اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

ارسال لایحه شورایاری ها به مجلس/آیا انتخابات شورایاری ها برگزار می شود؟

برگزاری انتخابات شورایاری ها از سوی دیوان عدالت اداری منتفی شد. دولت لایحه ای در خصوص انتخابات شورایاری ها تهیه کرد. این لایحه از سوی معاون اول رئیس جمهور به مجلس ارسال شد.

به گزارش شوراآنلاین، پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها سال گذشته در تهران برگزار شد و هربار بحث‌های مختلفی در خصوص غیرقانونی بودن انتخابات مطرح شد. قبل از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ناصر سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است و باید برای تعیین‌تکلیف به دیوان عدالت اداری ارجاع شود.

برگزاری انتخابات با مجوز جهانگیری معاون اول رئیس جمهور

انتخابات شورایاری‌ها سال گذشته با مجوز جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در تهران برگزار شد. البته همان زمان هم بیش از ۷۰ نماینده مجلس برگزاری انتخابات را غیرقانونی اعلام کرده و از وزیر کشور خواستند آن را لغو کند، اما سرانجام این انتخابات در چهارم مرداد سال ۹۸ برگزار شد.

۱۳ ماه بعد؛ دیوان عدالت اداری برگزاری دورهای بعدی انتخابات شورایاری ها را منتفی کرد

پیگیری‌ها در خصوص انتخابات شورایاری‌ها ادامه داشت تا اینکه در تیرماه سال ۹۹ با رأی هیأت عمومی دیوان عدالت داری، انتخابات شورایاری محلات شهر تهران مغایر با قانون شناخته شد و برگزاری آن در دوره‌های بعد منتفی شد.

در پی شکایت سازمان بازرسی کل کشور، با خواسته ابطال مصوبات هیأت وزیران و شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور نمایندگانی از دولت و شورای اسلامی شهر تهران، شورای عالی استان‌ها و سازمان بازرسی کل کشور موضوع را مورد رسیدگی قرار داد و نهایتاً جلسه با اکثریت آرای قضات رأی به ابطال مقررات مربوط به برگزاری انتخابات شورایاری محلات شهر تهران به علت مغایر بودن با قوانین داد.

در دوره‌های قبل نیز برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بود، اما هر بار با گرفتن مجوز از دولتی‌ها انتخابات برگزار می‌شد. لایحه‌ای از طرف شورای عالی استان‌ها در این زمینه تهیه شد، اما در کمیسیون زیربنایی دولت باقی ماند. برخی علت این امر را عدم پیگیری شورای عالی استان‌ها عنوان کردند.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد و بعد از رأی دیوان عدالت اداری مربوط به اینکه انتخابات در دوره بعد برگزار نمی‌شود، مدیران تصمیم گرفتند لایحه‌ای را در دولت تنظیم و به مجلس ارسال کنند تا انتخابات به صورت قانونی برگزار شود.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: لایحه انتخابات شورایاری‌ها در دولت تصویب شد و براساس آن لایحه، قانون تشکیلات شوراها در حقیقت ماده ۸۰ آن اصلاح شد و  بر اساس آن بعد از تایید مجلس در هر کلان‌شهر، شورایاری‌ها با رأی مردم انتخاب شوند.

معاون اول رئیس جمهور لایحه شورایاری ها را به مجلس ارسال کرد

وی با تأکید بر این موضوع که این لایحه در کمیسیون امور شوراهای دولت تصویب شده است، گفت: از طرف جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور این لایحه به مجلس ارسال شده است، رونوشت نامه را هم برای ما ارسال کرده‌اند که لایحه را به مجلس فرستادند.

 

برگزاری قانونی انتخابات در صورت تصویب در مجلس

به گفته فراهانی، در صورت تصویب لایحه در مجلس، دوره‌های بعدی انتخابات شورایاری‌ها قانونی برگزار خواهد شد.

البته در این دوره مدیریت شهری حدود سه سال اعضای شورایاری‌ها به جلسات علنی شورا برای ارائه گزارش دعوت نمی‌شدند، اما مدتی است شورایاری‌ها به جلسات آمده و گزارش عملکرد می‌دهند، این در حالی است که در دوره قبل، اعضای شورایاری‌ها به طور منظم در جلسات برای ارائه گزارش حضور می‌یافتند. برخی از شورایاری‌ها گله‌مند هسند که به آنها بی‌توجهی شده است.

حیات شورایاری‌ها قطعا ادامه خواهد یافت

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد شورایاری‌ها می‌گوید: حیات شورایاری‌ها قطعا ادامه خواهد یافت. در دوره گذشته شورا نیز کشاکش برگزاری و عدم برگزاری وجود داشت، اما انتخابات پنجم با وجود حرف و حدیث‌ها برگزار شد.

به گفته مسجد جامعی، انتخابات شورایاری‌ها یک امر سیاسی نیست و اداره شهر بدون حضور شورایاری‌ها و با حضور ۲۱ عضو امکان‌پذیر نیست.

 

تجربیات شورایاری‌ها چراغ راه آینده است/ موانع را برطرف می‌کنیم

این عضو شورا ادامه داد: هر گروهی که مسئولیت اداره شهر را برعهده داشته باشد، پشتیبان چنین تفکری بوده است و مدیران معتقد بودند شهر تهران را نمی‌توان با این تعداد محدود نماینده اداره کرد. تجربیات شورایاری‌ها چراغ راه آینده است. موانع را برطرف می‌کنیم و اصل مشارکت، اصل اساسی قانون اساسی است و به همین دلیل گفته است شوراها از ارکان نظام هستند.

براساس این گزارش، دیوان عدالت اداری به فعالیت شورایاری‌ها ایراد وارد نکرده است، بلکه ایراد آنها به نحوه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بوده است. البته براساس قانون در شورای شهر تهران مصوبه‌ای برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود داشت که به فرمانداری رفته و تأیید می‌شد و سپس کار جنبه قانونی پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر باید برای برگزاری انتخابات، مجلس  تصمیم گیری کند. در کل، اختلاف بر سر ماهیت شورایاری‌ها نبوده است و اگر قانونی برای انتخابات شورایاری‌ها تصویب نشود، ‌این افراد می‌توانند به عنوان انجمن محلی در سطح شهر تهران فعالیت کنند و البته دیگر حضورشان انتخابی نیست بلکه انتصابی خواهد بود. البته نامه‌نگاری‌هایی با رئیس قوه قضائیه در خصوص تجدیدنظر درباره رأی دیوان عدالت اداری درباره انتخابات شورایاری‌ها از سوی اعضا شورا صورت گرفته است.

در حال حاضر به گفته برخی از مدیران شهری، حضور شورایاری‌ها در محلات پررنگ تر شده است و حتی در جلسات شهرداری‌ها حضور پیدا می‌کنند چرا که آنها مشکلات کف محلات را می‌دانند و به راحتی آنها را احصاء کرده و شهرداری می‌تواند با کمک آنها مشکلات را برطرف کند.

شورایاری‌ها از بدنه مردم هستند و یک پتانسیل خوب برای رفع مشکلات هستند

مصطفی سلیمی معاون امور مناطق شهرداری تهران هم در خصوص به کارگیری شورایاری‌ها در محلات به فارس گفت: ما از شورایاری‌ها در تمامی محلات استفاده می‌کنیم. مناطق با شورایاری‌ها ارتباط نزدیکی دارند و خصوصاً شورایاری‌ها در پروژه‌های محله‌محور حضور دارند و نظرات خود را اعلام می‌کنند. کارگروه‌هایی تشکیل شده و شورایاری‌ها در آن فعال هستند. همچنین مناطقی هم که فعال نبودند تأکید شده است که با شورایاری‌ها هماهنگ باشند، چرا که شورایاری‌ها از بدنه مردم هستند و یک پتانسیل خوب برای رفع مشکلات هستند و نقش آنها در موضوعات شهری پررنگ است.

براساس این گزارش، با رأی دیوان عدالت اداری، برگزاری دوره های بعدی انتخابات شورایاری‌ها منتفی است. مدیران در حال پیگیری هستند تا مشکلات را حل کنند تا در دور بعد، انتخابات به صورت قانونی برگزار شود. دولت لایحه‌ای را در این زمینه تهیه و به مجلس ارسال کرده است. حال باید دید چه تصمیمی در خصوص این لایحه گرفته خواهد شد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا