جلسه  این ستاد هفته گذشته در اداره کل امور اجرایی ماده ۱۰۰ تشکیل شد، گفت: در اصل شورا، شهرداری، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط به این نتیجه رسیدند ک  با وجود آنکه کمیسیون ماده ۱۰۰ و سازوکارهای  مختلف برای مبارزه با تخلف وجود دارد، اما میزان تخلفات ساختمانی همچنان رو به افزایش بوده و کاهش پیدا نکرده است. در همین راستا این ستاد با جلسات هفتگی تشکیل شد و در این ستاد وظایفی که براساس مصوبه شورا برعهده ما گذاشته را اولویت‌بندی می‌کنیم.

تعیین سازوکارهای انضباطی برای عوامل شهرداری  است

وی ادامه داد: این اولویت‌بندی در چندین مرحله صورت می‌گیرد، مرحله اول مجموعه‌ای از اقدامات و قوانینی است که در حوزه پیشگیری از تخلف وجود دارد، نحوه تعامل با سازمان نظام مهندسی هم در مرحله بعد قرار داشته و دارای اهمیت است. نکته بعد تعیین سازوکارهای انضباطی برای عوامل شهرداری است که در فرآیند شکل‌گیری تخلف برخورد جدی نکرده و مماشات می‌کنند. همچنین سازوکارهایی در فرآیند صدور رای وجود دارد که نیازمند تغییر هستند، مواردی  اعم از نحوه تدوین فرم‌های خلافی که از سوی مناطق و یا کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ اجرا می‌شود و اساسا باید در فرآیند صدور آرا هم ورود کنیم.

سالاری با طرح این سوال که وقتی یک رای صادر می‌شود، برای محقق شدن این آرا ، چه باید کرد؟ افزود: در این مرحله نقش دیوان عدالت اداری بسیار مهم و تاثیرگذار است. دیوان عدالت اداری نیز علاقه‌مند است و با یک رویکرد تعاملی در حال همکاری با ما هستند. موضوعاتی هم در خصوص تعاملات درون بخشی و برون‌بخشی وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه درون‌بخشی باید بگویم سازوکارهای متفاوتی در شهرداری تهران وجود دارد. اداره کل امور اجرایی، کمیسیون ماده ۱۰۰، و اداره کل معماری و ساختمان در معاونت شهرسازی و معماری، شرکت شهربان و حریم‌بان، نواحی شهرداری  همه در این حوزه دخالت می‌کنند. اما بازهم تخلف در حال افزایش است، لذا باید در مجموعه وظایف این بخش‌ها بازنگری انجام شود تا موازی کاری وجود نداشته باشد و ورود این ادارات کل معطوف به نتیجه شود.

عضو شورای شهر با بیان اینکه موضوع دیگر نیز به تعاملات میان شهرداری و دیگر دستگاه‌ها مربوط می‌شود، تصریح کرد: در خصوص پیشگیری باید با سازمان نظام مهندسی به یک نتیجه برسیم. فقط برای ساختمان‌های دارای متراژ بالا یک مجری ذی‌صلاح از سوی سازمان نظام مهندسی حضور دارد. از سوی دیگر در همه ساختمان‌ها ناظر مقیم حضور دارد و شهرداری ناحیه  هم نظارت می‌کند، پس چرا تخلف شکل می‌گیرد؟

سالاری در انتها خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم ۱۲۲ دفتر خدمات الکترونیک، عوامل شهرداری در همه نواحی ۲۲‌گانه، به همراه شرکت‌های عریض و طویل شهربان و حریم‌بان برای پیشگیری از تخلفات کار می‌کنند. سوال این است که پس چرا تخلف صورت می‌گیرد؟ دلیل این است که هیچگاه با عوامل شهرداری که مانع بروز تخلف نشده‌اند، به صورت جدی برخورد نشده است. به همین دلیل باید سازوکارهای انضباطی برای عوامل شهرداری که در فرآیند شکل‌گیری تخلف برخورد جدی نکرده و مماشات می‌کنند، تعیین شود. البته همانطور که گفتم در حقیقت خودِ شهرداری‌ها برای آنکه درآمدشان بیشتر شود دوست دارند مردم تخلف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا